۱۱ خوراکی‌ سالمی که شما را سرخوش می‌کنند!

0
2150

تا به حال برایتان پیش آمده که یک بعدازظهر کسل‌کننده، بی‌حوصله‌تان کرده باشد، یا اعصابتان دقیقا مثل یک بسته بیسکوییت که چند روزی ته کیفتان مانده، خرد و خمیر باشد؟ شاید مشکل از رژیم غذایی‌ یا خوراکی‌هایی باشد که می‌خورید. بله! خوراکی‌های خوشمزه همانقدر که وسوسه‌انگیز هستند می‌توانند شما را سر ذوق بیاورند؛ گاهی ممکن است تنها چیزی که حالمان را خوب کند یک پاپسیکل شکلاتی شیرین و جذاب باشد یا یک ظرف آجیل.

با این حال، بسیاری از غذاهای شیرین و پر کالری که اغلب طرفدار آنها هستند، می‌توانند بسیار مضر باشند.

اما یک خبر خوب!

ممکن است تعجب کنید، اما خوراکی‌هایی هم هستند که علاوه بر سالم و مفید بودن، شما را سرخوش می‌‌کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با چند نمونه از این خوراکی‌ها آشنا شوید.

اما پیش از آن به یک نکته مهم توجه داشته باشید؛ حذف یک وعده غذایی، به ویژه صبحانه، می‌تواند منجر به کاهش قند خون شما شده و در نتیجه احساس ضعف و خستگی زیادی خواهید کرد.

در حقیقت اگر تنوع غذایی را در رژیم غذایی خود محدود کنید، مواد مغذی و ضروری که بدن شما به آنها نیاز دارد دریافت نکرده و به مرور ضعیف خواهید شد.

از سوی دیگر مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات‌های تصفیه شده و غذاهای ناسالم نیز می‌تواند موجب تحریک و بدخلقی شما شود.

کینوا

کینوا یک پروتئین کامل است و فلاوانوئید موجود در آن، اثرات ضد افسردگی دارد. از سوی دیگر مصرف کینوا سطخ قند خون شما را کنترل کرده و  از افت‌ انرژی که موجب بدخلقی و تحریک‌پذیری می‌شود جلوگیری می‌کند.

خوردن سالاد کینوا علاوه فوایدی که دارد، انرژی و مود شما را بالا برده و موجب می‌شود تا در طول روز حس خوشایندتری داشته باشید.

کد تخفیف ۱۵% سفارش سالاد کینواQuinoa15

قارچ

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه ملبورن، سطوح پایین ویتامین D با افسردگی مرتبط است. در این میان قارچ، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D بوده و مصرف آن می‌تواند به کاهش حس افسردگی کمک کند.

از سوی دیگر قارچ‌ها روی سیستم سروتونینرژیک بدن شما اثر گذاشته و به بازگرداندن تعادل سروتونین در بدن شما کمک می‌کنند. سروتونین، ماده‌ای شیمیایی است که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد و سطوح پایین یا نامتعادل آن می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

آناناس

این میوه خوشمزه، حاوی مقادیر بالایی از سروتونین است و تقویت‌کننده‌ای مهم برای خلق‌ و خو محسوب شده و در نهایت به کاهش التهاب کمک می‌کند. از این رو، آناناس پیوند مستقیمی با کاهش اضطراب و افسردگی دارد.

شکلات تلخ

سعی کنید مصرف مقداری شکلات تلخ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این خوراکی جذاب، حاوی مقادیر بالایی از یک نوع اسید‌آمینه به نام تریپتوفان است که مغز شما از آن برای تولید سروتونین استفاده می‌کند؛ عنصری که رابطه مستقیم با بهبود خلق و خو دارد.

کافئین

قهوه، پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان است و می‌تواند جهان را به مکانی شادتر تبدیل کند. کافئین موجود در قهوه، به عنوان عامل محرک سیستم عصب مرکزی، نه تنها هوشیاری را تقویت می‌کند بلکه در خلق و خوی افراد هم تاثیر مثبت می‌گذارد. این اتفاق از تاثیر کافئین در مختل کردن فرآیند تولید مولکول آدنوزین و احساس هوشیاری در فرد ناشی می‌شود.

پروبیوتیک‌ها

خلق و خوی بد ممکن ارتباط مستقیم با عملکرد سیستم گوارش و معده شما داشته باشد. پروبیوتیک‌ها نیز از آنجا که کمک شایانی به سلامت دستگاه گوارش می‌کنند تأثیر زیادی بر علائم افسردگی دارند. غذاهای پروبیوتیکی عموما غذاهای حاوی کشت‌های میکروبی زنده‌‌ای هستند که وجودشان برای سلامتی بدن مفید است. این باکتری‌های مفید را می‌توان در محصولات لبنی مثل ماست، پنیر و سبزیجات تخمیر‌شده یافت.

بادام

بادام از آجیل‌هایی است که منبع بسیار خوبی برای منیزیم بوده و می‌تواند به کنترل سطح هورمون استرس کورتیزول در بدن کمک کند و با کاهش میزان استرس، خلق و خو را بهبود ببخشد.

گردو

گردو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های محافظ سلولی است و البته فاقد میزان اندکی کربوهیدرات است؛ در نتیجه مصرف آن موجب افزایش قند خون و انسولین نمی‌شود. بنا به گفته دکتر درو رمزی؛ استادیار روانشناسی بالینی در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا و یکی از نویسندگان کتاب «رژیم غذایی شادی»، افزایش انسولین دلیلی بر ایجاد حس افسردگی است به همین جهت، مصرف این دانه آجیل با کنترل سطح انسولین، از ایجاد چنین حسی جلوگیری می‌کند.

سیب

سیب منبع خوبی برای فیبر است. افزون بر تقویت احساس سیری، فیبر موجود در سیب، به داشتن سیستم گوارش سالم کمک کرده و با تنظیم سطح قند خون و انسولین و کاهش کلسترول بد، خلق‌ و‌ خوی بهتری برای افراد ایجاد می‌کند.

به گفته مجله روانشناسی سلامت بریتانیا (British Journal of Health Psychology)، خوردن سیب، اثر آرام‌بخشی داشته و با دور کردن استرس و اضطراب، شادی‌آور است.

اسیدهای چرب امگا ۳

مجموعه‌ای از داده‌ها نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ در عملکرد مغز نقش تعیین‌کننده داشته و به گفته متخصصان، به درمان افسردگی کمک می‌کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ با حفاظت از سیالیت غشای سلولی مغز، به بهبود عملکردهای مربوط به رشد مغز و سیگنال‌دهی سلولی، کمک شایانی می‌کند.

بهترین منبع تامین امگا۳، ماهی است و مقدار توصیه شده آن دو بار در هفته است. ALA که مهم‌ترین نوع امگا۳ است بیش از ماهی در جوانه گندم، گردو و دانه‌های روغنی (کتان و سویا) یافت می‌شود. اما دو نوع دیگر آن فقط در ماهی به ویژه در قزل آلا، ساردین، ماهی تن و آزاد موجود است.

یک پودینگ دانه چیا یا یک مشت گردو هم می‌توانند انتخاب‌های بسیار خوبی باشند تا بعد از یک روز خسته‌کننده، با خوردن آن خلق و خوی خود را بهبود بخشید.

موز

موز نیز از آن دست خوراکی‌هایی است که مقادیر بالایی از کربوهیدرات‌ و اسیدآمینه در خود دارد. این دو عنصر، به جذب تریپتوفان در مغز کمک کرده و موجب بهبود خلق‌ و خو و البته خوابی راحت می‌شود. در واقع از آنجا که تریپتوفان میزان سرتونین در بدن را افزایش می‌دهد در درمان بیماری‌های مختلفی مانند بی‌خوابی، افسردگی و حتی هیجانات ناشی از خشم نیز موثر است. از سوی دیگر، این میوه منبع خوبی از ویتامین B است که سطوح پایین آن با افسردگی مرتبط است.

شما می‌توانید این میوه خوشمزه و خوش‌خوراک و یا حتی موز خشک را به عنوان یک میان‌وعده سالم، برای کاهش استرس‌های شدید یا خستگی میل کنید.

زعفران

زعفران خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارد و از ترکیب‌هایی تشکیل شده که ضد افسردگی هستند و به بهبود خلق‌ و خو کمک می‌کنند. پس شاید بی‌جهت نباشد که به زعفران ادویه آفتاب لقب می‌دهند؛ چرا که نه تنها رنگش همچون آفتاب است بلکه می‌تواند گرمای آفتاب را به وجود شما ببخشد و با مصرف آن می‌توانید با نشاط و سرزنده باشید.

داشتن یک برنامه غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا بهترین احساس را داشته باشید. الگوهای غذایی ناسالم می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود، از سوی دیگر نوسانات قند خون و عدم تعادل تغذیه موجب می‌گردد، ذهن و بدن ما به خوبی کار نکند.

به همین خاطر اگر نگران سلامت روان خود هستید، بهتر است یک برنامه غذایی صحیح سرشار از خوراکی‌های مفید و سالم را انتخاب کنید.

منبع: https://www.news18.com/news/lifestyle/here-are-some-healthier-foods-to-elevate-your-mood-4334738.html

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید