میانه پاییز و جشن فانوس‌های خوشبختی

0
1234

جشنواره میانه پاییز که گاهی با نام فستیوال کیک ماه هم آن را می‌شناسند، جشنواره‌ای سنتی است و یکی از مهم‌ترین تعطیلات چینی محسوب می‌شود. این جشنواره علاوه بر چین در سرزمین‌های تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و ویتنام نیز برگزار می‌شود. البته در ژاپن و کره هم فستیوال‌های مشابهی وجود دارد و می‌توان گفت این روز تقریبا در سراسر آسیای جنوب شرقی جشن گرفته می‌شود.

این فستیوال که در کنار جشنواره بهار، دومین جشن مهم برای مردم چین است تا بهانه‌ای باشد برای کنار هم جمع شدن، در ۲۱ سپتامبر هر سال برگزار می‌شود.

در این جشن، خانواده‌ها برای خوردن کیک ماه، کنار هم جمع می‌شوند تا شبی که ماه کامل می‌شود را با فرستادن فانوسی به آسمان، جشن بگیرند.

در این میان، خوراکی‌ها همیشه حرف اول را در هر جشن و فستیوالی می‌زنند. پس ببینیم مردم این سرزمین باستانی با چه خوراکی‌هایی این شب را سپری می‌کنند.

چینی‌ها چگونه جشن میانه پاییز را میزبانی می‌کنند؟

کیک ماه؛ غذایی که نماد این جشن است

کیک ماه مهم‌ترین خوراکی جشنواره نیمه پاییز است. این کیک شکلی شبیه به ماه دارد که داخل آن با مواد مختلفی مانند خمیر دانه نیلوفر یا زرده تخم مرغ نمکی پر شده است.

موضوع این جشنواره، شکرگزاری و تجدید دیدار است. کیک ماه نیز نماد ماه کامل و آرزوهای مردم برای شادی، سعادت و خوشبختی است.

در این روز، همه تلاش می‌کنند تا با یک دورهمی، از این جشن در کنار عزیزانشان لذت ببرند. خوردن دسته‌جمعی کیک ماه نیز گرد نشان از اتحاد میان اعضای خانواده دارد.

خوراک اردک؛ غذای محبوب چینی‌ها

خوردن خوراک اردک یک رسم سنتی در جشنواره نیمه پاییز است. این رسم از دوران پادشاهی سلسله یوان بر جای مانده.

داستان از این قرار است که در اواسط قرن چهاردهم، مردم تحت ظلم مغول‌ها تصمیم به مبارزه  با آنها گرفتند. در آن زمان، مردم مغول ها را دازی می‌نامیدند، که در زبان چینی به معنای اردک است.

آنها برای اینکه ماموریت مخفی خود را فاش نکنند، از کلمه رمز «خوردن اردک در جشن نیمه پاییز» به جای «سرنگون کردن مغول ها در جشنواره نیمه پاییز» استفاده می‌کردند. با گذشت زمان پس از سقوط سلسله یوان، مردم همچنان رسم خوردن اردک در جشنواره نیمه پاییز را حفظ کرده‌اند.

طعم و بافت این خوراک، به طرز تهیه اردک‌ها بستگی دارد. مردم شهر پکن پوست ترد اردک را دوست دارند و اردک سوخاری یک غذای شناخته شده میان آنهاست. در حالی که مردم سیچوان، اردک خوش‌طعم دودی را ترجیح می‌دهند.

تارو؛ غذایی که خوش‌شانسی می‌آورد

رسم خوردن تارو در جشنواره نیمه پاییز به دوره سلسله چینگ برمی گردد. واژه تارو در میان مردم محلی به معنای خوش شانسی است و آنها باور دارند که خوردن تارو در جشنواره نیمه پاییز شانس خوب را به همراه دارد و ارواح شیطانی و اتفاقات بد را دور می‌کند.

سبزی تارو، بسیار مغذی است و طعم خوبی دارد و می‌توان آن را به صورت آب‌پز، بخارپز یا پخته به عنوان پیش غذا یا دسر مصرف کرد.

کدو تنبل؛ ارمغان‌آور سلامتی

کدو تنبل در مناطق جنوبی رودخانه یانگ تسه، و در شهرهای بزرگی نظیر شانگهای، سوژو و نانجینگ بسیار محبوب است. مردم این مناطق بر این باورند که رسم خوردن کدو تنبل در جشنواره نیمه پاییز برگرفته از فرهنگ فولکلور محلی است.

داستان خوردن کدو تنبل در این جشن از یک داستان قدیمی آمده. از قضا در زما‌های بسیار قدیم، یک زوج فقیر و دخترشان در منطقه‌ای کوهستانی زندگی می کردند. آنها سال‌ها بود که به خاطر نداشتن محصول مناسب، در شرایط سختی قرار داشتند.

تا اینکه یک روز در نیمه پاییز، دختر خانواده یک کدو تنبل بزرگ را میان علف‌های هرز پیدا کرد. او کدو را به خانه می‌برد و با خوردن آن پدر و مادر پیرش انرژی می‌گیرند و حالشان بهتر می‌شود. با این داستان مردم بر این باورند که خوردن کدو تنبل در جشنواره نیمه پاییز سلامت و طول عمر را برایشان به ارمغان دارد.

انار؛ نویدبخش فرزندان بیشتر

انار میوه فصل پاییز است. مردم چین معتقدند دانه‌های انار نماد فراوانی در زندگی هستند، و خوردن آن نشان از به دنیا آمدن نوزاد دارد. به طور سنتی، زنان در جشن نیمه پاییز انار می‌خورند و به انتظار می‌نشینند تا الهه ماه نوزادی را به آنها هدیه دهد.

گلابی؛ نمادی از اتحاد

جشنواره میانه پاییز، زمانی برای اتحاد و هماهنگی میان اعضای خانواده است. مردم بر این باورند که خانواده‌ها پس از خوردن کامل گلابی هرگز از هم جدا نمی‌شوند. اما شرط این است که یک گلابی را کامل بخورید و با دیگران به اشتراک نگذارید زیرا این به معنای جدایی است.

طعم شیرین و دلچسب گلابی بعد از خوردن کیک ماه می‌تواند بسیار جذاب باشد.

کیک برنج؛ یک غذای سنتی

کیک برنج یک غذای سنتی است که از آرد برنج تهیه می‌گردد و معمولاً در فستیوال‌های سنتی چینی سرو می‌شود.

رنگ این کیک، زرد و سفید است. در فرهنگ چینی، زرد نماد طلا و سفید نماد نقره است. بنابراین کیک برنج برای آنها نماد ثروت است. چینی‌ها باور دارند که خوردن این کیک خوش‌شانسی و آرزوهای خوب برای همه به ارمغان می‌آورد.

حقایق جالب جشنواره میانه پاییز

  • شاید برایتان جالب باشد که جشن میانه پاییز برای مردم چین، روز عشق نیز محسوب می‌شود. گویا آنها هم مانند ما ایرانی‌ها علاوه بر ولنتاین، سپندارمزگان خودشان را نیز دارند.
  • کیک ماه، مهم‌ترین خوراکی این شب است به طوری که اگر روی میز غذا نباشد، جشنواره معنایی ندارد.
  • مردم چین به مناسبت این جشنواره به مدت سه روز تعطیل هستند.
  • داستان این جشنواره بر اساس افسانه الهه ماه است. این داستان اساطیری درباره چانگو؛ الهه ماه چینی به گذشته‌های دور بازمی‌گردد. افسانه‌ای که حکایت از اکسیر جاودانگی دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید