میوه خشک یا تازه؛ کدام بهتر است؟

0
7900

تا به حال به جذابیت‌های میوه خشک فکر کرده‌اید؟ بر کسی پوشیده نیست که میوه‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی برای سلامتی ما هستند و بهتر است روزانه مصرف شوند. فصل به فصل میوه‌ها تغییر می‌کنند و ما در طول سال دسترسی به میوه‌های تازه نداریم. به همین خاطر، خرید میوه خشک تدبیر بسیار خوبی برای تأمین ویتامین‌های موجود در میوه است. حالا ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا میوه خشک نیز به اندازه میوه تازه خاصیت دارد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این پرسش برسیم.

آیا میوه تازه سالم‌تر از میوه خشک است؟

واقعیت این است که اطلاعاتی که در مورد میوه خشک و میزان خاصیت آن وجود دارد، تا حدی متناقض است.

برخی بر این اعتقاد هستند که می‌توان میوه خشک را به عنوان یک میان‌وعده مغذی و سالم استفاده کرد، در حالی که بعضی‌ها ادعا می‌کنند مضرات میوه خشک دست‌کمی از آب نبات ندارد.

حالا باید دید حقیقت ماجرا از چه قرار است.

میوه خشک، میوه‌ای است که تقریباً تمام محتوای آب آن، از طریق روش‌های خشک کردن گرفته شده است. میوه در طی این فرآیند منقبض شده و ماحصل آن یک خوراکی خشک کوچک و بسیار مغذی است.

در این میان، کشمش، خرما، انجیر و آلو از معروف‌ترین انواع میوه خشک هستند.

میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی بوده، بسته‌بندی آن‌ها آسان است و گاها در وعده‌های غذایی جایگزین میوه‌های تازه می‌شوند. اما پرسش مهمی که در ذهن مصرف‌کنندگان وجود دارد این است که آیا آنها نیز به اندازه میوه‌های تازه مفید هستند؟

باید گفت تفاوت اصلی میوه‌های خشک و تازه، در میزان کالری و قند آنهاست. از آنجایی که میوه‌های خشک در طی فرآیند خشک شدن، آب و در نتیجه حجم خود را از دست می‌دهند، مواد مغذی، کالری و قند آنها نیز پس از خشک شدن متمرکز می‌شود.

به این ترتیب، وقتی یک مشت میوه خشک می‌خورید، کالری بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار میوه تازه جذب خواهید کرد. بنابراین شاید بزرگترین نگرانی در خصوص میوه‌های خشک میزان کالری و قند دریافتی از آن باشد.

از سوی دیگر، به دلیل غلظت بیشتر قند در میوه‌های خشک، بسیاری معتقدند که این خوراکی‌ها، شاخص گلیسمی بالاتری دارند. شاخص گلیسمی در واقع معیاری است که برای تعیین تأثیر یک غذا بر سطح قند خون استفاده می‌شود. هر چه این شاخص بالاتر باشد، تأثیر بیشتری بر افزایش سطح قند خون خواهد داشت.

غذاهایی مانند کیک، آب نبات، نوشابه و سایر قندهای ساده شاخص گلیسمی بالایی دارند. البته باید گفت میوه‌های خشک سنتی، شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند.

یک پیشنهاد مهم؛ اگر اهل ورزش و پیاده‌روی هستید و می‌خواهید میزان زیادی کالری دریافت کنید، مصرف میوه خشک می‌تواند برایتان فوق‌العاده مفید باشد. اما برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند، آنچنان هم مفید نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که از زیاده‌روی در مصرف میوه خشک، پرهیز کنید.

یک مقایسه کوتاه

وقتی یک آلو تازه را با یک آلو خشک یا یک حبه انگور را با یک دانه کشمش مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که محتوای ویتامین، مواد معدنی و فیبر در آنها، آنچنان متفاوت نیست. اما در نهایت میوه خشک منبع بسیار بهتری برای تامین مواد مغذی بدن است.

به عنوان مثال، یک فنجان مویز منبع بسیار بهتری از فیبر، پتاسیم و مس نسبت به یک فنجان انگور است. قیسی بسیار غنی‌تر از زردآلوی تازه می‌باشد.

با این همه، ویتامین C در میوه‌های تازه، به مراتب بیشتر از نوع خشک آنهاست، چرا که در فرآیند خشک شدن، درصد بالایی از این ویتامین، تجزیه می‌شود.

خوردن میوه خشک یعنی یک رژیم غذایی سالم؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که خوردن میوه‌ها و سبزیجات را برابر با یک رژیم غذایی سالم دانسته‌اید. اما حقیقت این است که یک وعده غذایی، زمانی درست و سالم است که تعادل در آن رعایت شود.

درست مانند خوردن یک چیزبرگر بزرگ به همراه یک ظرف بزرگ سالاد، یا نوشیدن روزانه سه لیوان آب پرتقال، خوردن بیش از اندازه میوه نیز، نه تنها مفید نیست بلکه مضرات زیادی هم خواهد داشت. شما هنگامی که میوه می‌خورید باید به این نکته توجه داشته باشید که منجر به افزایش قند خون نشود. به همین خاطر باید با دقت میوه مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه جوانب را بسنجید.

مضافا این که، تازه بودن همیشه ملاک مفیدتر بودن نیست. وقتی نوبت به میوه می‌رسد، بهتر است بدانید که گاهی نوع خشک آن بسیار مناسب‌تر است.

با خواندن این مقاله، حتما شما هم به این فکر افتاده‌اید که چقدر خوب می‌شد اگر به جای هر تنقلاتی، میوه خشک  را در میان‌وعده عصرانه خود قرار می‌دادید.

ما به شما سینی میوه خشک مزبار را پیشنهاد می‌دهیم. احتمالا طعم کیوی خشک و خربزه خشک در این سینی، برایتان جذاب و مطبوع باشد. از طرف دیگر، بسته‌بندی شیک و زیبای سینی‌های میوه خشک مزبار، آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هدیه و سوغاتی تبدیل کرده. شما می‌توانید این سینی‌های سالم و خوشمزه را به دوستان و عزیزانتان پیشکش کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید