داستان الهام‌بخش بنیانگذار KFC

3
10462

تا به حال برایتان پیش آمده، به نتیجه‌ دلخواهتان نرسید، شکست بخورید و ناامید شوید؟ این داستان هارلند سندرز؛ بنیانگذار یکی از معروف‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای است. کسی که بارها شکست خورد اما دست از تلاش برنداشت و رویاهایش را محکم بغل کرد. KFC حاصل امید و تلاش‌ خستگی‌ناپذیر کلنل سندرز است.

دوران کودکی

هارلند سندرز سال ۱۸۹۰ در هنریویل، به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او سخت بود. هنگامی که شش سال بیشتر نداشت، پدرش درگذشت و او ناگزیر شد تا به مراقبت از خواهر و برادر کوچکترش بپردازد. کلاس هفتم بود که ناچار شد مدرسه را رها کند و به شغل کشاورزی بپردازد.

سندرز در ۱۶ سالگی، سن خود را جعل کرد تا بتواند در ارتش ایالات متحده ثبت‌نام کند. او پس از یک سال مرخصی افتخاری، به عنوان کارگر در شرکت راه آهن استخدام شد. زمانی که در راه آهن مشغول به کار بود، دانشجوی رشته حقوق بود به واسطه ورود او به یک دعوای حقوقی، حرفه‌اش با مشکل مواجه شد.

پس از آن شغلی در حوزه فروش بیمه عمر پیدا کرد. اما حدس بزنید که چه اتفاقی افتاد؟ این بار هم او به دلیل نافرمانی اخراج شد و شغلش را از دست داد. اما این مرد انگار هیچ‌وقت قرار نبود که تسلیم شود.

سندرز اولین رستوران خود را در کنار یک پمپ‌بنزین باز کرد

هنگامی که او برای نخستین‌بار در سال ۱۹۳۰ روی یک میز ناهارخوری قدیمی شروع به سرو غذا برای رانندگان کامیون کرد، از قضا مرغ سوخاری در فهرست غذاها نبود، چرا که آماده شدن آن خیلی طول کشید. با این حال، ژامبون و استیک مخصوص او به قدری محبوب شد که خیلی زود کافه سندرز را در آن طرف خیابان، افتتاح کرد. آنجا بود که اولین مرغ سوخاری KFC پخته شد؛ آن هم در یک تابه آهنی!

دانکن هاینز، که در آن سال‌ها برای خودش چیزی شبیه به فودبلاگرهای امروز بود، در سال ۱۹۳۵ کافه رستوران او را در راهنمای غذای جاده ای خود گنجاند. در این رستوران کنار جاده‌ای که در شمال ایالت کنتاکی قرار داشت، سندرز مرغ سوخاری‌هایی تهیه می‌کرد که دستور پختش شبیه یک راز بود و کسی از آن خبر نداشت.

جریان یک تیراندازی

سندرز به هیچ‌وجه اهل عقب‌نشینی از دعوا نبود. رستوران او هم در محله‌ای قرار داشت که «محله خشن»  نامیده می‌شد. از قضا تابلوهای تبلیغاتی سندرز در آن زمان، تاکتیک بازاریابی تهاجمی مت استوارت؛ صاحب پمپ‌بنزین استاندارد اویل را که در همان نزدیکی قرار داشت، بی اعتبار کرده بود.

در نهایت مشاجره سختی میان آنها سر گرفت که نتیجه آن تیراندازی مرگباری شد. استوارت به اتهام قتل مدیر منطقه به ۱۸ سال زندان محکوم شد، اما اتهامات سندرز لغو شد.

اولین فرنچایز مرغ سوخاری در ایالت یوتا

مرغ سوخاری هارلند سندرز برای اولین‌بار در یوتا به یک فست فود محبوب تبدیل شد. در سال ۱۹۵۲ بود که سندرز، حق امتیاز رستوران خود را به یکی از دوستانش؛ پیت هارمن، که یکی از بزرگترین رستوران‌های شهر را اداره می‌کرد، واگذار کرد. جالب است بدانید که رستوران هارمن از نام مرغ سرخ‌شده کنتاکی برای غذاهایش استفاده کرد. چیزی که امروز یک فست فود جهانی معروف است، آن سال‌ها بیشتر شبیه یک غذای محلی در منوی غذایی در رستورانی واقع در ایالت یوتا بود.

یک شکست غافلگیرکننده

در سال ۱۹۵۲، پس از قرارداد سندرز با پیت هرمن، او قراردادهای مشابهی را با چند رستوران محلی دیگر نیز بست. همه چیز داشت عالی پیش می‌رفت تا اینکه یک اتفاق غیرمنتظره سبب شد تا کسب‌وکار او با شکست رو‌به‌رو شود.

در آن زمان احداث یک بزرگراه بین‌ایالتی دقیقا از محل رستوران‌های ساندرز، او را مجبور کرد رستوران خود را بفروشد. این اتفاق برای او ضرر زیادی داشت چرا که در آن زمان او تنها یک مستمری بازنشستگی داشت که مبلغ آن ۱۰۵ دلار بیشتر نبود. اما حتی در آن سن و سال هم ناامید نشد و تلاش کرد تا راه موفقیت را پیدا کند.

نشان افتخاری کلنل کنتاکی

محبوبیت و شهرت سندرز به جایی رسید که در سال ۱۹۳۵ نشان افتخاری «کلنل کنتاکی» را دریافت کرد و از آن پس با نام کلنل شناخته شد.

او به کیفیت بالای مرغ‌های سوخاری خود ایمان داشت و در سال ۱۹۵۲ شروع به انجام بازاریابی بیمه برای غذای خود کرد. ساندرز که آن زمان ۶۵ سال داشت با ماشین خود به سراسر کشور سفر می‌کرد، به بسیاری از رستوران‌ها سر می‌زد و برای مدیر رستوران و کارمندان مرغ مخصوص خود را درست می‌کرد.

اگر سندرز نشانه‌ای از رضایت در آن‌ها می‌دید، پیشنهاد خود را مطرح می‌کرد. پیشنهاد او ۵ سنت به ازای هر مرغی بود که فروخته می‌شد بود. گفته شده است که او هزار و نه بار جواب منفی شنید، اما هرگز ناامید نشد و عاقبت هزار و دهمین نفر در سالت لیک سیتی (Salt Lake City)، دستور غذای او را پذیرفت و کسب و کار او آغاز گردید.

مردی عینکی با کت‌و شلوار سفید

خیلی نگذشت که مرغ سوخاری کنتاکی به یکی از بزرگترین غذاهای فست فودی موجود در رستوران‌ها تبدیل شد و پس از شکست‌های پی‌درپی، KFC در سطح جهانی شهرت یافت. حتی سال‌ها بعد از تاسیس این رستوران و حتی همین امروز، هارلند سندرز در برندسازی KFC نقش محوری دارد و چهره او هنوز در لوگوی آنها دیده می‌شود. در واقع کت و شلوار سفید و پاپیون نخی او همچنان نماد مرغ سوخاری خوشمزه در سراسر جهان است. مرغ سوخاری‌های لذیذی که مردم دیوانه آنها هستند.

حالا اگر شکست‌ها دلسردتان کرده‌اند، داستان هارلند سندرز را خوب به خاطر بسپارید. او از چندین شغل اخراج گردید، حرفه حقوقی‌اش ویران شد، رکود بزرگ جنگ جهانی دوم کسب‌وکار او را ضعیف کرد، با تمام این‌ها اما، کلنل سندرز بنیان‌گذار یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های فست فود در جهان است.

دلیل تمام این‌ها تنها یک چیز است؛ سندرز هرگز اجازه نداد هیچ چیز یا هیچ‌کس او را شکست دهد.

3 دیدگاه ها

  1. منم یه روزی کسب و کار خودما توی مارکت غذا شروع میکنم…..

  2. فعلا هر روز دارم غذا میپزم و سعی و خطا میکنم…
    Iranian drunk shef یادتون باشه این آیدیا
    آشپزی یه حسّه و بس. آشپزی آموختنی نیست. آشپزی حس کردنه. میرسه روزی که منم مثل کلنل سندرز میشم….

  3. سلام …بله من الان ۶۰ سال دارم از کارم اخراج شدم ،کاری که خیلی بهش تکیه کرده بودم و خیلی علاقه داشتم ولی هر وقت که میام ناامید بشم به یاد این آقای کنتاکی میوفتم و دوباره بلند میشم …خدا رو شکر …امیدوارم که من هم و کارم کلی محبوب مردم بشیم و از زندگی کردن لذت ببریم …یاد گرفتم که از کار اخراج شدن دلیل بر بی لیاقتی افراد نیست …دلیل بر بهترین شدن و رشد جدید آنهاست ،پس بعضی شکستها واقعا برای افراد نعمت هستند .متشکرم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید