هیچ می‌دانستید که در چین به پسته «آجیل شاد» می‌گویند و در خاورمیانه با عنوان «آجیل خندان» شناخته می‌شود؟ این آجیل منحصر ‌به فرد و خوشمزه همیشه بهترین گزینه برای جشن و مهمانی است. فکرش را بکنید سینی پسته شش طعم یا پسته اکبری خندان برای رفتن به استقبال سال نو چقدر می‌تواند جذاب باشد.

حالا به مناسب روز جهانی این عضو جذاب خانواده آجیل، در این مقاله همراه ما باشید تا هر آنچه هست از این آجیل دوست‌داشتنی بدانیم.

پسته چیست؟

پسته، میوه درختی است با همین نام. رویه بالایی آن معمولا سبز است طعمی نسبتا شیرین دارد.

ریشه این درخت پسته به آسیا می‌رسد و اغلب معتقدند که این دانه، بومی سرزمین ایران است. باستان‌شناسان بر این باورند که ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، خوردن آن در میان مردم رواج داشته است.

در اواسط قرن نوزدهم و پس از جنگ جهانی دوم بود که کشاورزان آمریکایی شروع به کشت پسته کردند. این آجیل به ایالات متحده راه یافت و امروزه ایالت‌های کالیفرنیا، آریزونا و نیومکزیکو تولیدات تجاری پسته آمریکا را پوشش می‌دهند.

تاریخچه روز ملی پسته

همه ساله ۲۶ فوریه به پسته؛ این آجیل محبوب و باستانی اختصاص داده شده و بهانه‌ای است برای دوستداران این آجیل جذاب تا بیشتر پسته بخورند و این روز را جشن بگیرند. البته منشا و تاریخچه روز ملی پسته هنوز مشخص نیست و کسانی که عاشق پسته هستند، همیشه می‌توانند از خوردن آن لذت ببرند.

از آنجا که ریشه پسته به ایران بازمی‌گردد و می‌توان گفت بهترین انواع پسته، دقیقا همان پسته خندان خوش رنگ و لعاب در سرزمین ما کشت می‌شود، بسیاری از کشورهای جهان از اروپا گرفته تا آمریکا بهترین ارقام پسته را از ایران وارد می‌کنند و تا چند سال پیش ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده این محصول بود

البته بر اساس آمار جهانی در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، ایران با سهم ۱۹ درصدی خود در میان تولیدکنندگان عمده پسته جهان، پس از ایالات متحده و ترکیه در جایگاه سوم قرار دارد. برای اطلاعات یشتر در این زمینه به اینجا مراجعه کنید.

جالب است بدانید که چینی‌ها به پسته آجیل شادی‌آور می‌گویند و البته مهم‌ترین مصرف‌کنندگان آن هم محسوب می‌شوند. همانطور که می‌دانید، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در جهان است، اما در مناطق دیگر جهان مانند اروپا، کشورهای حاشیه مدیترانه و کالیفرنیا نیز کشت می‌شود.

روز ملی پسته را چگونه جشن می‌گیرند؟

ماهیت دنیای مدرن باعث شده تا تقویم‌های گوناگونی شکل بگیرد. از مناسبت‌های عاشقانه و دوستانه گرفته تا تقویم غذایی. روز ملی پسته هم از این دست مناسبت‌هاست. در این روز علاقمندان به پسته سعی می‌کنند با گنجاندن این مغزدانه در وعده‌های غذایی خود، پسته بخورند. برخی از افزودن آن به غلات صبحانه یا تهیه یک پنکیک خوشمزه، لذت می‌برند. خیلی‌ها ماهی سالمون پر شده با پسته را انتخاب می‌کنند یا با تهیه یک دسر خوشمزه روز خود را  به پایان می‌رسانند.

در نیومکزیکو، مزرعه‌ای وجود دارد که به پسته‌های تازه‌اش معروف است و سبدهای جذابی تهیه می‌کند که در آنها پسته نقش اول را ایفا می‌کند. خیلی‌ها در روز ملی پسته، این سبدها را به عنوان هدیه برای دوستانشان انتخاب می‌کنند.

این آجیل جذاب مثل یک بلیت طلایی است که می‌تواند رژیم غذایی شما را مفید، مقوی و سالم کند. دقیقا شبیه شکل ظاهری پسته که انگار همیشه لبخندی روی لب دارد، با خوردن آن، شما هم همیشه لبخند خواهید زد. این آجیل خوشمزه، کلسترول بد را کاهش می‌دهد و مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد.

به همین خاطر شاید هیچ راهی بهتر از خوردن یک مشت پسته برای جشن گرفتن این روز نباشد.

چرا پسته انقدر طرفدار دارد؟

پسته یکی از خوراکی‌های باستانی است و درخت آن یکی از قدیمی‌ترین درختان آجیل است که قدمتش دست‌کم به ۹۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

پسته یکی از سه آجیل برتر سالمی است که می‌توانید میل کنید. کالری نسبتاً کمی دارد و حاوی بیش از ۳۰ ویتامین مختلف است. همچنین سرشار از مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، فیبر است. مصرف این آجیل به عنوان میان‌وعده به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانید و رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید.

این آجیل همیشه به عنوان نماد سلامتی، شادی و خوشبختی شناخته می‌شود و خیلی‌ها آن را در شب سال هدیه می‌دهند.

جدول زمانی

پسته و دوران باستان؛ ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که در آن دوران مصرف این آجیل در منطقه‌ای که ترکیه کنونی در آن واقع است بسیار رایج بوده است.

طعم جدید برای آمریکایی‌ها ؛ ۱۸۸۰

در اواخر قرن نوزدهم، پسته به واسطه شهروندان خاورمیانه‌‌ای به ایالات متحده وارد شد و آمریکایی‌ها با طعم خوشایند ان برای نخستین‌بار آشنا شدند.

آزمون و خطا؛ ۱۹۳۰

حوالی سال‌های ۱۹۳۰در ایالات متحده، به صورت آزمایشی، نهال‌های پسته در ایالت کالیفرنیا کاشته شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید