خرید-گردو

خرید اینترنتی مغز گردو به شما این امکان را می‌دهد که با فرصت و دقت کافی و طبق سلیقه و علاقه خودتان، مغز گردویی را که نیاز دارید از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر اینترنتی خرید کنید؛ اما قبل از خرید لازم است با پنج نکته مهم برای خرید مغز گردو آشنا شوید.

خرید مغز گردو

مغز گردو یکی از مغزهای بسیار مغذی در گروه خشکبار است که برای آن خواص فراوانی گفته‌اند. انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های مفید، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و دیگر مواد باارزش غذایی گردو، به‌سلامتی بدن و بهبود بیماری‌های مهمی چون سرطان پروستات و روده بزرگ کمک می‌کند.

قبل از خرید مغز گردو لازم است انواع گردو و مغز آن را بشناسید.

انواع گردو

گردو تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارد اما در اینجا انواع گردو را بر اساس نوع پوست و نژاد توضیح می‌دهیم:

  • گردو باپوست: این اصطلاح در مقابل مغز گردو است. اگر ویژگی خاصی در پوست گردو وجود داشته باشد به نام آن اضافه می‌شود که در انواع بعدی می‌بینید. در همین مطلب با انواع مغز گردو هم آشنا می‌شوید.
  • گردو باپوست سبز: این گردو همان گردوی تازه و نوبرانه و برای مصرف کوتاه‌مدت است که در زمان برداشت محصول (شهریور و مهر) عرضه می‌شود. اگر پوست سبز برای مدت زیادی باقی بماند به مغز آن آسیب می‌رساند.
  • گردو باپوست چوبی (قهوه‌ای): این نوع گردو شامل گردوی معمولی و رسیده است که پوست سبز آن کنده‌شده است و مغز آن خشک‌شده است.
  • گردو باپوست کاغذی: پوست این گردو نازک‌تر از پوست چوبی است و وقتی دو گردو را در میان دست بفشارید می‌شکنند. این گردو به دلیل نازکی پوست، خوراک خوشمزه و آسانی برای کلاغ‌ها و بقیه پرندگان است و به‌طورکلی مقدار این نوع گردو در بازار خیلی کمتر از انواع دیگر است.
  • گردو سوزنی: به این گردو گردوی «بد درآی» هم می‌گویند؛ چون در داخل پوست سفت آن برآمدگی‌هایی وجود دارد که نمی‌گذارد مغز به‌راحتی جدا شود. این ویژگی معمولاً پس از شکستن معلوم می‌شود!
  • گردو ایرانی یا خارجی: دو نوع گردو ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که تشخیص آن‌ها گاهی بر اساس تفاوت رنگ پوست سخت گردو، طعم مغز آن و یکدستی و یک اندازه بودن ظاهری، قابل‌تشخیص است.

گردوهای خارجی هم وارداتی هستند و هم برخی از نژادهای آن در ایران کاشته می‌شود؛ مانند شیلی، فرانسوی و آمریکایی.

گردوی تویسرکان مشهورترین گردوی ایرانی است که هم بیشترین سهم تولید گردوی ایران را دارد و هم مغز خوش‌خوراک و چرب آن شاخص کیفیت گردوی ایرانی است و قیمت گران‌تری دارد.

البته نهال این گردو به مناطق مختلف ایران منتقل‌شده و زیر کشت رفته است. درخت گردوی ایرانی نژادهای خوب دیگری غیر از تویسرکان هم دارد؛ مانند ضیاءآباد قزوین و گردوی کرمان.

انواع-گردو

انواع مغز گردو

مغز گردو هم بر اساس رنگ و کیفیت به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • مغز گردوی سفید: این مغز گردو، برای خریدار جذاب‌تر است و کیفیت بالایی هم دارد.
  • مغز گردو معمولی: این گروه نه سفید هستند و نه سیاه، بلکه رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره دارند اما به تیرگی نوع خورشتی نیستند.
  • مغز گردو خورشتی: رنگ این گروه قهوه‌ای پررنگ است و چون بیشتر برای تهیه خورشت فسنجان به کار می‌رود به خورشتی یا فسنجانی معروف است.

رنگ تیره آن دلیل بر کیفیت پایین آن نیست، بلکه گاهی ازنظر کیفیت و چربی بهتر از برخی از انواع مغز سفید است اما به دلیل همین رنگ تیره قیمت ارزان‌تری دارد.

  • مغز گردو ایرانی و خارجی: مغز گردو هم مانند خود گردو ایرانی یا خارجی است. نوع مرغوب ایرانی ازنظر طعم و چربی باکیفیت‌تر است اما مغز گردوی خارجی یکدست و ارزان‌تر است.
  • مغز گردو سالم و شکسته: مغز گردو در انواع سالم، نیمه و شکسته نیز عرصه می‌شود که شکسته‌ها ارزان‌تر هستند.

قیمت گردو و مغز گردو

قیمت گردو یا مغز گردو، هر دو، به نوع گردو یا مغز آن بستگی دارد که در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ اما برای اطلاع از قیمت عمده یا خرده‌فروشی می‌توانید به سایت مزبار مراجعه کنید.

تازگی محصول، میزان پر بودن مغز گردو، رنگ پوست گردو و مغز گردو، کوچکی با بزرگی اندازه گردو بامغز گردو، ایرانی و خارجی بودن و… ازجمله عوامل اثرگذار است.

۵ نکته مهم برای خرید گردو و مغز گردو

اکنون‌که با انواع گردو آشنا شده‌اید برای خرید گردو به پنج نکته مهم توجه کنید. خرید آجیل و خشکبار مثل گردو را از سایت‌های معتبر و باسابقه مثل مزبار انجام دهید؛ زیرا آن‌ها به‌سلامت محصول و رضایت خریداران توجه دارند. همچنین می‌توانید به نظر و تجربه خرید مشتریان محصول هم توجه کنید.

۱. تازگی محصول

در خرید مغز گردو و خود گردو به‌تازگی آن توجه کنید. گاهی مغز گردو مدت زیادی در هوای آزاد قرار داده‌شده است که باعث کاهش کیفیت آن و آلودگی‌های محیطی می‌شود. بهتر است از فروشگاه‌ها و سایت‌های پرفروش خرید کنید.

بو و رنگ مغز گردو یکی از ویژگی‌های مهم برای تشخیص تازگی و کیفیت محصول است.

۲. خرید گردو باپوست بهتر است یا بدون پوست؟

خرید گردو باپوست، هم‌زمان چند مزیت و مشکل دارد:

  • قیمت باپوست ارزان‌تر است اما باید زحمت بکشید مغز آن را خارج کنید و تا می‌توانید کمتر شکسته داشته باشد. معمولاً از هر ۲ تا ۲.۵ کیلو گردو باپوست، یک کیلو مغز به دست می‌آید.
  • در گردوی باپوست احتمال خرابی و پوکی مغزها وجود دارد.
  • در گردوی باپوست احتمال قاطی بودن محصول کهنه و تازه وجود دارد و به‌دقت بیشتری نیاز دارد مگر آنکه آنرا از فروشندگان معتبری تهیه نمایید.
  • در گردو باپوست، کیفیت مغز آن حفظ می‌شود و با هوا یا آلودگی‌های آن ترکیب نمی‌شود و می‌توان بر اساس نیاز مغز گردوی تازه خورد.
  • برای خرید گردو باپوست لازم است به پر بودن مغز، نوع پوست گردو و مقدار نازکی آن، آسان جدا شدن پوست و مغز (گردو سوزنی)، ایرانی یا خارجی بودن آن دقت کنید.

۳. خرید گردوی تازه باپوست سبز

گردو باپوست سبز را برای مصرف کوتاه‌مدت بخرید؛ چون اگر پوست سبز از گردو جدا نشود مغز آن خراب می‌شود؛ بنابراین باقیمانده گردوی مای مصرف نشده را پوستش را جدا کنید و کنار بگذارید.

۴ ـ گردوی ایرانی یا خارجی؟

خرید گردوی ایرانی یا خارجی سلیقه‌ای است. گردوی مرغوب ایرانی ازنظر کیفیت چرب‌تر از نوع خارجی است و طعم آن گس است اما گردوی خارجی معمولاً یکدست و زیباتر است اما کیفیت آن کمتر از نوع ایرانی است و مزه آن گاهی بی‌مزه و گاهی تلخ یا شیرین است.

گاهی مغز گردوی ایرانی و خارجی را مخلوط می‌کنند و تشخیص آن سخت است و برای جلوگیری از آن می‌توانید گردوی ایرانی باپوست بخرید.

۵. خرید کم و آزمایش کیفیت

اگر می‌خواهید گردو باپوست بخرید و از مغز آن استفاده کنید می‌توانید مقداری کمی بخرید و مغز آن را جدا کنید و خودتان کیفیت گردو را بسنجید.

خرید-مغز-گردو

بهترین زمان مصرف گردو

به دلیل فواید زیاد گردو، این مغز پرفایده در سنت غذایی ایرانی‌ها پای ثابت صبحانه (نان و پنیر و گردو) بوده است و با آن غذاهای خوشمزه‌ای چون انواع فسنجان و مزه ایرانی چون ماست و خیار و گردو و آب دوغ خیار تهیه می‌گردد.

گردو را می‌توانید صبح به همراه صبحانه یا قبل از ظهر به همراه دیگر مغزها یا در عصر و به‌صورت میان وعده مصرف کنید.

طبع گردو گرم است و به همین دلیل افراد گرم‌مزاج در مصرف آن اندازه را نگه‌دارند. همچنین در فصل گرما یا در مناطق گرم بهتر است کمتر و با مصلح آن و خوراکی‌های سرد استفاده گردد.

شما می‌توانید گردو و انواع پیش غذا و دسرهای مختلف با گردو را از مزبار برای پذیرایی مهمانی خود سفارش دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید