مغز فندق

کودکان در سنین مختلف نیازهای غذایی متنوعی دارند. در یک تقسیم‌بندی، نیازهای غذایی کودکان در دو دوره ۳ تا ۶ سال و ۷ تا ۱۱سال بررسی و مشخص شده که در هر دو دوران نیازهای غذایی مشترک وجود دارد اما میزان احتیاج و مصرف متفاوت است. آجیل و خشکبار مانند مغز فندق یا آجیل ۴ مغز یکی از بهترین تأمین‌کنندگان نیازهای غذایی کودکان است که می‌تواند به صورت میان‌وعده، تنقلات یا ترکیب در مواد غذایی مصرف شود؛ زیرا در فندق، چربی، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و املاح و مواد معدنی وجود دارد.

در این مطلب با برخی از نیازهای جسمی کودکان و خواص فندق برای تأمین آن آشنا می‌شویم.

خواص فندق برای کودکان

مغز فندق خیلی مقوی و مغذی است و در جدول ارزش غذایی فندق خشک، انواعی از املاح، مواد معدنی و ویتامین‌ها در کنار فیبر، قند، چربی و پروتئین وجود دارد. در این جا نمی‌توانیم به همه آنها بپردازیم اما بر اساس نیازهای بدنی کودکان ۳ تا ۱۱ سال به این مواد، به مهم‌ترین خواص فندق برای کودکان اشاره می‌کنیم. بنابراین با توجه به فوایدی که فندق برای کودکان و البته بزرگ‌سالان دارد نباید قیمت مغز فندق ملاک خرید قرار گیرد، بلکه خرید فندق را باید مثل خرید پسته جدی گرفت و آنها را از فروشگاه آنلاین و معتبر مزبار سفارش داد که کیفیت عالی را با قیمت مناسب عجین کرده است.

فندق

۱. منبع کلسیم برای استخوان و دندان

کلسیم یکی از مواد معدنی است که بدن به آنها خیلی احتیاج دارد. کلسیم بدن بیشتر در ترکیب استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد. دوران کودکی مخصوصاً در دوره اول و سنین ۳ تا ۶ سال، رشد و قوام استخوان‌ها و دندان‌ها خیلی اهمیت دارد و لازم است کلسیم بدن کودک تأمین گردد. علاوه بر مصرف لبنیات، مغز فندق و پسته و بادام گزینه مناسبی برای رساندن مواد معدنی و املاح به بدن کودکان است. در فندق، به غیر از کلسیم، مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، مس، روی، سدیم، فسفر و منیزیم نیز وجود دارد که برای رشد جسمی و روحی کودکان و نوجوانان لازم است.

۲. ویتامین D و استحکام استخوان‌ها

ویتامین دی در کنار کلسیم برای استحکام استخوان‌ها لازم است و کودکانی که دچار نرمی استخوان هستند ممکن است علت آن کمبود ویتامین دی باشد. همچنین علت بعضی عفونت‌های کودکان کم بودن این ویتامین در بدن آنهاست. این ویتامین کارکردهای زیادی دارد که یکی از آنها کمک به جذب کلسیم در بدن است. فندق ویتامین دی دارد و کودکان با خوردن آن علاوه بر آن مجموعه‌ای از ویتامین‌های دیگری را که نیاز دارند را هم به دست می‌آورند.

۳. تأمین آهن بدن

کمبود آهن در سنین ۳ تا ۶ سالگی باعث کم شدن توجه و دقت کودکان و خستگی زودرس آنها می‌گردد. همچنین فقر آهن در ۷ تا ۱۱ سالگی باعث بی اشتهایی، خستگی، بی‌حوصلگی، اختلال روانی حرکتی و اختلال در یادگیری و افت تحصیلی بچه‌ها می‌شود. وجود آهن در این دوره برای دخترانی که بلوغ می‌رسند و به دلیل قاعدگی با مشکل کم‌خونی روبرو می‌گردند اهمیت بیشتری دارد. برای تأمین آهن فرزندان خود مغزها مخصوصاً فندق، پسته، بادام زمینی و بادام هندی را در کنار گوشت قرمز، جگر، تخم‌مرغ، سبزیجات بویژه اسفناج، حبوبات مخصوصاً عدس و لوبیا چشم‌بلبلی فراموش نکنید.

۴‌. ویتامین C و جذب آهن

در مورد قبل درباره اهمیت آهن در بدن کودکان گفتیم اما نکته مهم برای جذب آهن در بدن، وجود ویتامین سی است که خوشبختانه در مغز فندق وجود دارد. تاثیر ویتامین سی در بهبود زخم‌هایی داخلی و بیرونی بدن و‌هنگام بیماری‌ها مانند سرماخوردگی نیاز کودکان به این ویتامین را بهتر معلوم می‌کند. البته همان طور که قبلاً گفتیم ویتامین‌های دیگری نیز در این مغز پرخاصیت وجود دارد که اهمیت خوردن فندق را بیشتر نشان می‌دهد؛ مانند ویتامین‌های آ، دی، ای، کی، ب ۱ تا ۴.

۵. فیبر لازم برای گوارش

فیبر برای کارکرد بهتر سیستم گوارش بخصوص در روده‌ها خیلی مفید و لازم است. یکی از مشکلات کودکان و نوجوانان مشکلات گوارشی و یبوست است که باید آب و مواد فیبردار را به اندازه مصرف کنند. فندق و بادام هندی یکی از مواد مغذی است که فیبر لازم را به آنها می‌دهد. البته هنگام خرید بادام هندی و فندق به تازگی آن دقت کنید که نتیجه برعکس ندهد و مشکل گوارشی پیش نیاید.

خرید مغز فندق

۶. کودکان فعال یا ورزشکار

همه کودکان باید از رشد عضلانی و عصبی مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند جنب‌وجوش کودکی را که برای سلامتی‌شان مفید و لازم است داشته باشند. و اگر کودکی بیش از حد معمول فعالیت دارد، مثلاً ورزشکار است، به قدرت عضلانی و مصرف انرژی بیشتری نیاز دارد. این کودکان باید از مغزها مثل فندق استفاده کنند نا بخشی از انرژی لازم برای سوخت‌وساز زیاد بدن‌شان تأمین گردد.

۷. کودکان دبستانی و تغذیه سالم

۷ تا ۱۱ سالگی سن دبستان است و کودکان در این سال‌ها هم از غذا خوردن لذت بیشتری می‌برند و هم بیشتر از دوره قبل به غذا نیاز دارند. بنابراین علاوه بر سه وعده اصلی غذایی به میان‌وعده نیز احتیاج دارند و چه خوب است که گاهی از آجیل و خشکبار و میوه‌های خشک برای میان‌وعده کودکان استفاده شود. همچنین برای تغذیه در مدرسه حضوری یا مجازی، یک خوراکی سبک مانند مغز فندق یا خوراکی فندقی مفید و کافی است.

۸. پروتئین و چربی

پروتئین و چربی باید در برنامه غذایی متعادل کودکان و بزرگسالان قرار داشته باشد. هر سلول و عضو بدن برای رشد، نگهداری و ترمیم خود به پروتئین احتیاج دارد. همچنین پروتئین برای ساخت برخی آنزیم‌ها لازم است. چربی، یکی از منابع انرژی بدن است و بیشتر از مواد قندی و پروتئینی انرژی تولید می‌کند. چربی و پروتئین در جدول ارزش غذایی فندق وجود دارد و آن را گزینه مناسبی در برنامه غذایی و تغذیه سالم کودکان قرار می‌دهد. ‌

۹. به جای تنقلات و شکلات

یکی از نکاتی که در مصرف تنقلات توسط کودکان باید توجه کرد این است که خوردن این مواد مانند شکلات، مخصوصاً با معده خالی باعث سوءتغذیه و اختلال رفتاری در کودکان می‌شود. در دوران دبستان، مصرف زیاد مواد شیرین مثل شکلات، شیرینی، قند و شکر جای غذای اصلی را می‌گیرد و در بدن به چربی اضافی تبدیل می‌شود و گاهی اضافه وزن ایجاد می‌کند و دیگر بر همه روشن است چاقی چه قدر ضرر و زیان دارد. همچنین مصرف زیاد این مواد باعث خرابی دندان‌های کودکان می‌شود. بنابراین به جای مصرف همیشگی این جور تنقلات، بچه‌ها را به خوردن فندق یا خوراکی‌های فندقی و آجیلی عادت دهید.

البته به سن کودکان فندقی خود و توانایی بلعیدن آنها حتماً توجه کنید و بر اساس آن فندق را به صورت پودر و ترکیب با مواد دیگر یا خرد شده یا سالم در اختیارشان بگذارید.

نکته پایانی اینکه برای خرید فندق و انواع آجیل و خشکبار و‌ میوه خشک باید به کیفیت و سلامت محصول دقت کرد. خرید آجیل انلاین را با فروشگاه مزبار تجربه کنید که فعالیت تخصصی در زمینه مزه و نیازهای دورهمی‌ها مثل جشن تولد کودکان دارد و کیفیت و قیمت را با هم در نظر می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید