آقای دکتر اتکینز؛ پزشک قلب بوده و رژیمی طراحی کرده که روی کنترل کردن میزان انسولین بدن از طریق کاهش چشمگیر کربوهیدرات مصرفی افراد، تمرکز می‌کند.

اگر مردم مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنند میزان انسولین خون آن‌ها به‌شدت افت و خیز می‌کند و افزایش مقدار انسولین باعث می‌شود بدن از انرژی مواد غذایی مصرف شده استفاده کند به جای اینکه از چربی‌ها انرژی تولید کند.

به همین دلیل افرادی که رژیم اتکینز را دنبال می‌کنند از کربوهیدرات دوری می‌کنند اما به هر میزانی که مایل هستند پروتئین و چربی مصرف می‌کنند.

هرچند این رژیم مدت مدیدی است که بین مردم استفاده می‌شود، اما به افرادی که می‌خواهند این رژیم را دنبال کنند پیشنهاد می‌شود حتماً با مشورت پزشک دست به شروع آن بزنند.

اتکینز

رژیم اتکینز به دنبال چیست؟

این رژیم دارای ۴ هدف اصلی است:

  • کاهش وزن
  • حفظ وزن پس از کاهش یافتن
  • رسیدن به مرتبه بالایی از سلامت
  • زمینه‌سازی برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها

از نظر دکتر اتکینز دلیل اصلی افزایش وزن به خاطر مصرف کردن کربوهیدرات‌های ساده است، به‌خصوص موادی مانند شکر و آرد.

هنگامی که یک فرد رژیم اتکینز را دنبال می‌کند، متابولیسم بدن او به جای سوزاندن گلوکز یا شکر برای انرژی، چربی‌های بدن را می‌سوزاند. به این اتفاق کتوسیس (Ketosis) گفته می‌شود. وقتی که سطح گلوکز در بدن پایین باشد، سطح انسولین هم در بدن کاهش می‌یابد. در این زمان رویداد کتوسیس انجام می‌گیرد. در واقع زمانی که افراد مواد غذایی مصرف می‌کنند باعث می‌شوند که مقدار گلوکز بدنشان افزایش یابد و در نتیجه میزان انسولین درون بدنشان هم افزایش می‌یابد.

فهرست گلایسیمک (Glycemic Index) کربوهیدرات‌ها را بر اساس اینکه چقدر سریع و به چه میزان قند خون را افزایش می‌دهند از ۰ تا ۱۰۰ درجه‌بندی کرده است. کربوهیدرات‌هایی همچون نان با آرد سفید، شیرینی و شکلات، از کربوهیدرات‌های درجه بالا محسوب می‌شوند که دارای گلوکز زیادی هستند و خیلی سریع میزان قند خون بدن را بالا می‌برند. کربوهیدرات‌های دیگری مانند جوی دو سر از محصولات درجات پایین‌تر فهرست گلایسیمک هستند.

برای جبران میزان ویتامین‌هایی که با نخوردن برخی مواد غذایی کم می‌شود، پیشنهاد می‌شود که از قرص‌های ویتامین و مکمل‌های غذایی استفاده شود.

آقای دکتر اتکینز ادعا می‌کند که این رژیم می‌تواند نیاز به مصرف دارو را در افراد دارای مشکلات متابولیسم یا دیابت نوع ۲ کاهش دهد و در برخی موارد به طور کامل حذف کند.

اتکینز

مراحل رژیم اتکینز

رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد:

مرحله اول:

کالری‌های مصرفی از طریق کربوهیدرات بایستی روزانه کمتر از ۲۰ گرم باشد. فرد غذاهای با چربی بالا و پروتئین بالا همراه با سبزیجات دارای کربوهیدرات کم مانند کاهو و اسفناج بخورد.

مرحله دوم:

مواد مغذی و فیبردار کم‌کم به رژیم اضافه می‌شوند. موادی مانند آجیل و میوه. به این صورت که: ۲۵ گرم در هفته اول مرحله دوم اضافه شود، ۳۰ گرم در هفته دوم و همین‌طور هر هفته به صورت تدریجی به آن افزوده می‌شود تا زمانی که فرد دیگر کاهش وزن نداشته باشد. حال در این مرحله که فرد کاهش وزن ندارد، مقدار کربوهیدرات مصرفی روزانه خود را به تدریج به اندازه ۵ گرم کاهش می‌دهد تا دوباره کم‌کم وزنشان کاهش یابد.

مرحله سوم:

فرد هفته‌ای ۱۰ گرم کربوهیدرات مصرفی خود را افزایش می‌دهد تا به صورت خیلی آهسته وزنش کاهش یابد.

مرحله چهارم:

فرد تنوع کربوهیدرات خود را کم‌کم بالا می‌برد تا مطمئن شود وزنش افزایش پیدا نمی‌کند.

چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

افرادی که این رژیم را شروع می‌کنند با غذاهایی مانند: گوشت و مرغ؛ ماهی و غذاهای دریایی؛ تخم‌مرغ؛ آووکادو؛ بروکلی و مارچوبه؛ لبنیات پرچرب؛ آجیل و تخمه؛ روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو را مصرف نمایند. همچنین نوشیدنی‌هایی نظیر آب، قهوه و چای سبز به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

همچنین باید از خوردن موادی نظیر شکر، نوشابه، کیک، شیرینی و شکلات؛ برنج و مواد غذایی دارای گندم؛ غذاهای رژیمی و کم‌چرب؛ لوبیا و نخود؛ میوه‌هایی با سطح کربوهیدرات بالا مانند موز، سیب و انگور؛ و سبزیجات با سطح کربوهیدرات بالا مانند هویج؛ اجتناب کنند.

یادآوری‌های قبل از رژیم

اکثر افرادی که طولانی‌مدت این رژیم را دنبال کنند شاهد کاهش وزن هستند. افرادی که انسولین و قرص‌های دیابتی مصرف می‌کنند، خانم‌هایی که باردار هستند و افرادی که بیماری کلیوی دارند نباید این رژیم را دنبال کنند. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این رژیم می‌تواند باعث حالت تهوع، سردرد، خستگی ذهنی و بوی بد دهان شود.

و نکته آخر اینکه باز هم یادآوری می‌کنیم برای افرادی که می‌خواهند تغییر بزرگی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند، باید حتماً قبل از شروع این رژیم غذایی با یک پزشک متخصص مشورت کنند و تحت نظارت او رژیم غذایی خود را پیش ببرند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید