مرغ سوخاری

مرغ سوخاری به دلیل طعم، رنگ و تردی خاصش یکی از غذاهای محبوب جهانی است و در ایران نیز انواع مرغ سوخاری مثل فیله مرغ سوخاری خیلی پرطرفدار است. دلیل مزه خوشمزه این غذا، نوع پخت و سرخ کردن آن است که باعث شده از این روش پخت در غذاهای دیگری مثل فینگر فود سوخاری و سیب ‌زمینی سوخاری فینگر فودی نیز استفاده شود و به آنها هم مزه و طعم دلچسبی دهد. انواع غذاهای سوخاری تک‌محصولی یا سوخاری مخلوط را به شکل سینی شات سوخاری یا میکس سوخاری از فروشگاه آنلاین مزبار تهیه کنید که در این زمینه به صورت تخصصی و حرفه‌ای فعالیت دارد.

مرغ سوخاری چیست؟

همه ما مرغ سوخاری را دوست داریم اما بد نیست در اینجا کمی با نام، تاریخچه و فواید آن آشنا شویم.

فیله سوخاری

معنای سوخاری و مرغ سوخاری

سوخاری واژه‌ای روسی و به معنای برشته شده است. آرد یا نان سوخاری هم به دلیل حرارت دیدن، خشک و برشته شدن این نام را گرفته‌اند.

مرغ سوخاری به نوعی ترجمه Fried chicken و به معنای مرغ سرخ شده در روغن است که با نوع مرغ کبابی تفاوت دارد؛ اما منظور از مرغ سوخاری چیزی بیشتر از یک مرغ سرخ شده است که به روش پخت و تاریخ آن برمی‌گردد. به دلیل تاریخچه مرغ سوخاری، نام دیگر این غذا در ایران، مرغ کنتاکی یا مرغ کی‌اف‌سی است که توضیح آن در قسمت بعدی می‌آید.

تاریخچه مرغ سوخاری

خلاصه تاریخچه مرغ سوخاری یا مرغ کنتاکی این است که اولین دستور پخت مرغ سوخاری در سال ۱۹۴۰ توسط کلنل هارلند ساندرز اختراع شد. وی آن زمان صاحب یک مجموعه رستوران و یک هتل در ایالت کنتاکی آمریکا بود و این غذا را در آنجا عرضه کرد. کلنل ساندرز در سال ۱۹۵۲میلادی (۱۳۳۰–۱۳۳۱ شمسی) رستوران زنجیره‌ای مرغ سوخاری کنتاکی ( Kentucky Fried Chicken) را راه‌اندازی کرد که مخفف آن KFC است و به همین دلیل مرغ سوخاری آقای ساندرز به مرغ کنتاکی یا مرغ کی‌اف‌سی هم معروف است.

فینگر-فود-تولد-فیله-سوخاری

تفاوت مرغ سوخاری با ناگت مرغ

ناگت مرغ اختراع یک دانشمند و استاد دانشگاه آمریکایی در حوزه غذا به نام رابرت سی. بیکر است که روش آن را در سال ۱۹۵۰ در اختیار عموم مردم قرار داد. مرغ سوخاری و ناگت مرغ هر دو به آرد سوخاری آغشته می‌شوند و با سرخ شدن نیز آماده مصرف می‌گردند اما در ناگت مرغ از گوشت چرخ کرده مرغ (اکثراً سینه مرغ) استفاده می‌شود ولی در مرغ سوخاری، تکه‌های گوشت مرغ و به اصطلاح فیله مرغ را به کار می‌برند. به همین دلیل (مرغ چرخ‌شده)، ناگت مرغ را می‌توان به اشکال مختلف درآورد. ناگت مرغ اکنون یک محصول فرآوری شده پروتئینی و فست فود شناخته می‌شود و البته این دو غذا به روش خانگی، رستورانی و صنعتی تولید می‌گردند.

پخت مرغ در مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری تنوع دارد، هم در ترکیبات پودر سوخاری و مایع تخم‌مرغی بعد از آن و هم قسمت‌های استفاده شده از مرغ. برای مثال، مرغ سوخاری را با سینه یا ران یا بال مرغ درست می‌کنند. به آرد سوخاری یا مایع تخم‌مرغی می‌توان به دلخواه و بر اساس سلیقه، علاوه بر نمک و فلفل ادویه‌های دیگری مانند زردچوبه، فلفل قرمز، پودر سیر و آویشن اضافه کرد. حتی هنگام پذیرایی و سرو هم می‌توان روی مرغ سوخاری ادویه، سبزیجات یا سس استفاده کرد.

دستور پخت مرغ سوخاری را می‌توانید در سایت‌ها و مجلات بخوانید اما یک نکته مهم در این غذا یا فست فود مزایا یا معایب طبخ مرغ به روش سوخاری است که مخالفان و طرفدارانی دارد. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که نه سیخ بسوزه نه کباب!

۱. مرغ سوخاری فست فود هست اما از خیلی فست فودهای دیگر سالم‌تر است؛ چون در آن از محصولات پروتئینی فرآوردی شده استفاده نشده است.

فینگر-فود-تولد-سیب-زمینی-سوخاری

۲. در این غذا از گوشت سفید به جای گوشت قرمز استفاده شده که برای افراد کم‌تحرک، مسن، با چربی خون و مانند آن مناسب‌تر است. همچنین گوشت مرغ منبع خوبی برای پروتئین، چربی و املاح و مواد معدنی است که باید در برنامه غذایی سالم وجود داشته باشد.

۳. پوست یا قسمت‌های پرچرب مرغ را می‌توان هنگام تهیه مرغ سوخاری یا در وقت خوردن آن جدا و حذف کرد. به نظر بعضی‌ها اثرات هورمون‌ها و مواد افزودنی در تغذیه مرغ در پوست آن بیشتر از گوشتش باقی می‌ماند و به همین خاطر نخوردن آن بهتر است.

۴. نمی‌توان به مرغ سوخاری و بقیه فست فودها به خاطر روش پخت و احتمال از دست دادن بعضی ویتامین‌ها و مواد مغذی، نه گفت اما می‌توان خوردن آن را محدود کرد و به صورت فینگر فود تولد برای جشن‌ها و دورهمی‌ها سفارش داد.

پاچینی-فینگر-فود

۵. پودر سوخاری روی سطح مرغ مانع از حرارت مستقیم و نفوذ روغن در بافت مرغ می‌شود و از روش سرخ کردن مستقیم با روغن بهتر است؛ اما حرارت زیاد روغن باعث تغییراتی در مواد آرد سوخاری می‌شود و به گفته کارشناسان تغذیه یک ماده سمی تولید می‌گردد که سرطان‌زاست. بنابراین کسانی که مشکل کبدی یا کیسه صفرا دارند یا داروهای خاص و همیشگی مصرف می‌کنند بهتر است لایه سوخاری این نوع غذاها را جدا کنند و همان گوشت مرغ را میل کنند.

۶. اگر می‌خواهید مرغ غذا کاملاً مغزپخت باشد، مثل کسانی که مشکل گوارشی و هضم غذا دارند، می‌توانید تکه‌های مرغ را پیش از سوخاری کردن برای مدت کوتاهی با پیاز خام و نمک و فلفل آب‌پز کنید تا از خامی در بیاید. سپس بگذارید خشک و خنک شوند و بعد برای تهیه مرغ سوخاری استفاده کنید.

۷. برای سلامتی بیشتر غذا و در نتیجه سلامتی مصرف‌کننده بهتر است در پخت مرغ سوخاری از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده کرد.

در مزبار می‌توانید انواع محصولات سوخاری مثل، کدو سوخاری، فیله مرغ سوخاری و سیب زمینی سوخاری را به صورت تکی یا همراه با شات سس برای میز مزه مهمانی خود سفارش دهید و یک مزه بار جذاب و لذیذ برای پذیرایی از مهمانان خود داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید