سال نو چینی یا جشن بهار، بش از چهار هزار سال سابقه دارد و طولانی‌ترین تعطیلات در سال برای چینی‌هاست. تعطیلات این جشن ملی، از ابتدای تقویم قمری چینی شروع می‌شود و تا پانزدهم ماه ادامه دارد. در سال ۲۰۲۲ میلادی، سال نوی چینی از ۱ فوریه آغاز می‌شود و در ۱۵ فوریه با جشنواره فانوس به پایان می‌رسد.

در فرهنگ کشورهای آسیای شرقی، گرد هم آمدن اعضای خانواده، اهمیت زیادی دارد. در جشنواره بهاری نیز، خوراکی‌ها و شام شب سال نو، بهانه‌ای می‌شود برای اینگونه دورهمی‌ها.

با ما در این مقاله همراه باشید تا با انواع غذاهای سال نوی چینی آشنا شوید. از اسپرینگ رول گرفته تا ماهی بخارپز.

راستی یک خبر خوش! شما دست روی هر خوراکی خوشمزه‌ای بگذارید در مزبار پیدا می‌شود. مثلا همین اسپرینگ رول معروف چینی‌ها که لذیذترین‌هایش را برای شما کنار گذاشته‌ایم. فقط کافی است با یک کلیک سفارش خود را ثبت کنید تا شما هم سال نوی چینی را با انواع سینی اسپرینگ رول مزبار شروع کنید.

خوراکی‌های سال نوی چینی

این جشن برای چینی‌ها بسیار مهم است. همه اعضای خانواده باید کنار هم باشند، حتی اگر واقعاً نتوانند خود را به جشن برسانند، جای خالی آنها محفوظ می‌ماند. اولین نشانه‌های این جشن نیز غذاها و خوراکی‌ها هستند که همه با فکر و هدف خاصی روی میز شام قرار می‌گیرند و غالبا نماد نیک‌بختی و برکت هستند.

گویا تنها ما ایرانی‌ها نیستیم که خوراکی حرف اول را در جشن‌ها و مراسم و شادی‌هایمان می‌زند.

اسپرینگ رول

اسپرینگ رول شاید شناخته‌شده‌ترین غذای چینی‌ها باشد. طرز تهیه این غذای لذیذ، ترکیبی از مواد غذایی خرد شده و تفت‌داده‌شده است که درون خمیری نازک قرار گرفته و به شکل رول آماده می‌شود و در نهایت در روغن سرخ و برشته می‌شود.

این غذا به طور خاص در نخستین روز بهار خورده می‌شود و به نوعی یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های میز شام شب سال نو است.  در دوران سلطنت سلسله جین، چینی‌ها انواع اسپرینگ رول و سبزیجات را در یک بشقاب بزرگ قرار می‌دادند و به آن عنوان بشقاب بهار را داده بودند.

خمیر رول‌های اسپرینگ رول از آرد، آب و مقداری نمک تهیه می‌شود و متریال داخل آن می‌تواند تنوع داشته باشد. اما عموما رول‌ها  با گوشت، مرغ و کلم پر می‌شوند.

پیراشکی

یکی دیگر از غذاهای معروف چینی، پیراشکی است و به نوعی همان اسپرینگ رول است که در مناطق شمالی این سرزمین تهیه می‌شود.

در زبان چینی، پیراشکی به معنای «عوض شدن ساعت نیمه شب» است و مفهومی از تبدیل سال قدیم به جدید دارد. خوردن پیراشکی در این شب به طور نمادین به این معناست که از سال قدیم گذر می‌کنند و به استقبال سال نو می‌روند.

این پیراشکی‌ها با انواع مختلفی از مواد پر می‌شوند که تا حدی شبیه به متریال داخلی اسپرینگ رول است.

در شهر سوژو،  رسم است که  درون پیراشکی‌ها را با تخم مرغ پر کنند. برخی هم اعتقاد دارند بهتر است یک سکه را درون یکی از پیراشکی‌ها قرار دهند و کسی که آن پیراشکی سهم هر کسی که شود، سال جدید برایش خوش‌شانسی به همراه خواهد داشت.

نودل

نودل یکی از اصلی‌ترین غذاهای چینی است. در بعضی از مناطق چین، مرسوم است کوفته و نودل را به همراه هم بخورند که به آن ابریشم و شمش طلا می‌گویند. این غذا در واقع نمادی از آرزوی مردم چین برای رفاه و کامیابی است.

برای سال نو چینی‌ها دوست دارند نودل‌های دراز بخورند چرا که به اعتقاد آنها، اندازه این نودل‌ها نشان از طول عمر آنها دارد.

نودل می‌تواند با مواد مختلفی تهیه شود که هر کدام نماد چیزی هستند.

مثلا؛ تخم مرغ نماد یک خانواده بزرگ و سالم، خرچنگ نماد پول بی پایان در حال غلتیدن، ماهی و میگو نماد ثروت فراوان، اردک نماد وفاداری و توفو نماد خوشبختی و سعادت است.

ماهی بخارپز

خوردن ماهی در شب سال نو چینی، از ضروریات است. چرا که این غذا سمبل وفور ثروت است. اصلا در زبان چینی، ماهی به معنای مازاد یا اضافی است و هر هرکس آرزو می‌کند که در سال جدید، مازاد (ماهی) غذا و پول داشته باشد.

رسم است که نیمی از ماهی را برای شام بخورند و نیم دیگرش را به عنوان ناهار روز بعد. این کار نشان از ادامه‌دار بودن این فراوانی دارد.

در منطقه هونان چین، پس از آب‌پز کردن ماهی، به آن فلفل قرمز اضافه می‌کنند. قرمز رنگی شادی و خوش شانسی است و تند تند آرزوها را برآورده می‌کند.

مرغ بخارپز

یک مرغ کامل، نماد خانواده است و نشان از اتحاد مجدد و تولد دوباره دارد.

در استان هوبئی، سوپ مرغ اولین وعده غذایی سال جدید و نماد آرزو برای صلح است. پای مرغ را پنجه ققنوس می‌گویند و معتقدند که بال‌های مرغ کمک می‌کند تا پرواز کنیم.

بشقاب سبزیجات

بهار فصل کاشت بذرهای جدید است. به طور سنتی، جشنواره بهار بهترین زمان برای پایان دادن به تمام سبزیجات ذخیره شده و نگهداری شده از زمستان است.

این بشقاب شامل قارچ، عناب، کلم چینی و انواعی از سبزیجات معمولی است.

برخی از سبزیجات این ظرف نمادین هستند. مثلا: جلبک دریایی نماد ثروت، دانه‌های نیلوفر آبی نماد برکت، شاخه‌های بامبو نماد طول عمر، خربزه و گریپ فروت نماد خانواده و امید، تره فرنگی و پیازچه نماد زندگی ابدی و قارچ نماد نعمت و ثروت است.

منبع: https://chinesenewyear.net/food/

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید