همه ما خاطره خوبی از طعم سمبوسه‌های قدیمی داریم. سمبوسه‌‌‌های ترد و لذیذی که بهترین و جذاب‌ترین عصرانه برایمان بودند و از خوردنشان سیر نمیشدیم. در این میان سمبوسه سیب زمینی در کنار فلافل از محبوب‌ترین انواع فینگر فود است اما پیشنهاد می‌کنیم سمبوسه‌ پیتزا و گوشت مزبار را هم از دست ندهید که لذت خوردنش دست کمی از دیگر انواع این خوراکی خوشمزه ندارد.

حالا ببینیم داستان این خوراکی خوشمزه از چه قرار است؟

سمبوسه از کجا می‌آید؟

از آنجا که واژه سمبوسه از ریشه پارسی «سنبوسگ» آمده، احتمال دارد که اصالت این غذا ایرانی باشد که به معنای شیرینی است. جایی در تاریخ بیهقی چنین آمده‌است که: «ندیمان را بخواند و امیر، مطربان خواست و این اعیان را به طبق‌های نواله و سنبوسه روان شد». گویا ایرانی‌ها علاقه زیادی به خوردن سمبوسه داشتند.

اما بر اساس شواهد تاریخی می‌توان گفت، این فینگر فود خوشمزه از ایران به هند راه پیدا کرده است. در این میان بسیاری فکر می‌کنند که منشا این غذا جنوب کشور است اما جالب است بدانید که سمبوسه در اصل متعلق به خراسان است و در اوایل قرن سیزدهم بود که توسط بازرگانان خراسانی به هند رسید. و با کمی تغییر در دستور تهیه آن، به یکی از خوراکی‌های محبوب در میان هندی‌ها بدل شد و از قضا پادشاه هندوستان و خاندان سلطنتی در گذشته‌های دور علاقه خاصی به این غذا داشته‌اند.

اما حکایت دور و دراز سمبوسه تا مصر هم می‌رسد. از سوی دیگر یکی از معروف‌ترین غذاهای کشورهای جنوب آسیا نیز محسوب می‌شود.

سمبوسه چیست؟

این خوراکی خوش‌عطر و طعم، دقیقا مانند پیراشکی از قرار متریالی مثل گوشت، پوره سیب زمینی و … درون یک کاور پیچیده می‌شود اما بر خلاف پیراشکی، این کاور لایه‌ای از نانش لواش است.

مواد اولیه تهیه این فینگر فود نیز عموما گوشت یا سیب زمینی بوده که در ترکیب با ادویه‌جات گوناگون طعم مطبوعی می‌سازد که اگر کسی تنها یک بار امتحانش کند، مشتری همیشگی و پر و پا قرص آن خواهد شد.

انواع سمبوسه

از آنجا که سمبوسه در مناطق مختلف جهان تهیه می‌شود، طرز تهیه آن بنا به فرهنگ غذایی هر منطقه، ممکن است تا حدی متفاوت باشد. مثلا نسخه بنگلادشی این غذا که شینگارا نام دارد کمی کوچک‌تر از سمبوسه هندی است و درون آن با سبزیجات، سیب زمینی و پیاز پر می‌شود. گاهی حتی درون سمبوسه‌های بنگالی را با جگر گوسفند پر می‌کنند که طبعا طعم آن دیگر هیچ ربطی به سمبوسه‌های رایجی که می‎شناسیم ندارد.

در پاکستان نیز به دلیل ترد و نازک بودن نان این خوراکی، به آن سمبوسه کاغذی می‌گویند.

این فینگر فود جذاب، به شاخ آفریقا هم سفر کرده‌ و از قضا یک وعده غذایی رایج و مطلوب در میان اهالی آن منطقه است. حتی در کشورهایی نظیر سومالی، اتیوپی، اریتریا و جیبوتی سمبوسه یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های جشن‌ها و مناسبت‌های ویژه است و به گونه خاصی هم میل می‌شود.

سمبوسه سنتی ایران هم که حرف ندارد. یک غذای تند و تیز و لذیذ که بازیگر نقش اول سینی جنوب مزبار است.

طرز تهیه سمبوسه

سمبوسه همیشه یکی از جذاب‌ترین فست فودها بوده که احتمالا هیچ کس به آن نه نمی‌گوید. در این میان انواع گوناگونی از این خوراکی وجود دارد که معروف‌ترینشان سمبوسه سیب زمینی است.

برای تهیه یک سمبوسه خوشمزه سیب زمینی، مهم‌ترین متریال، سیب زمینی پخته و پوره شده به همراه ادویه‌جات متنوع است. در واقع همین ادویه‌هاست که به این خوراکی، عطر و طعم خاصی می‌دهد.

در مرحله اول باید سیب زمینی‌های پخته‌شده را به صورت پوره درآورد و پیاز سرخ‌شده را به آن اضافه کرد در نهایت نیز بنا به ذائقه غذایی که دارید، میزانی از نمک، فلفل و دیگر ادویه‌جات را به آن اضافه کنید. سپس این متریال را داخل نان لواش ریخته و سمبوسه‌ها را به صورت مثلثی بپیچید. سایز سمبوسه‌ها هم بستگی سلیقه خودتان دارد اما ترجیحا بهتر است اندازه آنها کوچک باشد تا بتوانید آن را به صورت یک فینگر فود، به راحتی میل کنید.

آخرین مرحله هم، سرخ کردن آنهاست که باید از سمتی که پیچیده شده، داخل روغن انداخته شود.

اگر دوست دارید سمبوسه‌تان تندتر باشد، می‌توانید هنگام تفت دادن مواد، کمی فلفل سبز تند هم به آن اضافه کنید. به هر حال خوشمزگی سمبوسه به ادویه‌هایش است.

راستی فراموش نکنید! وقتی سمبوسه‌هایتان حسابی سرخ شده و آماده درون بشقاب قرار گرفت، پیشنهاد می‌کنیم با سس چیلی تای نوش جان کنید. قطعا دوست خواهید داشت.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید