وقتی نوبت به آجیل می‌رسد، بادام‌ها در مسابقه محبوبیت، پیشی می‌گیرند. از کره بادام گرفته تا شیر و شکلات این دانه خوشمزه، در قفسه‌های خواربارفروشی‌ها، یخچال‌ خانه‌ها و در همه جا سر و کله‌شان پیدا می‌شود. بادام برزیلی، خاص‌تر از آن است که شبیه گردو، پسته یا حتی بادام هندی باشد. این آجیل برزیلی، قهرمان گمنام دنیای آجیل بوده و به جهت فواید و موارد استفاده بیشماری که دارد، بسیار دوست‌داشتنی و پرطرفدار است. شما می‌توانید این دانه خیلی خاص را چه به صورت مجزا و چه در محصول جذاب سینی آجیل چهار مغز رویال مزبار تهیه کنید و از طعم و فایده‌اش لذت ببرید.

در این میان بادام برزیلی، آجیل بومی جنگل‌های آمازون در کشورهای برزیل، بولیوی و پرو است و بافت نرم و کره‌ای و طعم مطبوعش، آن را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین دانه‌های خوراکی در جهان کرده است.

بادام برزیلی بسیار مغذی است و یکی از غنی‌ترین منابع غذایی حاوی سلنیوم معدنی است.

خوردن این دانه خوراکی از چند جهت برای سلامتی شما مفید است. تنظیم غده تیروئید، کاهش التهاب، و حمایت از قلب، مغز و سیستم ایمنی بدن از جمله فواید بادام برزیلی به حساب می‌آید.

در ادامه ۷ فایده بادام و به طور کلی آجیل برزیلی آورده شده است:

۱٫ منبع غنی مواد مغذی

غلظت منیزیم، مس و روی در این آجیل، به نسبت دیگر انواع دانه‌ها بالاتر است. اگرچه مقادیر دقیق این مواد می‌تواند بسته به آب و هوا و خاک متفاوت باشد اما در کل بسیار مغذی است.

در نهایت نیز، آجیل برزیلی یک منبع عالی از چربی‌های سالم است. اسیدهای چرب غیراشباعی که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

۲٫ بهبود عملکرد تیروئید

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در گلوی شما قرار دارد و چندین هورمون ترشح می‌کند که برای رشد، متابولیسم و ​​تنظیم دمای بدن ضروری هستند.

مصرف کم سلنیوم می‌تواند منجر به آسیب سلولی، کاهش فعالیت تیروئید و اختلالات خود ایمنی شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را نیز افزایش دهد.

نتیجه یک بررسی نشان می‌دهد، افرادی که سطح سلنیوم پایینی دارند، در مقایسه با افرادی که سطح مناسبی از این ماده مغذی را دریافت می‌کنند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض بیماری‌هایی چون کم‌کاری تیروئید قرار دارند.

این نکته، اهمیت دریافت سلنیوم کافی را به خوبی نشان می‌دهد و در این زمینه مصرف بادام برزیلی یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین این ماده بسیار مغذی است.

۳٫ کمک به کاهش التهاب

آجیل برزیلی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به حفظ سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند. اثرات ضد التهابی این آجیل را می‌توان با دوزهای تک، زیاد و دوزهای کوچک در مدت طولانی‌تر به دست آورد.

یک مطالعه سه ماهه روی افرادی که تحت درمان نارسایی کلیه بودند و روزانه یک عدد بادام یا دیگر دانه‌های آجیل برزیلی را مصرف می‌کردند نشان داد که سطح نشانگرهای التهابی و کلسترول آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

این درحالی است که به محض متوقف کردن مصرف آجیل برزیلی، این موراد به سطح اولیه خود بازگشتند. این نکته نشان می‌دهد که برای بهره‌مندی از مزایای آجیل برزیلی به تغییرات طولانی مدت در رژیم غذایی نیاز است.

۴٫ مفید برای قلب

آجیل برزیلی حاوی اسیدهای چرب مفید برای قلب و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. از سوی دیگر مصرف دانه‌های این آجیل، اثرات مثبتی بر سطح کلسترول دارد. در حقیقت با بهبود عملکرد عروق خونی و کاهش سطح کلسترول (HDL) ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

۵٫ مفید برای مغز

افراد مسن ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلالات ذهنی قرار داشته باشند. برای این افراد، مصرف روزانه تنها یک عدد مغز آجیل برزیلی به مدت شش ماه، تسلط کلامی و عملکرد ذهنی آنها را بهبود خواهد داد.

از طرف دیگر، اسید الاژیک یک نوع پلی فنول است که حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و خاصیت ضد التهابی و اثرات ضد افسردگی روی مغز دارد.

سطوح پایین سلنیوم نیز با بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است، به همین جهت مصرف منظم و متعادلی بادام برزیلی می‌تواند در پیشپیری از اینگونه بیماری‌ها موثر باشد.

خطرات مصرف بیش از اندازه بادام برزیلی

بادام برزیلی فواید چشمگیری دارد، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند مضراتی هم داشته باشد.

به طور مثال مصرف بیش از حد سلنیوم ممکن است منجر به مسمومیت شود. این وضعیت خطرناک با عنوان سلنوز شناخته می‌شود و می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی، حمله قلبی و نارسایی کلیه شود.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد سلنیوم، خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت و سرطان را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است در مصرف این آجیل، دقیقا مثل هر مورد دیگری، تعادل را برقرار کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید