این شعار اصلی شرکت شکلات M&M هست. عموم مردم فکر می‌کنند که حرف “M” که روی این شکلات‌ها نوشته شده به خاطر حرف اول بنیانگذار کمپانی آن (Mars) است. اما این فقط یکی از دلایل وجود حرف “M” است. در اصل هر دو فردی که اولین بار شکلات M&M را تولید کردند هر دو فامیلی‌شان با حرف “M” شروع می‌شد.

در سال ۱۹۱۱ فرانک مارس (Frank Mars) کمپانی مارس که یک شیرینی فروشی کوچک بود را در شهر نیورک (Newark) در نیو جرزی (New Jersey) تأسیس کرد. هنگامی که فرانک داشت بازنشسته می‌شد، پسرش را آماده کرد که جای خودش را بگیرد اما به شرط اینکه ابتدا به اروپا برود و چگونگی راه‌اندازی یک تجارت را بیاموزد.

هنگامی که فورست مارس (Forrest Mars) به اروپا سفر کرد، به این موضوع دقت کرد که سربازهای انگیسی شکلات‌های کوچک قرص مانندی می‌خورند به نام اسمارتیز که این شکلات‌ها توسط یک پوسته مقاومی پوشانده شده بودند. خیلی برای او تعجب‌آور بود که این شکلات‌ها در گرمای تابستان دوام می‌آورند و آب نمی‌شوند. همچنین خیلی کوچک بودند که حمل کردن آن‌ها را آسان می‌ساخت.

با این دانش جدیدی که کسب کرد، به آمریکا برگشت تا ادامه پیشبرد تجارت پدرش را به عهده بگیرد. او یک مجوز برای تولید شکلات گرفت و چون مخالف روش اداره کمپانی توسط پدرش بود، به دنبال شخصی می گشت که در پیاده کردن ایده شکلات سازیش شریک شود.

حال می‌رویم سراغ M دوم.

بروس موری “Bruce Murrie”، (پسر ویلیام موری “William Murrie” مدیر کمپانی موفق هرشیز “Hershey’s”) مانند مارس از روش اداره کمپانی توسط پدرش ناراضی بود و به دنبال شخصی می‌گشت که با او شریک شود و در کمپانی تغییراتی ایجاد کند.

مارس مجوز را داشت و موری پتانسیل تولید شکلات را. آنها در کنار هم اولین سری شکلات‌های پوسته‌دارشان را در سال ۱۹۴۱ تولید کردند. اسم کمپانی تولیدکننده را مارس و موری “Mars & Murrie” گذاشتند که کوتاه شده‌اش “M&M”می‌شد.

M&M

در ابتدا کانون توریع این شکلات‌ها فقط بخش نظامی آمریکا بود؛ چون هم در برابر گرما مقاوم بودند و هم حمل آن‌ها بسیار ساده بود. شراکت مارس و موری موفقیت‌آمیز بود و بعد از برگشت افراد نظامی از عملیاتشان از این شکلات‌ها خیلی تعریف می‌کردند. این نظرات خوب باعث شد که این شکلات خواهان بیشتری یافته و درنتیجه تولید مسیر صعودی چشمگیری را طی کند. تا به امروز M&M به عنوان بخش لاینفک خوراکی‌های آماده‌  سربازهای آمریکایی شناخته می‌شود.

کم‌کم با پیشرفتی که کردند موری متوجه شد که با توسعه شرکت، کار کردن با مارس سخت‌تر می‌شود. در نهایت آن‌قدر تحمل کردن مارس برای موری سخت شد که اجازه داد موری با ۱ میلیون دلار سهمش را در سال ۱۹۴۵ بخرد و به این شراکت پایان داد.

سپس مارس “M&M” را از زیر اسم کمپانی هرشیز خارج کرد و فقط نام کمپانی خود را روی آن گذاشت.

در سال ۱۹۸۱ “M&M” به عنوان اولین شکلاتی که به فضا برده شده ثبت شد. ۳ سال بعد هم به عنوان خوردنی اصلی المپیک ۱۹۸۴ در لس انجلس (Los Angeles) معرفی شد.

M&M

از زمان به شهرت رسیدن M&M، رنگ‌آمیزی و طعم آن تغییر چندانی نکرده است. M&M اصلی پر شده از شکلات با رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، سبز، بنفش، نارنجی و زرد بوده و امروزه در طعم‌های بادام‌زمینی، نعنا، کره بادام‌زمینی و کارامل؛ عرضه می‎‌شود.

محبوبیت این برند در حدی است که تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۸۸ میلیون دلار فروش این شرکت در امریکا بوده (حدودا ۲ برابر Hershey’s و ۴ برابر Lindt Lindor) و هر امریکایی سالانه حداقل ۲دلار M&M خریداری کرده است. رقمی که به ما سهم ۳درصدی M&M از بازار پر رونق و متنوع شکلات امریکا را نشان می دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید