خواص آجیل برای کودکان

کمتر خوراکی در جهان می توان یافت که معجونی از حس‌های خوب باشد. خواص بی‌ پایان، طعم شگفت‌انگیز  و حس خاطرات به یادماندنی. آجیل همچین ماهیتی دارد. آجیل‌ها دارای ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی هستند که می بایست در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود.

بیشتر پزشکان خواص آجیل برای کودکان را معجزه آسا توصیف کرده‌اند و آن‌را به شدت توصیه می‌کنند.

در ۶ ماهه ی اول زندگی کودک، تغذیه ی کودک فقط با شیر است و بعد از آن توصیه می شود که در کنار آن از مواد مغذی برای تامین کردن نیازهای کودک استفاده نمود. تغذیه ی کودکان از جمله نکات مهمی است که والدین بایستی نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

چرا که تغذیه ناسالم دوران کودکی می‌تواند زمینه‌ساز خیلی از بیماری ها در دوران پیری باشد و چه بسا این بیماری‌ها در دوران کودکی خود را نشان ندهد ولی مسلما و قطع به یقین با افزایش سن مشکل ساز می‌شود.

خواص آجیل برای کودکان

مصرف آجیل باعث رشد ذهنی و جسمی کودکان می شود

پسته، فندق، بادام، گردو از جمله مغزهای چرب هستند که آنتی اکسیدان فراوان دارند. پروتئین، فیبر و چربی های سالم در مغزها برای رشد ذهنی و جسمی کودکان بسیار مفید است. مصرف یک مشت آجیل در هر روز می تواند بخشی از آهن، پروتئین، فیبر، روی، پتاسیم، ویتامین E و ویتامین های گروه B را تامین می نماید.

آجیل انرژی لازم برای کودکان را تامین می کند

مصرف یک مشت آجیل می‌تواند انرژی کودکان را برای شیطنت‌های شیرین، در طول روز تامین کند. کودکانی که از آجیل‎ها به جای تنقلات بی‌خاصیت و ناسالم استفاده می‌کنند، باهوش‌تر و سالم تر از کودکان هم‌سنشان هستند و احساس ناتوانی و ضعف کمتری نیز نسبت به آن ها دارند.

مصرف آجیل از اضافه وزن بچه ها جلوگیری به عمل می‌آورد

آجیل‌ها نقش مهمی را در پرکردن فضای  معده بچه ها ایفا می‌کنند. چالش‌ها و مسائل مرتبط با چاقی کودکی، نگرانی عمده کشور ماست. طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که به طور منظم از آجیل مصرف می نمایند، سالم تر هستند و کمتر به سراغ تنقلات ناسالم می روند. به علاوه آجیل ها دارای فیبر بالایی هستند که می توانند به کاهش کلسترول بدن کمک نمایند.

 مصرف آجیل باعث سلامت قلب کودکان می شود

آجیل ها با داشتن چربی هایی غیر اشباع ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. رژیم های ناسالم به معنای مشکلات قلبی در دوران زندگی است که شروعش به زمان کودکی بر می گردد.

گفتنی است تمامی کودکان بایستی در هر روز پنج واحد سبزی، ۲ واحد میوه و چند عدد مغز مصرف نمایند تا در بزرگسالی به مشکلات قلبی، عروقی و مشکلات دیگر دچار نشوند.

خواص آجیل

آشنا نمودن کودک با آجیل

توصیه می‌شود که آجیل‌های خرد شده را به غذای کودک خود بیافزایید تا از مزایای آن بهره‌مند شود و با طعم آجیل آشنا گردد. آجیل درسته بایستی از ۵ سالگی به بعد به کودکان داده شود چرا که آجیل درسته احتمال خفگی را در کودکان بالا می‌برد. زمانی که به کودکتان آجیل می دهید، اطمینان پیدا نمایید که کودک نشسته و آجیل می خورد. بر او نظارت دقیق داشته باشید.

روش تهیه حریره ی ۴ مغز

بیشتر بچه۲ها عاشق حریره هستند. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، آجیل درسته را باید از ۵ سالگی به بعد به کودکان خود بدهیم و قبل از آن باید به شکل حریره و آسیاب شده به آن ها بدهیم. شما این حریره مقوی را می‌توانید از ۱ سالگی به بعد به کودکان خود بدهید. حریره ۴ مغز باعث خونسازی و افزایش وزن کودکان می شود.

شما برای تهیه حریره ۴ مغز به مواد زیر احتیاج دارید:

  • سفارش آجیل چهارمغز از مزبار
  • شیر ۱ پیمانه
  • پودر ۴ مغز (شامل بادام درختی، فندق، پسته و گردو می شود) ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر یا عسل ۱ قاشق مرباخوری

شما برای تهیه این حریره لذیذ بایستی همه مواد را ترکیب کرده و روی گازبگذارید. فقط مراقب باشید که مواد روی گاز سر نرود و ته نگیرد. چنانچه از عسل به جای شکر استفاده می کنید، باید آن را در آخر به آن بیافزایید. چرا که حرارت باعث از بین رفتن خاصیت عسل می شود. این شیوه هم باعث بلع بهتر ۴ مغز شده و هم باعث افزایش جذب می شود.

آجیل باعث رشد بهتر استخوان ها می شود

کلسیمی که در آجیل وجود دارد، نه تنها باعث رشد بهتر استخوان ها می شود، بلکه از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند. از بین مغزیجات بادام دارای کلسیم و پروتئین زیادی است. به گونه ای که ۱۰۰ گرم از بادام تازه، حدود ۲۴۰ mg کلسیم و ۲۰ گرم پروتئین دارد و مقدار کلسیم ۲۰ تا ۲۵ عدد بادام از ۱/۴ استکان شیر بیشتر است. گفتنی است کلسیم و فیبری که در بادام وجود دارد، کاهش دهنده سرطان روده ی بزرگ است.

مصرف آجیل باعث عملکرد بهتر مغز می شود

ویتامین ها و املاحی که در پسته وجود دارد، باعث عملکرد بهتر مغز می شود. بنابراین توصیه می شود که به کودکان در هنگام درس خواندن یا در زمان زنگ تفریح، آجیل و علی الخصوص پسته داده بدهید.

آجیل سیستم ایمنی کودکان را تقویت می نماید

به طور کلی آجیل ها به علت آنتی اکسیدان هایی که دارند، هم روند پیر شدن را کندتر می نمایند و هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. طبق تحقیقات انجام شده، چنانچه افراد در برنامه ی غذایی خود آجیل را بگنجانند، در آینده از بسیاری از بیماری های مهلک مثل سرطان در امان خواهند ماند.

خواص-گردو

خواص گردو

گردو از جمله مغزهایی است که کالری زیادی دارد. پروتئین آن به آسانی هضم شده و همچنین دارای اسیدهای آمینه ی ضروری ضروری است. گردو حاوی مقادیر زیادی منیزیم می باشد که برای اعصاب کودکان و عملکرد ماهیچه ها مفید است. نوجوانان به طور میانگین هر روز به ۳۹۰ میلی گرم منیزیم احتیاج دارند که روزانه ۱ مشت گردو می تواند نیازشان را برآورده نماید.

همچنین گردو قدرت ذهن را افزایش داده و از اضافه وزن جلوگیری به عمل می آورد. همچنین این مغز خوشمزه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری به عمل می آورد. ضمن آن که توصیه می شود که حتما به کودکانی که از اختلالات خواب رنج می برند یا کودکانی که بدخلقی دارند، داده شود.

خواص-پسته

خواص پسته

پسته نسبت به آجیل های دیگر کالری کمتری داشته و باعث جذب ویتامین A، D، E و K می شود. پسته به علت فسفری که دارد، از ضعف و خستگی بدن جلوگیری به عمل می آورد و در ساخت دندان ها و استخوان ها نیز مفید است. وجود فسفر بالای پسته باعث می شود که بهره ی هوشی کودکان بالا برود.  همچنین پسته دارای مقادیر زیادی روی است که برای تقویت مو، ناخن و پوست بسیار مهم است. پسته عملکرد مغز را بهبود بخشیده و فرد را آرام می کند. پسته در بین آجیل های دیگر، آهن بیشتری داشته، به همین علت توصیه می شود که در افرادی که به کم خونی ناشی از فقر آهن دچار هستند استفاده شود.

خواص-فندق

خواص فندق

فندق نیز سرشار از انواع مواد مغذی است. فندق سرشار از ویتامین های گروه E بوده و مصرف آن باعث عملکرد بهتر عضلات می شود. همچنین فندق سرشار از ویتامین های گروه B بوده که برای سلامت مغز و تشکیل سلول های خونی مفید است. پزشکان توصیه میکنند که پوست کودکان را با روغن فندق مالش داده تا از ابتلایشان به بیماری های تنفسی جلوگیری به عمل آید.

خواص-بادام

خواص بادام

بادام نیز یکی از آجیل‌های مفید بوده که ارزش غذایی بالایی را دارد. در این میان، بادام زمینی از جمله مغزهای حساسیت‌زا به شمار می آید و توصیه می‌شود که مصرف آن در کودکان زیر ۱ سال و اشخاصی که از حساسیت‌های غذایی رنج می برند، خودداری به عمل بیاید.

بادام زمینی سرشار از انرژی بوده و ۱۰۰ گرم از آن حدود ۵۰ گرم چربی دارد. بادام پروتئین زیادی داشته و برای تقویت عضلات بدن بسیار مفید است.

برخی خواص بادام عبارت است از:

  • این مغز خوشمزه از نابودی سلول ها محافظت به عمل می آورد.
  • از رنگ پریدگی و کم خونی جلوگیری به عمل می آورد.
  • بادام ملین می باشد.
  • روغن بادام خاصیت ضد یبوستی داشته و توصیه می شود که کودکانی که یبوست دارند از این روغن استفاده نمایند.
  • می توان به روی پوست کودکانی که در اثر کهیر دچار خارش شده اند، روغن بادام مالید تا خارش آن ها تسکین یابد.
  • روغن بادام اگزما و التهابات پوستی را برطرف می کند.
  • شیره ی بادام برای تنگی نفس و رفع سرفه بسیار سودمند می باشد.

با سفارش اینترنتی آجیل و خشکبار از مزبار، با کیفیت‌ترین محصولات را بهترین بسته‌بندی درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید