قیمت بادام هندی

فروش بادام‌ هندی حتی در فروشگاه‌های اینترنتی آجیل و خشکبار بازارش گرم و پررونق است و اساساً این مغز با طبع گرمی که دارد، مشتریان همیشگی هم پیداکرده است. ازجمله دلایل این موضوع، طعم و مزه دوست‌داشتنی و خواص و فواید باورنکردنی بادام‌ هندی برای کودکان و بزرگسالان است. علاقه‌مندان بادام‌ هندی خرید آن را چه به شکل تک‌محصولی خام یا بوداده یا شور، یا به‌صورت ترکیبی، مانند آجیل مخلوط چیلی، دوست دارند. سینی آجیل هم وقتی بادام‌هندی را در خودش دارد رنگ و بوی جذاب‌تری پیدا می‌کند؛ مثل سینی آجیل شور و شیرین.

بادام‌ هندی قیمت بالاتری نسبت به بیشتر آجیل و خشکبارها دارد و البته قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مطلب درباره پنج مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. در این یادداشت قرار نیست درباره خواص و حقایق علمی بادام‌هندی حرف بزنیم و در ابن باره می‌توانید مطلب دیگر وبلاگ را بخوانید.

۵ عامل مهم در قیمت بادام‌هندی

قیمت بادام‌هندی، هم از جهت ویژگی‌ها و تفاوت‌ها در خود محصول مختلف است و هم از عوامل بیرونی و نامربوط به اصل محصول، تأثیرپذیر است. در ادامه، با پنج مورد از این دو نوع عامل آشنا می‌شویم.

۱. رده‌بندی شکلی بادام‌هندی

بادام‌هندی نیز مثل پسته و فندق، از جهت ظاهری و فیزیکی تقسیم‌بندی و درجه‌بندی‌های گوناگونی دارد. استانداردهای مختلفی برای رده‌بندی شکلی و ظاهری بادام‌هندی وجود دارد که در همه آن‌ها موارد زیر مهم است:

ـ شکل هلالی یکنواخت و یکدست تا ناهموار و ناهماهنگ.

ـ رنگ ظاهری از خاکستری روشن تا تیره و قهوه‌ای یا سوخته.

ـ رنگ داخل مغز از سفیدی، روشنی و یکدستی تا رنگ‌های تیره‌تر.

ـ ظاهر رسیده یا نارس بودن مغزها.

ـ چروکیدگی یا صاف بودن یا خردگی در ظاهر مغز.

ـ وجود خال و لکه درروی مغز.

ـ مغزهای سالم و نیمه شکسته تا ریزتر و به‌اصطلاح دسری و لپه‌ای.

بخشی از تفاوت‌های ظاهری بادام‌ هندی ناشی از اصل بار و میوه است و قسمتی هم به فرآوری آن هنگام خشک یا برشته کردن برمی‌گردد. همچنین برای دسته‌بندی بادام‌هندی از ترکیب موارد بالا استفاده می‌کنند و گاهی تا شش رده پیش می‌روند. البته در بازار ایران و در حوزه بسته‌بندی و فروش برای مصرف‌کننده جزء، بیشتر از دو رده‌بندی رنگ و اندازه استفاده می‌کنند. در این دو استاندارد، اعداد ۱۸۰، ۲۱۰، ۲۴۰، ۳۲۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ وجود دارد که هرچه عدد کوچک‌تر باشد، یعنی رنگ مغز روشن‌تر و اندازه آن درشت‌تر است.

۲‌. کیفیت و تازگی بادام‌ هندی و حفظ آن

روشن است که کیفیت و سلامت مواد غذایی یکی از عوامل مهم در قیمت آن‌هاست. در مغز بادام‌ هندی و مغز گردو این موضوع اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا ازنظر ساختار طبیعی و مواد تشکیل‌دهنده، خیلی در معرض آلودگی یا تغییر و ناسالم شدن قرار دارند، به‌ویژه در محیط‌های گرم و مرطوب. به همین دلیل در فصل گرما یا فضاهای گرم، بادام‌هندی و مخصوصاً نوع بوداده آن را در یخچال نگهداری می‌کنند.

بنابراین کیفیت و سلامت بادام‌هندی از دو جنبه مهم است. یک اینکه تازه باشد نه کهنه. دوم آنکه شرایط نگهداری و بسته‌بندی آن طوری بوده که تازگی و کیفیت آن نیز حفظ شده است؛ بنابراین قیمت بادام‌هندی تازه بیشتر از بادام‌هندی مانده است. همچنین حفظ تازگی و کیفیت نیز در قیمتش مؤثر است. چه‌بسا فروشگاهی بادام‌هندی تازه و مرغوب را تهیه کند اما به دلیل عدم رعایت شرایط نگهداری و بسته‌بندی مناسب، به کیفیت و البته قیمت آن آسیب زند.

خرید اینترنتی بادام‌هندی را از طریق فروشگاه معتبر و آنلاین مزبار انجام دهید که هم نسبت به‌تازگی محصول و هم حفظ کیفیت آن تعهد دارد؛ و به‌طورکلی اگر رنگ، بو و طعم بادام‌هندی را خیلی مناسب ندیدید از مصرف آن خودداری کنید.

۳. بادام‌هندی خام و انواع بوداده

بادام‌هندی به‌صورت خام یا انواع بوداده یا طعم دار به فروش می‌رسد. این ویژگی‌ها در کنار رده‌بندی‌های بادام‌هندی که در بالا اشاره شد، تنوعی از این محصول را ایجاد می‌کند که طبیعتاً قیمت‌های مختلفی دارند. برای مثال، بادام‌هندی درشت یا شکسته یا لپه‌ای را در حالت‌های خام، شور، بوداده بدون نمک، زعفرانی و باربیکیو در نظر بگیرید. این‌ها باهم ازنظر قیمت تفاوت دارند. تفاوت انواع بوداده در مقابل بادم هندی خام از جهت ارزش‌افزوده حاصل از فرآوری و طعم دهی است که هزینه دارد و قیمت محصول را بیشتر می‌کند. برای مثال، قیمت آجیل چهارمغز با بادام‌هندی خام باقیمت آجیل چهارمغز شور با بادم هندی سپر متفاوت است.

تنوع محصولات بادام‌هندی به‌جز بحث قیمت از جهت علاقه و ذائقه غذایی یا سلامتی و بیماری مشتری هم مهم است که شاید قیمت را از اهمیت بیندازد! مثلاً بعضی افراد بدون در نظر گرفتن قیمت حاضرند بادام‌هندی بوداده رژیمی و بدون نمک را به دلیل برنامه غذایی یا داشتن بیماری خرید کنند. یا کسانی که دنبال طعم‌های جدید و تند هستند، سینی آجیل شور یا تند و تیزی را که بادام‌هندی دارد بخرند.

۴. خرید به‌صورت عمده یا جزئی

میزان خرید آجیل و خشکبار مثل اکثر کالا و خدمات اگر زیاد باشد در قیمت فروش تأثیر دارد. بادام‌هندی هم از این مسئله استثنا نیست. البته میزان خرید به مقدار مصرف یا هدف خریدار ربط دارد. برخی به جهت شغل و حرفه‌ای که دارند، مانند فروشندگان آجیل و خشکبار یا فعالان صنایع غذایی یا شیرینی‌پزی‌ها، به خرید عمده نیاز دارند. بعضی اشخاص حقوقی نیز برای خرید سازمانی، مانند آجیل هدیه سازمانی یا فروش در فروشگاه داخلی و سازمانی، انواع آجیل و خشکبار را به شکل عمده می‌خرند. گاهی هم افراد نه به‌اندازه خریدهای عمده تجاری بلکه در حد یکی ـ دو تا ده کیلو بادام‌هندی نیاز دارند. قیمت یک نوع محصول بادام‌هندی در همه این موارد، به دلیل مقدار خرید متفاوت است. خوشبختانه بعضی مراکز فروش مثل مزبار، برای انواع خریداران عمده و جزئی، خدمات و قیمت مناسبی را ارائه می‌دهد.

۵. فروش فله یا بسته‌بندی

بادام‌هندی و انواع آجیل و خشکبار چه در اینترنت و چه در فضای واقعی به دو صورت بسته‌بندی و باز فروخته می‌شود. هرکدام از آن‌ها مزیت‌هایی دارد.

در بادام‌هندی بسته‌بندی شده توسط برندها و شرکت‌های معتبر، شما از اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضا و نشان‌های استاندارد و سلامت آگاه می‌شوید و از جهاتی خوب است.

البته نمی‌شود گفت مصرف‌کننده خانگی از خرید بادام‌هندی فله و باز خودداری کند؛ چراکه محصول بازهم اگر در شرایط مناسب نگهداری شود کیفیت و سلامت خود را حفظ می‌کند. همچنین ممکن است محصول بسته‌بندی شده کیفیت و تازگی خود را ازدست‌داده باشد.

در موضوع قیمت که بحث ماست، بادم هندی بسته‌بندی‌شده به دلیل هزینه بسته‌بندی گران‌تر از نوع باز آن است. البته تاریخ خرید فروشنده هم مهم است.

گاهی محصولی یکسان و بسته‌بندی‌شده ممکن است در چند فروشگاه تفاوت قیمت داشته باشند؛ چون یکی از فروشنده‌ها محصول را به‌تازگی و گران‌تر از آن‌یکی خریده است.

همیشه به یاد داشته باشید که اعتبار و سابقه فروشنده یا فروشگاه و اطمینانی که آن‌ها می‌دهند مهم‌تر از قیمت است؛ مگر خلافش ثابت شود.

۶. حساسیت به بادام هندی

بادام هندی به طور کلی حساسیت‌زا نیست اما ممکن است عده‌ای همان طور که به میوه انبه یا مغز باقلا حساسیت دارند با خوردن بادام هندی هم دچار آلرژی شوند.

اگر نسبت به برخی از مواد غذایی یا آجیل و خشکبار و تنقلات، سابقه حساسیت دارید، مصرف بادام هندی را در مقادیر کم و در روز و نه شب امتحان کنید.

قیمت دلار و قیمت بادام‌هندی!

بادام‌هندی یک محصول وارداتی است و ازآنجاکه قیمت دلار در واردات و صادرات کالاها مؤثر است، می‌توان گفت نوسان قیمت دلار در قیمت بادام‌هندی هم تأثیر دارد. به‌هرحال، بادام‌هندی هم شامل ارز یارانه‌ای نمی‌گردد و هم ممکن است هنگام واردات آن، قیمت دلار افزایش زیادی داشته و قیمت آن برای واردکننده بیشتر از قبل تمام‌شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید