دانه درخت ماکادمیا طعمی لطیف و بافتی خامه‌ای دارد و بومی جنگل‌های استرالیا است و سرشار از ترکیبات گیاهی مفید و مواد مغذی، به همین جهت مصرف آن برای سلامتی بدن می‌تواند بسیار مفید باشد. البته ناگفته نماند که این دانه گرد و خوشمزه که شکلی شبیه به فندق دارد، یکی از گران‌ترین آجیل‌های جهان نیز به شمار می‌رود و پوسته سخت آن، به این سادگی‌ها شکسته نمی‌شود و اتفاقا از این جهت هیچ شباهتی به فندق ندارد.

شما می‌توانید با خرید آنلاین ماکادمیا و سینی آجیل چهار مغز رویال از مزبار، علاوه بر این آجیل خاص، دیگر مغزهای رویال از جمله پکان، بادام برزیلی و مغز پسته را نیز در بالاترین کیفیت و کوتاه‌ترین زمان درب منزل خود، تحویل بگیرید.

ماکادمیا چیست؟

این دانه آجیلی که منشأ آن به سرزمین پهناور استرالیا برمی‌گردد، تنها، محصول دو گونه از درختان ماکادمیا است: ماکادمیا اینتگرفولیا که دانه‌‌هایی با پوست صاف تولید می‌کند و ماکادمیا تترافیلا که محصولش، دانه‌هایی با پوست سفت و خشن است.

این آجیل عجیب و غریب، سرشار از پروتئین است و طعم و کره‌ای آن باعث می شود که هم در میان‌وعده‌ها و هم در میان دسر جایگاه ویژه‌ای برای خود داشته باشد.

تفاوت ماکادمیا با دیگر دانه‌های آجیل

ماکادمیا یک خوراکی خوشمزه و پر طرفدار است و در کنار طعم منحصربه‌فردی که دارد سرشار از خاصیت نیز هست.

این دانه آجیلی به دلایلی با دیگر انواع آجیل متفاوت است:

  • بالاترین میزان چربی را در میان آجیل‌های درختی دارد.
  • در مقایسه با سایر مغزها، حاوی بیشترین میزان کالری است.
  • شکل و ظاهری متفاوت و خاص دارد.

آجیل ماکادمیا چه طعمی دارد؟

آجیل ماکادمیا طعمی لطیف و کره ای دارد. از آنجا که تفت دادن یا مزه‌دار کردن ممکن است بافت لطیف و خامه‌ای آن را از بین ببرد ماکادمیا غالبا به صورت خام مصرف می‌شود. به طور کلی دانه‌های آجیلی در آب‌و هوای گرمسیری رشد می‌کنند و ترکیب آنها با لیمو، قهوه و نارگیل طعم بسیار دلچسبی خواهد داشت.

۱٫ کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی

مطالعات نشان داده اند که خوردن آجیل‌هایی مثل ماکادمیا، می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

به عنوان مثال، بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ بر روی مردان با کلسترول بالا انجام شد، پس از مصرف ماکادمیا به مدت ۴ هفته، عوامل آسیب‌زا برای بروز بیماری عروق کرونر در آنها کاهش یافت.

از سوی دیگر تحقیقات نشان از این دارند که خوردن آجیل‌های درختی از جمله ماکادمیا، میزان کلسترول «بد» و تری‌گلیسیرید را  نیز کاهش می‌دهد.

۲٫ بهبود سندرم متابولیک و دیابت

سندرم متابولیک می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش دهد. این سندرم شامل مواردی چون فشار خون بالا، قند خون بالا، سطوح پایین کلسترول HDL، تری گلیسیرید بالا و چربی اضافی شکم می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند وجود MUFAها، که در آجیل ماکادمیا نیز موجود هستند، ممکن است به کاهش خطر سندرم متابولیک و بالطبع، کاهش اثرات آن کمک کند. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی سرشار از MUFA می‌تواند عوامل خطرساز سندرم متابولیک را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

همچنین مصرف آجیل ماکادمیا، می‌تواند در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مثمر ثمر باشد.

۳٫ پیشگیری از سرطان

آجیل ماکادمیا حاوی نوعی ویتامین E به نام توکوترینول است. بر اساس برخی تحقیقات، توکوترینول‌ها ممکن است خاصیت ضد سرطانی قوی داشته باشند. مضافا اینکه ماکادمیا مقادیر بالایی از فلاونوئیدها را در خود دارد. نوعی ترکیبات گیاهی که می‌توانند با از بین بردن رادیکال‌های آزادِ مضر در بدن، با سرطان مبارزه کنند.

۴٫ محافظت از مغز

توکوترینول‌ها دارای اثرات محافظت‌کننده از مغز نیز هستند.

یک مکمل غنی از توکوترینول از سلول‌های مغز در برابر اثرات گلوتامات که ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون نقش داشته باشند، محافظت می‌کند.

از سوی دیگر، اسید اولئیک که یکی از اصلی‌ترین چربی‌های غیر اشباع موجود در آجیل ماکادامیا است، می‌تواند از مغز در برابر انواع خاصی از استرس اکسیداتیو، محافظت کند.

۵٫ خاصیت سیرکنندگی

آجیل ماکادمیا حاوی پروتئین، مقادیر بالایی از چربی‌های مفید و فیبر است. از آنجا که هضم چربی بیشتر طول می‌کشد و پروتئین و فیبر به جلوگیری از تغییرات بزرگ در سطح قند خون کمک می‌کنند، خوردن ماکادمیا موجب می‌شود تا شما  برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

ماکادمیا؛ گزینه‌ای جذاب برای اضافه شدن به رژیم غذایی

ماکادمیا یک آجیل همه‌کاره است که شما می‌توانید آن را به راحتی در اکثر رژیم‌ها بگنجانید.

شما می‌توانید این دانه مغذی را به عنوان میان‌وعده میل کنید یا آن را آسیاب کرده و روی سوپ و غذاهای گرم بپاشید.

کره ماکادمیا راه دیگری برای لذت بردن از این آجیل است. مانند کره بادام زمینی، می توان آن را روی نان، کراکر و برش‌های مالید میوه یا به بلغور جو دوسر یا ماست اضافه کرد.

آجیل ماکادمیا را می‌توان در دمای اتاق به مدت یک تا پنج ماه نگهداری کرد. اما نگهداری آن در یک ظرف دربسته در یخچال، ایده‌آل‌تر است. از این طریق شما می‌توانید به مدت طولانی‌تر و خیلی تازه این آجیل خوشمزه را نگه‌دارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید