سینی آجیل چهار مغز وبلاگ 2

آجیل چهار مغز جز آن خوراکی های معرکه‌ای است که نامش تداعی‌کننده روزهای دلپذیر سال مثل عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری در ذهن ماست. چنانچه شما از خواص جادویی این ترکیب آگاه بشوید، از قیمت آن چشم پوشی نموده و آن را در سبد روزانه خرید خود قرار می‌دهید.

آجیل چهار مغز به چه آجیلی می گویند؟

به مخلوط ۴ مغز پسته، بادام هندی، بادام درختی و فندق با هم آجیل ۴ مغز می گویند. این آجیل هم مثل بقیه خشکبار به دو صورت خام و بوداده وجود دارد که افراد می توانند طبق سلیقه و ذائقه خود آن‌ها را تهیه کنند و مصرف نمایند.

اما کارشناسان تغذیه معتقدند که آجیل ۴ مغز خام نسبت به بو داده آن بهتر است. چرا که از لحاظ پیشگیری از انواع بیماری‌ها و حفظ سلامتی این نوع از آجیل بی‌نظیر است. همچنین افراد با فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی راحت تر می توانند استفاده نمایند.

ترکیبات تشکیل دهنده ی آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز خواص حیرت‌انگیزی دارد. این آجیل سرشار از مواد معدنی، املاح و ویتامین‌های ضروری بدن است که هر کدام خواص فراوانی را برای سلامتی انسان به همراه دارند. برخی از ترکیبات تشکیل دهنده ی آجیل چهار مغز عبارت است از:

  • سرشار از انواع پروتئین
  • اسیدهای چرب غیر اشباع
  • سرشار از انواع ویتامین های A، E و B
  • سرشار از مس، آهن، روی، منگنز، فسفر، کلسیم و پتاسیم است.
  • سرشار از امگا ۳ می باشد. به همین علت مصرف مداوم و منظم از آن می تواند باعث پیشگیری از بیماری هایی مثل دیابت، سرطان و سنگ صفرا بشود.

افراد می توانند با مصرف میزان مناسبی از آجیل چهار مغز علاوه بر تامین مواد لازم بدن، به سلامتی و تندرستی بدن خود کمک کنند و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری نمایند.

آجیل-چهار-مغز-وبلاگ

بهترین زمان برای استفاده از آجیل چهار مغز

مصرف بادام در هنگام صبح می‌تواند تاثیر مثبتی را بر سلامتی شما بگذارد. مواد مغذی زیادی وجود دارد که شما می توانید روز خودتان را با آن آغاز نمایید.

فندق، پسته و بادام زمینی را بهتر است در زمان غروب استفاده نمایید. شما با مصرف این مواد بعد از یک روز طولانی، استقامت و ایمنی بدن خود را بالا می برید.

در هنگام شب از مصرف آجیل هایی که چرب هستند مثل بادام هندی خودداری نمایید. چرا که این آجیل های پرچرب می‌توانند خواب شما را به هم بزنند و باعث سنگینی معده شما شوند. همچنین شما باید از مصرف آجیل هایی با روکش شکلات و آجیل های بوداده خودداری به عمل آورید.

در طی روز چه مقدار باید آجیل مصرف کرد؟

در طی روز شما می توانید به اندازه ۱ مشت پر آجیل مصرف کرد. شما می توانید این میزان را در فواصل زمانی مختلف مصرف نمایید.

بنابراین تنها استفاده از آجیل مهم نیست. بلکه شما برای گرفتن نتیجه مطلوب باید آن را در زمان های مشخصی استفاده نمایید.

خواص آجیل چهار مغز

خواص آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز خواص زیادی را برای بدن دارد که ما در اینجا به ذکر برخی از آن ها می پردازیم:

وجود پروتئین، ویتامین، کلسیم و دیگر املاح معدنی باعث شده که فرد با خوردن آن، پوستی شاداب و سرزنده داشته باشد.

کارشناسان تغذیه این آجیل را به عنوان غذای مغز می شناسند و معتقدند مصرف این آجیل باعث عملکرد بهتر مغز می شود و چنانچه روزانه به طور مداوم خورده بشود، هوش افراد افزایش پیدا می کند.

آجیل چهار مغز طبعی گرم و خشک داشته و خوردن آن باعث تقویت شدن اعصاب، رحم و همچنین درمان بیماری های گوارشی می گردد که منشا آن خوراکی های سرد است.

آجیل چهار مغز همچنین دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که این مقدار نسبت به دیگر مغزها بیشتر است. تا جایی که مصرف روزانه ی تنها ۷ عدد مغز، نقش بسزایی را در پیشگیری از بیماری های قلبی، سنگ کلیه، صفرا و …. دارد.

یکی دیگر از پروتئین های موثر و مفید آجیل چهار مغز، ملاتونین است. این پروتئین که با نام هورمون شبانه هم شناخته می شود، تاثیر چشمگیری در کاهش بی خوابی و اختلالات خواب دارد.

آجیل چهار مغز همچنین تاثیر شگفت انگیزی در کاهش التهاب های بدن دارد.

  • اشخاصی که به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستند، آجیل چهار مغز می تواند برای آن ها بهترین گزینه باشد. چرا که این آجیل علاوه بر رساندن مواد مغذی به آن ها، با ایجاد حس سیری، آستانه گرسنگی آن ها را بالا می برد و از اشتهای کاذب آن ها جلوگیری به عمل می آورد.
  • آجیل ۴ مغز همچنین می تواند در برنامه ی غذایی اشخاصی که گوشت حیوانی نمی خورند یا به خام خواری عادت کرده اند، گنجانده بشود.

در این میان اشخاصی نیز وجود دارند که آجیل ۴ مغز برای آن ها به شدت مفید بوده و بایستی روزانه آن را میل نمایند. این اشخاص شامل ورزشکاران، کودکان، نوجوانان، خانم های شیرده و باردار می باشد که آجیل چهار مغز می تواند برای آن ها میان وعده ای مغذی و سالم به شمار بیاید.

آجیل-فروشی

خواص چهار مغز در بارداری

مادران باید در زمان بارداری خود از چهار مغز استفاده نمایند. چرا که چهار مغز باعث می شود که زیبایی مادر باردار از دست نرود. همچنین چهار مغز باعث می شود که پوست شکم مادر بعد از زایمان حفظ شود.

چند نکته در رابطه با مصرف آجیل در بارداری

مصرف آجیل در بارداری همچنان که می تواند مفید باشد، استفاده بیش از حد از آن می تواند در فرزند شما ایجاد آلرژی بکند. هر خوراکی که بیش از اندازه مصرف بشود، برای بدن زیان دارد. خوردن آجیل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مصرف بیش از اندازه آن احتمال حساسیت نوزاد را پس از تولد به شیر و تخم مرغ بیشتر می نماید.

طبق تحقیقات انجام شده مادران باردار می توانند روزانه به میزان ۲۰ گرم آجیل استفاده نمایند و این میزان نباید بیشتر شود. چرا که همان طور که گفتیم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای جنین بشود. مادران باردار می توانند از انواع آجیل ها استفاده نمایند. مگر در حالتی که به آجیل خاصی حساسیت داشته باشند.

در دوران بارداری، مصرف بادام زمینی مشکلی را ایجاد نمی کند. ولی باید بدانید که نباید به بادام زمینی خود هیچگونه نمکی را بیافزایید. مصرف فندق در بارداری باعث می شود که از تولد نوزاد ناقص جلوگیری به عمل بیاید. اما باید باز هم توجه نمایید که از مصرف بیش از حد آن خودداری به عمل آورید.

پسته شاخص گلاسیمی پایین داشته و برای خانم های مبتلا به دیابت گزینه بسیار خوبی می تواند باشد. چنانچه شما در خانواده ی خود سابقه ی آسم و آلرژی دارید، از مصرف آجیل در این دوران خودداری نمایید. چرا که این احتمال وجود دارد که فرزندتان در رحم دچار حساسیت و آلرژی بشود.

خواص-آجیل-چهار-مغز-وبلاگ

خواص پسته

مغز پسته سرشار از ویتامین های A، E، ویتامین های B و املاحی مثل روی، پتاسیم، آهن، کلسیم، مس، فولات، فسفر، سلنیوم و … است. گفتنی است ویتامین A پسته باعث تقویت بینایی افراد شده و به رشد بافت ها و سلول های بدن کمک می کند. مغز پسته آهن فراوانی دارد که برای فقر آهن و کم خونی بسیار مفید است.

خواص بادام درختی

ویتامین E بادام باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مثل سرطان، آلزایمر، فراموشی، آب مروارید چشم، ضعیف شدگی ماهیچه ها می شود. همچنین از تخریب سلول ها جلوگیری به عمل آورده و به روی پروستات تاثیر می گذارد. افراد برای تنظیم فشار خون و قند خون نیز بهتر است از این آجیل خوشمزه استفاده نمایند.

بادام با داشتن پتاسیم و منیزیم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. زمانی که در بدن انسان، منیزیم به اندازه ی کافی وجود داشته باشد، در خون جریان می یابد و جلوی ضربان اضافه ی قلب را می گیرد.

خواص فندق

فندق نیز یکی دیگر از آجیل های خوشمزه و مقوی است که سرشار از املاح و ویتامین های ضروری بدن است. روزانه مصرف ۲۵ الی ۳۰ گرم فندق، بدن را در مقابل بیماری های قلبی عروقی و سرطان محافظت می نماید.

گفتنی است۲۰ عدد فندق، دارای ۱۷ گرم چربی، ۴ گرم پروتئین، ۵ گرم کربوهیدرات و ۲گرم آب است.

خواص بادام هندی

بادام هندی شامل املاحی مثل روی، مس، آهن، فسفر و منیزیم است. مس موجود در بادام هندی به همراه آهن، باعث ساخت هموگلوبین شده و از کم خونی جلوگیری به عمل می آورد. گفتنی است مس بادام هندی، نقش مهمی را در تشکیل رنگدانه پوست و مو ایفا می‌نماید. همچنین این مغز خوشمزه سرشار از ویتامین های E و A  بوده که برای سلامت پوست بسیار مناسب است.

آجیل چهار مغز

شیوه نگهداری آجیل

آجیل خام را می توان در شرایط سردخانه از ۱ تا ۲ نگهداری نمود. ولی آجیل بو داده شده را بهتر است به سرعت و طی چند هفته استفاده نمایید. آجیل را نباید در رطوبت و گرما نگهداری نمود. چرا که رطوبت و گرما احتمال رشد قارچ ها را بالا می برد و باعث خراب شدن آجیل می شود.

چنانچه آجیل مصرفیتان زیاد آمده است، می توانید آن ها را داخل ظرف های دربسته بگذارید و برای ۶ ماه درون یخچال و تا ۱ سال در فریزر نگهداری نمایید. اگر شما آجیل را از پوستش جدا کنید، در مکان خشک و خنک بیشتر از ۲ هفته تازه باقی نمی ماند. هرچند توصیه ما این است که آجیل را بصورت تازه از مزبار خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید