موساکا؛ لازانیای لذیذ یونانی

0
1853

موساکا برای یونانی‌ها حکم لازانیا را برای ایتالیایی‌ها است. البته لازانیای یونانی، حال و هوایی گیاهی دارد و انگار مخصوص گیاه‌خواران تهیه شده است. وقتی به جای ورقه‌های لازانیا از بادمجان استفاده می‌شود، می‌توان به گیاهی بودن این غذای خوشمزه پی برد. این دستور پخت جذاب یونانی، حتما ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

موساکا چیست؟

بدون تردید موساکا محبوب‌ترین غذای سنتی یونان است و مانند تمام غذاهای سنتی در جهان، به نظر می‌رسد هر خانواده یونانی نسخه‌ای مخصوص از تهیه این غذا را داشته باشد.

این غذای خوشمزه، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های خانواده‌های یونانی در هر مناسبتی است و کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که جشن باشد و این غذا روی میز نباشد.

حالا ببینیم موساکا واقعا چیست و چگونه تهیه می‌شود.

این غذای یونانی در واقع یک ظرف بادمجان سنتی یونانی است که همراه سیب‌زمینی، سس گوشت گاو یا گوشت گوسفندی، گوجه‌فرنگی و سس بشامل خامه‌ای تهیه می‌شود.

این در واقع همان دستور پخت قدیمی و سنتی موساکایی است است مادربزرگ‌های یونانی اجرا می‌کردند.

در بیشتر نسخه‌های تهیه موساکا متریال اصلی غذا، بادمجان  و گوجه‌فرنگی سرخ شده است که معمولاً با گوشت چرخ کرده (عمدتاً گوشت بره) ترکیب می‌شوند. در حقیقت لایه‌هایی از گوشت و بادمجان است که روی آن سس بشامل ریخته شده، شکل اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند.

نسخه مدرن یونانی این غذا توسط نیکولاوس تسلمنتس؛ سرآشپز یونانی که آموزش دیده در رستوران‌های فرانسوی بود، در ۱۹۲۰ ابداع شد. بنا بر دستور پخت او، این غذا دارای سه لایه است که پیش از ترکیب شدن برای پخت نهایی به طور جداگانه پخته می‌شود: لایه زیرین که بادمجان‌های ورقه‌ای در روغن زیتون تفت داده شده است. لایه میانی از گوشت بره چرخ شده به همراه گوجه فرنگی خرد شده، پیاز، سیر و ادویه‌جاتی مثل دارچین، فلفل دلمه‌ای و فلفل سیاه تشکیل می‌شود و در نهایت لایه رویی با سس بشامل یا کاسترد مرزه پوشیده می‌گردد.

در این دستور پخت تغییراتی هم به وجود آمد، مثلا گاهی به جای بادمجان از برش‌های کدو سبز یا برش‌های سیب‌زمینی یا قارچ‌های سرخ‌شده استفاده می‌شد.

دستور پخت‌های متفاوت موساکا

از آنجا که این غذا در کشورهای مختلف طرفداران خاص خود را دارد ممکن است در هر کشوری دستور پخت متفاوتی داشته باشد. مثلا در آلبانی، بلغارستان و رومانی، جای بادمجان از سیب‌زمینی استفاده می‌کنند و لایه بالایی معمولاً شیر یا ماست مخلوط شده با مواد گوشتی است. در این میان یک نسخه سه لایه نیز وجود دارد: لایه پایینی گوشت گاو چرخ شده، لایه میانی متشکل از برش‌های سیب‌زمینی، و لایه بالایی معمولاً یک کاسترد است. هر لایه نیز به تنهایی پخته می‌شود و  آنها را در تابه به صورت لایه لایه می‌پزیم تا روی آن قهوه‌ای شود.

نسخه رومانیایی آن نیز معمولا با سیب‌زمینی، بادمجان یا کلم تهیه می‌شود. لایه‌ ابتدایی سبزی است سپس لایه گوشتی را قرار می‌دهند و سپس سبزیجات، و این کار را تا زمانی که قابلمه پر شود انجام می‌دهند. گاهی نیز از خرده نان، برش‌های گوجه‌فرنگی و پنیر خرد شده برای لایه رویی استفاده می‌شود. یک نوع پاستا نیز وجود دارد که به جای گوشت از سبزیجات در آن استفاده می شود. به این نوع پاستا، که در حقیقت وگان است «روزه دار» می‌گویند، و به جای گوشت از قارچ یا ترکیبی از پیاز و برنج سرخ شده  استفاده می‌شود.

در دیگر مناطق بالکان، لایه رویی اغلب یک کاسترد است و اغلب پنیر رنده شده یا خرده نان اغلب روی آن پاشیده می شود: این همان نسخه‌ای است که در بریتانیا توسط Elizabeth David’s Mediterranean Cookery معرفی شده است.

به طور کلی دستور پخت یونانی این غذا جذاب‌ترین رسپی برای موساکا است و با وجود زمان‌بر بودنش، ارزش تلاش را دارد.

چرا روی بادمجان‌ها پیش از پخت نمک می‌پاشیم؟

در طرز تهیه این غذا آمده است که ابتدا روی ورقه‌های بادمجان نمک می‌پاشیم.

حالا دلیل این کار چیست؟

این کار دو دلیل مهم دارد؛ یکی خارج شدن مایع اضافی بادمجان است و اگر روی آن نمک نپاشیم، موساکای ما آبکی خواهد شد. از سوی دیگر طعم تلخ خاصی در بادمجان وجود دارد و این کار آن طعم را از بین می‌برد.

سس گوشت موساکا

سس گوشت موساکا به طور سنتی از گوشت بره درست می‌شود، اما با گوشت گاو به همان اندازه خوشمزه می‌شود. چاشنی دارچین و پونه کوهی هم در این میان، طعم بسیار مطبوعی به این متریال می‌دهد. جالب است بدانید که مواد تشکیل‌دهنده این غذا شباهت زیادی به مواد پاستا بولونی دارد.

با موساکا چی بخوریم؟

موساکای سنتی یونانی به تنهایی یک وعده غذایی است! این موساکا را می‌توان با سالاد سنتی یونانی، مقداری نان خردشده و چند عدد دلمه و  البته کوفته یونانی ترد به عنوان پیش غذا میل کرد.

اگر طرفدار بادمجان هستید، بادمجان‌های شکم‌پر با گوشت چرخ کرده، دیپ بادمجان و یا حتی بادمجان‌های پخته شده در ماهیتابه نیز گزینه‌های جذابی برای قرار گرفتن در کنار موساکا خواهند بود.

راستی اگر گیاهخوار هستید اصلا نگران نباشید! همیشه راهی برای لذت بردن از این غذای خوشمزه وجود دارد. دستور تهیه موساکای یونانی گیاهی، با سس قارچ مخصوص شماست.

پیشنهاد می‌کنیم حتما خود و عزیزانتان را با این غذای دلچسب و فوق‌العاده خوشمزه شگفت‌زده کنید!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید