خرید سالاد ماکارونی
Macaroni salad can run the gamut from fresh and lovely to truly ghastly. (Getty Images)

سالاد ماکارونی پیش غذایی سبک و محبوب در نقاط مختلف جهان است. ماکارونی که ماده اصلی آن است، سابقه‌اش به ایتالیا برمی‌گردد. ماکارونی نوعی از پاستاست که همان خمیر خشک آرد در اشکال مختلف است و یک محصول خیلی قدیمی ایتالیایی است که می‌گویند از قرن ۱۴ میلادی جزو غذاهای محبوب ایتالیایی‌هاست و البته وقتی پایش به کشورهای مختلف جهان رسید استقبال خیلی خوبی هم از آن شد. ماکارونی به پاستای رشته‌‌ای توخالی که مانند نی است، می‌گویند در مقابل اسپاگتی که رشته‌های توپر و باریک پاستا هستند.

اولین دستور تهیه سالاد ماکارونی در سال ۱۹۶۲ در آمریکا منتشر شده و سپس از ابتدای دهه هشتاد قرن بیستم در جایگاه بخشی از آشپزی محبوب گردیده است. اکنون سالاد ماکارونی ترکیبی از ماکارونی و انواعی از سبزیجات و صیفی‌جات مانند کلم، کاهو، زیتون و قارچ و گوشت پرندگان و آبزیان مانند مرغ و ماهی یا فراوردهای پروتئینی مانند ژامبون و کنسرو ماهی تن است و به همین دلیل تنوع فراوانی دارد.

۹ حقیقت درباره سالاد ماکارونی

ترکیب و تنوع در مواد اولیه سالاد ماکارونی و انواع سالادهای دیگر، مانند سالاد الویه، سالاد مرغ سبز و سالاد بیکن، همه آنها را یک غذای سبک و با ارزش غذایی بالا قرار داده است. خرید سالاد ماکارونی به همین دلیل سبکی و پرانرژی بودن، برای پذیرایی در دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و جشن‌ها مثل جشن تولد بچه‌ها که آنها اتفاقاً این غذا را هم زیاد دوست دارند توصیه می‌شود.

خرید سالاد ماکارونی

برای اطلاع از ۹ حقیقت جالب و جذاب درباره سالاد ماکارونی با ما همراه باشید؛ اما سفارش سالاد ماکارونی را از طریق فروشگاه آنلاین مزبار انجام دهید تا با طعم و کیفیتی عالی، سر وعده‌ای که می‌خواهید تحویل بگیرید؛ از چهار ساعت تا یک ماه بعد!

۱. مواد قندی

سالاد ماکارونی غذا یا میان‌وعده‌‌ای سرشار از چربی و کربوهیدرات (قندها) است. این دو ماده ارزشمند غذایی در هیچ رژیم غذایی حتی رژیم لاغری و کاهش وزن قابل‌حذف نیستند. در هر برنامه غذایی سالم و متعادل نیمی از آن یعنی ۵۰ درصد باید مواد قندی باشد و ۳۰ درصد آن چربی. همچنین این سالاد به دلیل وجود همین دو ماده مغذی، برای رژیم چاقی و وزن گرفتن مفید است. در ایران این سالاد مقوی و خوشمزه را به کسانی که فعالیت بدن‌سازی دارند برای تأمین انرژی و عضله‌سازی غیر مستقیم توصیه می‌کنند.

۱. چربی سس مایونز

چربی سالاد ماکارونی بیشتر به دلیل استفاده از سس مایونز است که می‌توان از نوع سس مایونز کم‌چرب استفاده کرد. سس مایونز پر چرب، سرشار از چربی اشباع شده است که احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. البته همین چربی‌ها طعم‌ها را منتقل می‌کنند و این سس مایونز است که سالادها را خوشمزه‌تر می‌کند ولی اگر رژیم غذایی کم‌کالری یا کم‌چربی دارید، مصرف سس مایونز را محدود یا از سس کم‌چرب استفاده کنید.

یک نکته آشپزی اینکه خوب پخته شدن ماکارونی به جذب سس و طعم پیدا کردن آن کمک می‌کند.

۲. آرد کامل و فیبر

در ساخت ماکارونی از آرد کامل استفاده می‌کنند و مقدار فیبر آن بیشتر از آرد سفید است. این الیاف گیاهی خاصیت‌های زیادی دارد؛ ازجمله:

ـ کم‌کالری است و چاق‌کننده نیست.

ـ زودتر احساس سیری ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد پرخوری کنیم.

ـ به عملکرد درست دستگاه گوارش بویژه روده‌ها کمک می‌کند.

ـ آب را نگه می‌دارند و به دفع مواد کمک و از یبوست جلوگیری می‌کند.

بعضی مواد ترکیبی سالاد ماکارونی نیز مثل نخود فرنگی، کلم و کاهو میزان فیبر این سالاد را بیشتر می‌کنند.

۳‌. فاقد پروتئین

سالاد ماکارونی به دلیل داشتن ماکارونی در ترکیب اصلی خود، منبع کربوهیدرات و به خاطر سس مایونز، منبع چربی است. بنابراین این غذا منبع خوبی برای تأمین پروتئین نیست. به همین دلیل، برای کامل‌تر شدن آن از جهت ارزش غذایی، به بعضی از مدل‌های سالاد ماکارونی، گوشت مرغ یا بیکن اضافه می‌کنند.

۴. برطرف کردن خشکی سالاد ماکارونی

ماکارونی سریع رطوبت سس مایونز را جذب می‌کند و ممکن است سالاد ماکارونی پس از استراحت در یخچال کمی خشک شود. یکی از راه‌های برطرف کردن خشکی سالاد ماکارونی استفاده از آب مرغ است که علاوه بر آن طعم خوبی هم به این سالاد می‌دهد.

سالاد-ماکارونی

۵. زیبایی بصری

بالاتر درباره آزادی عمل در تهیه سالاد ماکارونی از جهت ترکیب مواد مختلف و ارزش غذایی صحبت کردیم اما همین تنوع و تکثر باعث زیبا شدن این میان‌وعده سبک و سالم می‌شود. زیبایی بصری غذاها در بیشتر کردن اشتها یا جذب کودکان یا بیماران خیلی مؤثر است؛ مخصوصاً اگر وزن مناسبی ندارند یا به سوءتغذیه دچار شده‌اند.

برای مثال، در سالاد ماکارونی تضاد رنگی خوبی در کنار عطر و طعم وجود دارد. همچنین اگر رطوبت سالاد به‌اندازه باشد، بافت مواد هم زیبا و جذاب‌تر خواهند بود و به مزه عالی و بوی خوش آن توازن و قدرت بیشتری می‌دهند.

۶. منبع آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ در پیشگیری از انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، پیری زودرس و برخی از مشکلات دیگر سلامتی نقش دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌های سی و آ و ای، و مواد معدنی مانند روی، منگنز و مس هستند که در برخی میوه‌ها و سبزی‌ها و صیفی‌جات وجود دارند. سالاد ماکارونی به دلیل ترکیبات مواد اولیه خود حاوی آنتی‌اکسیدان است و این موضوع ارزش این خوراکی سبک را بیشتر می‌کند.

۷‌. هضم آسان و جلوگیری از سرطان

الیاف (فیبر) که در سالاد ماکارونی وجود دارد برای فرایند هضم غذا و گوارش ضروری هستند؛ زیرا:

ـ در برابر آنزیم‌های گوارشی مقاومند و جذب بدن نمی‌شوند.

ـ به حجم و نرمی مدفوع و سرعت عبور آن در روده‌ها کمک می‌کنند که برای سلامتی و کارایی عملکرد دستگاه گوارش بسیار مهم است؛ ازجمله اینکه ماندن غذا در روده‌ها بیش از زمان لازم سرطان‌زاست.

۸. تنظیم چربی و قند خون

برخی از فیبرهای موجود در غذاهایی مانند سالاد ماکارونی، از نوع محلول در آب هستند. این نوع الیاف، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورند و در نتیجه جذب گلوکز در خون مهار می‌گردد و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌شود. بنابراین دیابتی‌ها بهتر است از سالادهایی استفاده کنند که در آنها میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات وجود دارند. یک نکته علمی اینکه آرد جودوسر یکی از منابع خوب الیاف محلول در آب است.

۹. سالادی برای بالا بردن روحیه

خوراکی‌های نشاسته‌ای و قندی سرشار از کربوهیدرات از نوع قند مرکب، مانند سالاد ماکارونی، میزان سروتونین بدن را بیشتر می‌کنند. این ماده روی خلق‌وخوی انسان اثر می‌گذارد و مانند کافئین در روحیه آدم‌ها اثرگذار است. به همین دلیل سالاد ماکارونی یک غذای سبک است و خواب‌آلودگی ایجاد نمی‌کند و یک میان‌وعده مفید برای جبران افت انرژی و افزایش روحیه است.

برخی از اردورها مخصوص تولد هستند، مانند سالاد ماکارونی؛ هم خوشمزه و پر خاصیت و هم سبک و مقوی برای کودکان. به همین دلیل یک گزینه عالی برای پذیرایی و میز مزه برای تولد است و فروشگاه آنلاین مزبار در این زمینه پیشتاز و ممتاز اسبه شما کمک می‌کند تا یک پذیرایی شیک و مزه بار بی‌نقصی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید