کم و بیش همه می‌دانند که انواع میوه خشک، فواید فراوانی دارند و برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. در این میان اما، به نظر می‌رسد قند موجود در آنها ممکن است موجب بالا رفتن قند خون شده و برای بیماران دیابتی مناسب نباشد. به ویژه خشکباری مانند انجیر خشک که به نسبت قند بالاتری دارد و بسیاری از بیماران دیابتی در گنجاندن آن در رژیم غذایی‌شان تردید دارند. اما باید گفت بر خلاف باورهای رایج، این خشکبار می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

انجیر خشک چیست؟

میوه انجیر در واقع یک نوع گل است که به صورت معکوس در یک بافت گوشتی، شکوفه می‌دهد و ثمره آن همان انجیری می‌شود که ما، هم به صورت خشک و هم به صورت تازه مصرف می‌کنیم.

شیرینی منحصر به فرد و بافت نرم انجیر، این میوه را بسیار محبوب کرده است. در این میان اما، انجیر تازه فاسد شدنی است به همین جهت برای آنکه بتوان طولانی مدت از آن استفاده کرد، آن را خشک می‌کنند.

چرا دیابتی‌ها بهتر است انجیر بخورند؟

حتما تعجب خواهید کرد که چگونه یک میوه شیرین مانند انجیر می‌تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند. جالب است بدانید که انجیر خشک می‌تواند برای بیماران دیابتی بسیار مفید باشد اما نکته شایان توجه در این بین، تعادل در مصرف این میوه خشک است.

وجود مقادیر بالای فیبر در انجیر خشک، تضمین‌کننده کنترل سطح قند خون است! برای هر دیابتی، خوردن غذاهای حاوی فیبر بسیار مفید است. البته این به معنای زیاده‌روی در مصرف انجیر نیست.

عوامل کاهش‌دهنده قند خون در انجیر می‌تواند یک عامل ضد دیابت باشد. به علاوه، بر اساس یافته‌های محققان، برگ‌های انجیر در بهبود حساسیت به انسولین نیز مفید واقع می‌شود. اگر به فکر گنجاندن انجیر خشک در رژیم غذایی خود هستید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

کنترل دیابت و گلوکز

سازمان جهانی بهداشت(WHO) پیشنهاد کرده که از گیاهان دارویی و درمان سنتی برای کنترل دیابت و تنظیم قند خون استفاده شود. در این میان، دانشمندان و محققان نیز به اثرات قابل توجه مصرف انجیر در کاهش سطح گلوکز اشاره کرده اند.

البته تحقیقات در این زمینه بسیار محدود بوده است. با این حال، نتایج یک مطالعه بر روی ۸ بیمار دیابتی در سال ۱۹۹۸ نشان داده است که با مصرف عصاره برگ انجیر، سطح گلوکز پس از صرف غذا می‌تواند کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر، شرکت‌کنندگان در این مطالعه با مصرف عصاره برگ انجیر به دوزهای کمتری از انسولین نیاز داشتند.

فواید انجیر برای سلامتی

اغلب از انجیر به عنوان یک غذای سالم یاد می‌شود، چرا که سرشار از مواد مغذی است. به همین دلیل اگر هوس کردید به همراه فنجان چای خود، یک خوراکی دلپذیر و مطبوع بخورید، بهتر است انتخاب شما به جای کیک و بیسکوییت، چند عدد انجیر خشک باشد.

انجیر از دیرباز به عنوان یک درمان خانگی برای مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار گرفته است. از سوی دیگر فیبر موجود در آن، به هضم غذا کمک کرده و ممکن است از یبوست جلوگیری کند.

کلسیم و پتاسیم مواد معدنی هستند که برای حفظ سلامت استخوان ها، به آنها نیاز داریم و انجیر خشک منبع بسیار خوبی از هر دو این مواد است.

انجیر در دو نوع خشک و تازه، سرشار از ترکیبات گیاهیِ محافظ به نام پلی فنول است. این ترکیبات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند، به این معنا که از واکنش اکسیژن با سایر مواد شیمیایی و آسیب رساندن به سلول‌ها و بافت‌ها جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب، کلید مدیریت اکسیداسیون بدن هستند.

آیا مصرف انجیر می‌تواند مضر باشد؟

همانطور که گفتیم، انجیر حاوی قند طبیعی است، قندی که مضر نیست اما بهتر است در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.

برخی نیز ممکن است به انجیر حساسیت داشته باشند، ترکیبات شیمیایی طبیعی موجود در انجیر ممکن است موجب ورم ملتحمه، رینیت و شوک آنافیلاکتیک شود. به گفته کارشناسان بهداشت، افراد مبتلا به آسم باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنند.

از سوی دیگر انجیر پر از دانه است؛ دانه‌هایی که در حین خوردن اغلب متوجه آنها نمی‌شویم و بدون جویدن قورت می‌دهیم. اما از آنجا که هضم این دانه‌ها سخت است، گاهی ممکن است روده‌ها را مسدود کرده و به کبد آسیب برسانند.

از سوی دیگر در هنگام مصرف انجیر می‌بایست به تداخلات دارویی آن نیز توجه کرد. به عنوان مثال انجیر تازه و خشک حاوی سطوح بالایی از ویتامین K هستند. در این میان افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند باید سطح ویتامین K را در رژیم غذایی خود ثابت نگه دارند، بنابراین بهتر است از مصرف انجیر خودداری کنند.

نکات کلیدی

انجیر میوه‌ای همه‌کاره است و می‌تواند در کنار یک فنجان چای یا یک لیوان شیر گرم، یک میان وعده خوشمزه باشد.

در این بین چند نکته کلیدی در خصوص این میوه خشک فوق‌العاده مقوی و مطبوع وجود دارد:

  • انجیر فاقد چربی و سرشار از مواد مغذی است.
  • سرشار از فیبر، کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی است.
  • مصرف انجیر ممکن است به سلامت گوارش و استخوان‌ها کمک کند.
  • یکی از گزینه‌های عالی برای مصرف انجیر، ترکیب آن با کشمش است. به این صورت که، انجیرها را خیلی ریز خرد کرده و با کشمش مخلوط کنیم، به‌گونه‌ای که به شکل خمیر درآید. این مخلوط در تهیه انواع نان و کلوچه بسیار خوشمزه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید