گردو و پکان دو آجیل معروف در سراسر جهان هستند. با این حال، ممکن است گاهی پکان را با گردو اشتباه بگیرید. چرا که تا حدی شبیه به هم هستند و البته فواید غذایی‌شان نیز تقریبا مشابه است. اما باید گفت، این دو دانه خوراکی، تفاوت‌های قابل توجهی دارند و زمانی که روی ترازوی مقایسه قرار بگیرند این شباهت‌ها و تفاوت‌ها نمایان می‌شود.

شما چه طرفدار گردو ایرانی ممتاز باشید چه به دنبال طعم متفاوت و خاص پکان، ما در کنار شما هستیم و تا دلتان بخواهد هر آنچه از آجیل و خشکبار می‌شناسید را در بالاترین کیفیت برایتان در نظر گرفته‌ایم. آیا تا به حال طعم پکان و گردو مزبار را چشیده‌اید؟ اگر پاسختان بله است که هیچ، اگر نه، امتحان کردن این دو آجیل خوشمزه را از خود دریغ نکنید و پس از خواندن این مقاله تصمیم بگیرید که کدام ‌یک انتخاب شماست.

پکان چیست؟

پکان میوه درختی با همین نام است و یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها محسوب می‌شود و می‌توان گفت محصول بومی آمریکای شمالی و مرکزی است.

این دانه خوراکی، به دلیل بافت صیقلی و تردی که دارد غالبا در آشپزی و تهیه انواع دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر بسیار مقوی و سرشار از مواد مغذی بوده و به همین جهت به عنوان میان‌وعده‌ای کامل می‌تواند در رژیم غذایی شما قرار بگیرد.

گردو چیست؟

گردو نیز یکی از مهم‌ترین مغزهای آجیل و میوه درخت گردو است. این دانه خوراکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین آجیل‌هاست که عموما به صورت خام از آن استفاده می‌شود.

گردو هم دقیقا مانند پکان در شیرینی‌پزی و تهیه انواع دسر و کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در آشپزی و پخت و پز هم، موارد استفاده متعددی دارد. قطعا می‌دانید گردو اگر نباشد، فسنجان خوش‌طعم و لذیذ ایرانی را نمی‌توان پخت.

شکل ظاهری

پکان و گردو ممکن است پس از ترک خوردن پوسته‌شان، کمی شبیه به هم به نظر برسند، اما بسیار متفاوت هستند.

پوسته پکان قهوه‌ای روشن، مستطیل و صاف است. این پوسته در قسمت بالایی؛ جایی که به ساقه گیاه متصل می‌شود کمی نوک تیز بوده و پایین آن گرد است.

از طرف دیگر پوسته پکان مستطیلی شکل است و معمولا در صورت ترک خوردن به دو نیم تقسیم می‌شود.

دانه خوراکی درون پوسته پکان نیز به نسبت گردو رنگ تیره‌تری دارد. اما هر دو دانه شباهت زیادی به مغز انسان دارند. اما مغز گردو بیشتر از پکان این شباهت را دارد. پکان چین و چروک یا برآمدگی هایی مانند گردو دارد، اما این برجستگی‌ها نسبت به گردو یکنواخت‌تر به نظر می‌رسند.

مغز گردو از آنجا که سبک‌تر از پکان است مستعد شکسته شدن به قطعات کوچک‌تر است. داخل هر گردو یک پوسته بسیار نازک و کاغذی وجود دارد که رج و شیارهای گردو را از هم جدا می‌کند. مردم عموما این پوست را نمی‌خورند.

طعم و مزه

پکان طعمی نسبتا شیرین دارد و به نسبت گردو کمی خشک‌تر است. به جهت همین طعم شیرین طبیعی، پکان را می‌توان در کنار میوه و یا در دسرهایی مثل پای سیب استفاده کرد.

در مقابل گردو، کمی مزه گس دارد و از نظر بافت کاملا کره‌ای و ترد است. گردو در مقایسه با پکان، طعمی دلپذیر و چرب دارد و مزه‌ای فوق‌العاده به انواع کیک و بستنی می‌دهد.

انواع پکان

شاید برایتان عجیب باشد که در جهان بیش از ۵۰۰ نوع درخت پکان وجود دارد که محصول هر کدام از نظر طعم، رنگ، شکل، اندازه و بافت متفاوت هستند.

با این حال، انواع محدودی از این تولیدات در بازار وجود دارد. اینگونه پکان‌ها به دلیل پوسته نازکی که دارند راحت‌تر شکسته و حتی کشت می‌شوند. پکانی که پوسته نازک‌تری داشته باشد مغز گوشتی‌تری داشته و به همین دلیل مرغوب‌تر است.

انواع گردو

دو نوع رایج گردو، گردوی درجه یک ایرانی و گردوی سیاه است.

گردو سیاه طعم خوبی دارد اما پوسته‌اش فوق‌العاده سخت بوده و شکستن آن دشوار است. در مقابل اما  گردوهای ایرانی به جهت طعم بی‌نظیری که دارند از نظر تجاری محبوب‌تر هستند.

گونه‌هایی از گردو سیاه در ایالات متحده و به ویژه در ایالت‌های آریزونا یا کالیفرنیا تولید می‌شود اما کیست که نداند منشأ اصلی گردو، سرزمین ایران است و شهر تویسرکان در استان همدان، مرکز تولید گردوی درجه یک ایرانی محسوب می‌شود.

پکان در مقابل گردو؛ کدام یک مغذی‌ترند؟

پکان و گردو از نظر ترکیبات غذایی بسیار شبیه به هم بوده و هر دوی آنها سرشار از چربی‌های سالم و انواع ویتامین و مواد معدنی هستند.

پکان سرشار از چربی‌های غیر اشباع (MUFA) است که از سالم‌ترین انواع چربی محسوب می‌شوند و مصرف آن کمک شایانی به متعادل کردن سطح قند خون، فشار خون و کلسترول می‌کند.

پکان و گردو، هر دو سرشار از ویتامین B هستند، اما پکان حاوی میزان بالاتری از ویتامین B1 است؛ ویتامینی که کمک می‌کند تا غذا در بدن شما به انرژی تبدیل شود.

در مقابل از نظر مواد معدنی، گردو منبع غنی‌تری نسبت به پکان است. البته پکان حاوی مقادیر بالایی از روی است که برای سلامت سیستم ایمنی اهمیت کلیدی دارد. منگنز به عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند و پکان منبع بسیار خوبی برای تأمین این ماده معدنی کمیاب است اما باز هم گردو از نظر میزان منگنز، در رتبه بالاتری قرار دارد.

در کنار روی و منگنز، گردو در بخش تأمین مواد معدنی، بدون شک برنده این بازی است و پکان را به چالش می‌کشد.

منبع: https://foodsguy.com/pecan-vs-walnut/

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید