فلافل یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای خاورمیانه‌ای است. توپک‌های سرخ‌شده و برشته‌ای که جنوبی‌ها مهارت زیادی در طبخ آن دارند. اصلا فلافل در کنار سوسیس بندری از محبوب‌ترین غذاهای جنوب کشور ماست که با طعم تند و تیزشان طرفداران زیادی برای خود دارند.

یکی از جذابیت‌های فلافل بافت ترد و برشته‌ آن است اما مواد داخل آن، لطیف و نرم است. اگر شما هم شیفته غذاهای لذیذ جنوبی هستید، پیشنهاد ما به شما سینی جنوب مزبار است؛ یک سینی جذاب که محبوب‌ترین فینگرفودهای جنوبی و خاورمیانه‌ای را در کنار هم دارد.

اما فلافل دقیقا چیست؟ در این مقاله به تمام پرسش‌های شما درباره این غذای لذیذ پاسخ خواهیم داد.

فلافل چیست؟

مواد تشکیل‌دهنده این غذا، شامل نخود به همراه ادویه‌های خاص است که با هم ترکیب شده و به صورت توپک‌های در می‌آیند و در نهایت در روغن برشته می‌شوند.

فلافل یک غذای خیابانی محبوبِ خاورمیانه‌ای است که عموما از دست فروشان یا اغذیه‌فروشی‌های کوچک در کشورهایی مانند مصر، سوریه، لبنان، ترکیه و  ایران به فروش می‌رسد. فلافل همچنین یک غذای گیاهی نیز محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورهای خاورمیانه‌ای فلافل را با نان پیتا همراه با ترشی، سس تند، و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، خیار و کاهو سرو می‌کنند.

گاهی نیز به صورت فینگر فود در کنار مزه‌هایی مانند حمص و تبوله سرو می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده فلافل

ماده اصلی فلافل نخود است، اگرچه گاهی اوقات با لوبیا فاوا یا ترکیبی از این دو تهیه می شود. گاهی نیز این متریال با گیاهان تازه مانند جعفری، گشنیز و شوید و ادویه‌جاتی از جمله زیره سبز، گشنیز و کاین یا فلفل قرمز خرد شده ترکیب می‌شود. در بسیاری از دستور پخت‌های این غذا آمده است که بهتر است به این ترکیب، جوش شیرین نیز اضافه شود. در واقع از آنجا که جوش شیرین یک عامل افزایش دهنده است، کمک می‌کند تا متریال فلافل متراکم نشود و بافتی لطیف و ترد داشته باشد.

طرز تهیه

این غذا از آنجا که در روغن سرخ می‌شود، در گروه غذاهای فست فودی قرار می‌گیرد.

برای داشتن بهترین بافت و ساختار، در تهیه این غذا از نخود خشکی استفاده می‌کنند که یک شب آن را خیس کرده‌اند. اگرچه برخی از نخود کنسروی نیز استفاده می‌کنند، وقتی سرخ می‌شود، انسجام خود را از دست می‌دهد و ممکن است متلاشی شود. اگر قصد دارید از نخود کنسروی برای تهیه این غذا استفاده کنید، بهتر است به مواد اولیه خود، اندکی آرد سوخاری اضافه کنید تا مواد بافت منسجم‌تری پیدا کنند.

آیا فلافل غذای سالمی است؟

با توجه به اینکه این غذا در روغن سرخ می‌شود ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا غذای سالمی است یا خیر. باید گفت از آنجایی که ماده اصلی فلافل نخود است، فیبر بالایی دارد و منبع خوبی از پروتئین گیاهی است. نخود همچنین سرشار از ویتامین B و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است.

البته باید گفت وقتی فلافل سرخ می‌شود کالری و چربی آن را افزایش پیدا می‌کند. برای سبک کردن آن، می‌توانید این غذا را در فر تهیه کنید.

آیا فلافل یک غذای گیاهی است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، از آنجایی که فلافل با نخود و ادویه‌جات تهیه می‌شود، یک غذای گیاهی به شمار می‌آید. بنابراین می‌تواند در میان گزینه‌های انتخابی گیاه‌خواران و وگان‌ها قرار بگیرد.

البته گاهی این غذا در بسته‌بندی‌هایی که ممکن است وگان نباشد یا به همراه سس‌های ماست یا لبنیات سرو می‌شود، حتما به خاطر داشته باشید اگر شکل صنعتی و بسته‌بندی شده آن را تهیه می‌کنید، دنبال برچسبی باشید که روی آن کلمه «وگان» نوشته شده باشد تا مطمئن شوید که حاوی لبنیات، گوشت یا تخم مرغ نیست.

دستور پخت فلافل

فلافل یک غذای آسان است که می‌توان آن را با در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تهیه کرد. در حقیقت شاید خیساندن نخود خشک طولانی‌ترین مرحله است. گزینه های سرو این غذا نیز متنوع است. شما می‌توانید آن را در یک سینی مزه، در کنار حمص یا کشکه سرو کنید یا به عنوان یک وعده غذایی همراه با نان و سالاد یا ترشی آن را میل کنید.

به طور کلی، انعطاف‌پذیری این غذا زیاد است و با بسیاری از غذاهای فست فودی و مزه‌ها سازگار است.

حقایق جالب درباره فلافل

  • امروز فلافل را یک غذای لبنانی می‌دانند اما جالب است بدانید که منشأ آن به مصر باز می‌گردد. البته افسانه‌ها حاکی از این هستند که احتمالاً این غذا تحت تأثیر غذاهای مشابه هندی به وجود آمده است.
  • برخی معتقدند که کلمه فلافل ممکن است از واژه عربی «فلافیل» که جمع کلمه فلفل و به معنای فلفل بلند است گرفته شده باشد.
  • پیش از دهه ۷۰ میلادی، فلافل در آمریکای شمالی، تنها در محله‌ها و رستوران‌های خاورمیانه‌ای، مدیترانه‌ای و یهودی یافت می‌شد. اما امروزه، این غذا یک غذای رایج و محبوب خیابانی است که در بسیاری از شهرهای ایالات متحده به فروش می‌رسد.
  • فلافل یک جایگزین پروتئینی مناسب برای گیاه‌خواران و افراد وگان است و گاهی از آن به عنوان منبع پروتئین گیاهی یاد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید