وقتی در خیابان‌های پاریس قدم می‌زنید، همه جا ردی از یک شیرینی کَره‌ای هلالی‌شکل را می‌بینید. بله همان کروسان معروف و خوشمزه که تقریبا در هر کافه‌ای، با یک فنجان چای، مشتری همیشگی دارد. حتی برای توریست‌هایی که به فرانسه سفر می‌کنند، خوردن کروسان به اندازه تماشای برج ایفل و قایق سواری روی رودخانه سن، اهمیت دارد. شاید به همین خاطر باشد که خیلی‌ها، کروسان را به عنوان یک شیرینی فرانسوی می‌شناسند، اما این خوراکی خوشمزه، در واقع اصالت اتریشی دارد و در آن کشور با نام «کیپفرلز» شناخته می‌شود.

از قضا این ماری آنتوانت؛ آخرین ملکه فرانسه پیش از انقلاب کبیر بود که برای نخستین‌بار هنگام ازدواج با خاندان سلطنتی، این شیرینی اتریشی را به کشور فرانسه معرفی کرد. روزی ماری آنتوانت که به شدت هوس کیک هلالی شکلِ سرزمین مادری خود را کرده بود، درخواست می‌کند که نانوایان فرانسوی، نسخه‌های شیک‌تری از این کیپفرل‌ها را تهیه کنند و اینگونه، کروسان متولد می‌شود.

در فرانسه، سبک تهیه کروسان خاص‌ و متفاوت‌تر از هر جای جهان است. ساده‌ترین نسخه از این شیرینی، یک صبحانه مقرون به صرفه محسوب می‌شود که تهیه شده از خمیر فیله (آرد نرم آرد، مخمر، کره، شیر و نمک) است.

اما از همه این‌ها گذشته، این شیرینی دلپذیر، آنقدر در تمام جهان دوست‌دار دارد که ۳۰ ژانویه‌ی هر سال، روز ملی کروسان نام گرفته است؛ روزی که نه گفتن به این نان کره‌ای خوشمزه خیلی سخت است. پس بهتر است مثل یک فرانسوی اصیل، در این روز به کروسان بگویید؛ «oui croissant» و کروسان‌های جذاب مزبار را امتحان کنید!

جدول زمانی

۱۹۸۳: کروسان؛ شیرینی هلال ماه!

در دوران محاصره شهر وین توسط ترک‌های عثمانی، یک نانوا نوعی شیرینی‌ به شکل هلال می‌پخت تا نماد ترکیه باشد. این شیرینی همان کروسان معروف خودمان بود. بنا بر گفته‌های تاریخی، این نانوای اتریشی برای بزرگداشت پیروزی ارتش کشورش در مقابل عثمانی‌ها، این شیرینی هلالی‌شکل را که شبیه به نماد هلال ماه اسلامی بود تهیه کرد و زمانی که وینی‌ها این شیرینی را می‌خوردند، گویی داشتند جنگجویان عثمانی را به صورت نمادین می‌بلعیدند. به همین دلیل تا سال‌ها، در برخی از کشورهای اسلامی به ویژه سوریه، تولید یا حتی فروش کروسان ممنوع بود.

قرن هفدهم: خمیر فانتزی

اولین دستور پخت خمیر مورد استفاده در کروسان در کتاب آشپزی «Pâtissier françois» اثر لاواران نویسنده این کتاب و یکی از معروف‌ترین سرآشپزهای فرانسوی آمده است. در این کتاب خمیر کروسان، یک نوع خمیر ترد و پفکی توصیف شده است.

۱۸۰۰: نخستین کروسان

نخستین کروسان در فرانسه در یک قنادی مجلل و گران‌قیمت به نام «Boulangerie Viennoise» پخته شد.

۱۹۱۵: کشف شادی‌بخش یک شیرینی!

سیلوین کلادیوس گوی؛ یک نانوای فرانسوی بود که نسخه‌ای از این شیرینی را کشف کرد که ما امروز به عنوان کروسان می‌شناسیم و از آن لذت می‌بریم.

در روز ملی کروسان چه می‌کنند؟

 خودتان دست به کار شوید

بهترین راه برای لذت بردن از یک کروسان، پختن آن است. البته ممکن است کمی زمان‌بر به نظر برسد، اما این ماجراجویی خوشمزه، قطعا ارزشش را خواهد داشت؛ مخصوصا اگر روز ملی کروسان باشد!

کروسان منحصر‌به فرد شما!

کروسان، خوراکی ساده و در عین حال خوشمزه‌ای است، اما در پر کردن آن می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. در واقع فرم کلی این شیرینی به گونه‌ای است که دست شما را برای طرز تهیه‌های خلاقانه باز می‌گذارد. پس شما می‌توانید کروسان ویژه خود را با همان طعم و مزه‌ای که دوست دارید، تهیه کنید.

فوت و فن پختن کروسان

در تهیه کروسان، تکنیک حرف اول را می‌زند. پس اگر یک کارگاه شیرینی‌پزی در نزدیکی شما وجود دارد، می‌توانید چند ساعتی را در آنجا بگذرانید و از سرآشپز آنجا، فوت و فن تهیه یک کروسان کره‌ای خوشمزه را یاد بگیرید.

چرا کروسان پر طرفدار است؟

آنها کَره‌ای هستند

همه چیز با «کَره»، خوشمزه‌تر است. در مورد کروسان هم، کَره حرف اول را می‌زند و به لایه‌های پوسته پوسته و  ترد آن، طعمی دلپذیر می‌دهد. اصلا اگر بعد از خوردن کروسان انگشتان شما کمی چرب نباشد، یعنی یک کروسانت درست و حسابی نخورده‌اید.

یک صبحانه دلپذیر

آیا راهی بهتر از خوردن کروسان به همراه یک فنجان چای گرم برای شروع صبح یک روز تعطیل سراغ دارید؟ این شیرینی به طرز شگفت‌انگیزی هم سبک است و هم بسیار سیرکننده، و به همین دلیل می‌تواند مناسب‌ترین صبحانه برای شما باشد.

بدون کار و چنگال شیرینی بخورید

خمیر سبک و لایه‌لایه کروسان، خوردن و جویدن آن را بسیار ساده می‌کند. از طرف دیگر برای خوردن آن نیازی به کارد و چنگال یا حتی پیش‌دستی ندارید.

منبع: https://nationaltoday.com/national-croissant-day/#why-we-love

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید