اسپاگتی در ۸ دقیقه!

0
2779

خیلی‌ها می‌گویند این مارکوپولو بود که در مسیر سفرهای خود، یک غذای سیسیلی بسیار لذیذ را به جهان معرفی کرد؛ بله منظورمان همان اسپاگتی معروف و بسیار خوشمزه است. نمی‌توان انکار کرد که یک بشقاب بزرگ از رشته‌های ماکارونی با یک سس خوش‌طعم آنقدر دوست‌داشتنی است که می‌تواند در هر شرایطی خوشحالمان کند، چه برسد به این که گرسنه باشیم و هوس یک غذای دلپذیر به سرمان زده باشد. شاید به همین دلیل است که همه ساله، چهارم ژانویه را به عنوان روز ملی این غذای شگفت‌انگیز در آمریکا جشن می‌گیرند.

داستان روز ملی اسپاگتی از چه قرار است

اسپاگتی، یکی از پرطرفدارترین غذاهای در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ غذای ساده و خوشمزه‌ای که هر کسی می‌تواند به راحتی در آشپزخانه خود تهیه کند، حتی اگر تجربه زیادی در آشپزی نداشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد که شواهد تاریخی و برخی اشارات، نشان از این دارند که اعراب رشته‌های ماکارونی را هزاران سال پیش از غربی‌ها مصرف می‌کردند؛ حتی مدت‌ها پیش از اینکه اسپاگتی به یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایتالیایی تبدیل شود. سوابق تاریخی به ما می‌گوید، اسپاگتیِ معروف ایتالیا، از غذایی عربی به نام «ایتریا» برگرفته شده که یونانیان از آن با عنوان پاستای خشک نام می‌بردند. این غذا یکی از منابع اصلی تغذیه تاجران عرب بود که به سراسر جهان و البته اروپا سفر می‌کردند. می‌توان گفت که مصرف رشته‌های ماکارونی دست‌کم از قرن پنجم میلادی در میان مردم رایج بوده است. البته امروزه تقریبا در تمام جهان پاستا را غذایی می‌دانند که اصل و نسبش به ایتالیا برمی‌گردد. در واقع می‌توان گفت ایتالیایی‌ها انقلابی بزرگ در طرز تهیه این غذا ایجاد کرده و انواع مختلفی از ماکارونی را اختراع کردند.

سیسیل؛ محل تولد اسپاگتی!

اگر بخواهیم دوباره به تاریخچه این غذا برگردیم باید بگوییم که نخستین ماکارونی‌ احتمالاً رشته‌های بلند و نازکی بودند که محل تولدشان شهر سیسیل بود و تاریخ ابداع آن به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد. در این میان تا به امروز، اسپاگتی رایج‌ترین نوع پاستا است. خوب است بدانید که اساسا در زبان ایتالیایی اسپاگتی به معنای خطوط کوچک است و دلیل نامگذاری آن نیز شاید همین نکته باشد.

محبوبیت این غذای خوشمزه برمی‌گردد به زمان تاسیس اولین کارخانه‌های تولید این رشته‌های خوشمزه در قرن نوزدهم میلادی. از آن زمان بود که اسپاگتی در سراسر ایتالیا محبوب شد و ایتالیایی‌های خوش‌خوراک، به جذابیت‌های این غذای لذیذ پی بردند.

در پایان قرن نوزدهم بود که اسپاگتی به عنوان یک غذای ایتالیایی در رستوران‌های اسپاگتی در رستوران‌های ایالات متحده، سرو شد. که احتمالا شامل رشته‌هایی بود که پخته شده و به همراه سس گوجه‌فرنگی ملایم و ادویه‌ها و سبزیجاتی مانند سیر، ترخون، ریحان، جعفری، میخک و برگ بو طعم‌دار می‌شدند.

در واقع این ورود مهاجران ایتالیایی به ایالات متحده بود که راه غذاهای سنتی این کشور را به آمریکا باز کرد. از آن تاریخ بود که اسپاگتی در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد و تونس، ونزوئلا و یونان در کنار ایتالیا و ایالات متحده از بزرگترین مصرف کنندگان ماکارونی بودند. به عنوان مثال، ایالات متحده در طول یک سال بیش از دو و نیم میلیون تن ماکارونی مصرف می‌کند که بخش قابل توجهی از آن اسپاگتی است.

چگونه این روز را جشن می‌گیرند؟

همانطور که از تاریخش پیداست، روز ملی اسپاگتی را همه ساله در آغازین روزهای زمستان جشن می‌گیرند. در هوای سرد شب سال نوی میلادی، یا شاید هیچ چیز هیچ چیز آرامش‌بخش‌تر از یک کاسه اسپاگتی داغ نباشد.

اسپاگتی از واژه ایتالیایی « Spaghetto» به معنای ریسمان گرفته شده است. این غذای خوشمزه و محبوب با مهاجرت ایتالیایی‌ها به سرزمین آمریکا معرفی شد و از آن زمان بود که این غذای لذیذ در غذاخوری‌های آمریکایی سرو شد.

حالا ببینیم چگونه این روز را جشن می‌گیرند!

داستان از این قرار است که در این روز، دوستداران این غذای لذیذ یک مهمانی به راه می‌اندازند و در آشپزخانه‌هایشان بساط پخت و پز راه می‌اندازند و اسپاگتی درست می‌کنند.

در این روز همه قرار است مهارت آشپزی خود را به رخ بکشند. حتی از دستور پخت‌های مختلف در اینترنت هم استفاده می‌کنند تا شامی خوشمزه تهیه کنند. گاهی چاشنی خلاقیت این جشن را زیباتر می‌کند. مثلا یک تم خاص برای این جشن انتخاب می‌شود تا همه با رعایت آن به مهمانی بیایند.

حقایق جالب درباره روز ملی اسپاگتی

چند واقعیت جالب در مورد اسپاگتی وجود دارد!

  • ایتالیایی‌ها، اسپاگتی را فقط و فقط با چنگال می‌خورد و استفاده از قاشق هنگام خوردن این غذا، عادت آمریکایی‌هاست.
  • کوفته گوشت گاو در کنار اسپاگتی که بسیار هم لذیذ و دوست‌داشتنی است، در دوران جنگ جهانی دوم بسیار رایج بود
  • بر اساس گفته سازمان بین‌المللی پاستا، بیش از ۶۰۰ مدل پاستا در جهان وجود دارد.
  • از آنجایی که آرد سمولینا برای تهیه ماکارونی خشک، به زمان بیشتری نیاز داشت، تا پیش از تاسیس کارخانه‌های تولید ماکارونی در ایتالیا، این خوراکی، یک کالای لوکس به حساب می‌آمد!
  • یكي از قديمي‌ترين و مشهورترين سس‌هاي اسپاگتي، سس بولونيز است و اگر هوس اسپاگتی کرده باشید می‌تاونید در ۸ دقیقه این غذای لذیذ را با این سس تهیه کنید. البته با دستور پخت Miguel Maestre.

با تمام این داستان‌ها، خاستگاه روز ملی اسپاگتی هنوز کشف نشده است. اما به طور کلی این روز به طور غیر رسمی جشن گرفته می‌شود و البته مشخص نیست که چرا ۴ ژانویه برای این جشن انتخاب شده است. کسی چه می‌داند؛ شاید راز و رمز پشت این جشن دقیقا مثل جزئیات این غذای خوشمزه، شگفت‌انگیز باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید