آجیل-شور-یا-خام؟

برگزاری مراسم شب یلدا از دیرباز در ایران باستان در میان خانواده‌های ایرانی مرسوم بوده است. دورهمی‌های دوستانه و صمیمانه در شب یلدا به همراه بزرگ‌ترهای فامیل، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، همراه با تهیه خوراکی‌های خوشمزه، لذتی وصف‌ناپذیر را در این شب سرد زمستانی به وجود می‌آورد. یکی از این خوراکی‌های خوشمزه، آجیل شب یلدا است.

انواع و اقسام آجیل، میوه‌های خشک، خشکبار، در کنار هندوانه شیرین و آبدار در میان سفره شب یلدا خودنمایی می‌کنند. مراسم جشن شب یلدا در تمام خانواده‌های ایرانی برگزار می‌شود. هر خانواده برای خود یک سفره شب یلدا پهن می‌کند و انواع آجیل شب یلدا و سایر خوراکی‌های خوشمزه را داخل سفره قرار می‌دهد.
یکی از مواردی که در برگزاری مراسم شب یلدا و خرید آجیل شب یلدا همواره موردتوجه خانواده‌ها به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار بوده است، تزیین سفره شب یلدا است. تمام خانم‌ها ترجیح می‌دهند سفره شب یلدای خود را همراه با تزیینات زیبا تهیه کنند. برای تزیین ظروف یا بسته‌بندی‌های آجیل یلدا، ایده‌ها و مدل‌های متنوعی وجود دارد؛ اگرچه با استفاده از مدل‌های آماده تزیین آجیل شب یلدا می‌توان سفره زیباتری تهیه کرد، اما هر فرد به‌تنهایی می‌تواند به‌صورت خلاقانه، ایده‌های جذابی را برای چیدن آجیل و سایر مواد غذایی خوراکی در سفره شب یلدا ارائه دهد.

انواع آجیل شب یلدا چیست؟

گذشته از تمام خوراکی‌های خوشمزه که در سفره شب یلدا قرار داده می‌شود، آجیل شب یلدا از انواع خشکبار مختلف تشکیل‌شده است. برخی از انواع آجیل در تمام بسته‌ها ثابت هستند اما برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از سایر خشکبار نیز استفاده کنند.

آجیل شب یلدا شامل پسته، فندق، بادام‌هندی، بادام‌زمینی، بادام‌شور، نخودچی، کشمش و انجیر است. برخی از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند از گردو، انجیر خشک، میوه‌های خشک، مخلوط آجیل مشکل‌ گشا و انواع تخمه نیز در سفره شب یلدا استفاده کنند. اگر اندکی ذوق و خلاقیت به خرج دهید، شما هم می‌توانید با استفاده از انواع آجیل یلدا مدل‌های بسیار زیبایی را در ظروف تزیین کنید و در سفره قرار دهید.

خرید اینترنتی آجیل شب یلدا

چند روز مانده به مراسم شب یلدا که شب اول دی‌ماه برگزار می‌شود، بازار خریدوفروش آجیل شب یلدا بسیار داغ و پرهیاهو است. اکثر مردم ترجیح می‌دهند با مراجعه حضوری به فروشگاه‌های آجیل و خشکبار اقلام موردنیاز خود را تهیه کنند. بسیاری از خانواده‌ها هم به دلیل مشغله‌های ذهنی و گرفتاری‌های روزمره کاری ترجیح می‌دهند خرید اینترنتی آجیل شب یلدا را در کوتاه‌ترین زمان و با چند کلیک ساده انجام دهند. خوشبختانه وب‌سایت مزبار این امکان را فراهم آورده است که فرایند خرید اینترنتی آجیل شب یلدا برای مشتریان عزیز به‌سادگی امکان‌پذیر باشد.

قیمت آجیل شب یلدا با توجه به انواع آجیل که در مخلوط آجیل یلدا وجود دارد، تغییر پیدا می‌کند. اگر افراد هرکدام از انواع آجیل شب یلدا را به‌صورت مجزا خریداری کنند قطعاً قیمت کل خرید آجیل برای آن‌ها گران‌تر خواهد شد؛ این در حالی است که اگر آجیل یلدا را به‌صورت بسته‌بندی‌شده خریداری کنند، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند.

به‌طور مثال، قیمت خرید پسته، خرید فندق و بادام‌هندی به‌صورت به‌تنهایی هزینه‌های بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر مخلوطی از پسته، فندق و بادام‌هندی در بسته‌بندی‌های ۲۰۰ یا ۵۰۰ گرمی خریداری شود، هم ازنظر هزینه مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود و هم برای تزیین سفره آجیل شب یلدا به‌اندازه کافی در دسترس است.

 ایده‌های خلاقانه برای تزیین آجیل شب یلدا

پس‌ازاینکه بااهمیت خرید اینترنتی آجیل شب یلدا و تهیه خوراکی‌های خوشمزه برای این مراسم جذاب و بسیار زیبا آشنا شدید، اکنون نوبت به معرفی چند ایده خلاقانه برای تزیین آجیل شب یلدا می‌رسد.

یکی از نکاتی که قبل از تزیین سفره شب یلدا باید به آن دقت داشته باشید این است که از چه ظرفی برای آجیل می‌خواهید استفاده کنید. ظروف پهن بدون پایه نظیر انواع دیس و بشقاب پهن برای تزیین انواع آجیل یلدا، ایده‌های جذابی هستند. برخی از خانواده‌ها میوه‌ها را در ظروف پایه‌دار بلند قرار می‌دهند و برخی دیگر از انواع ظروف چوبی یا شیشه‌ای با لبه‌های کوتاه‌تر برای آجیل استفاده می‌کنند.

یکی از ایده‌های تزیین آجیل یلدا استفاده از ظروف مختلف است که در کف آن به‌صورت قسمت‌بندی طراحی‌شده است. در این حالت هرکدام از انواع آجیل را می‌توانید در یک بخش قرار دهید.

ایجاد اشکال زیبا نظیر شکل‌های هنری، مربع، دایره، مثلث یا طرح‌هایی شبیه برگ‌های گل برای تزیین آجیل شب یلدا در کف ظرف، جذاب و چشم‌نواز خواهد بود. برای این کار می‌توانید یک نمونه موردنظر خود را بر روی یک کاغذ رسم کرده و همانند آن را با استفاده از انواع آجیل یلدا در ظرف بچینید. زیباترین تزیینات برای آجیل شب یلدا را در شکل‌های زیر مشاهده می‌کنید:

 آجیل شب یلدا برای عروس

یکی دیگر از آداب‌ورسوم ایران در شب یلدا، هدیه آجیل شب یلدا برای عروس است. ظرف مخصوص آجیل یلدا به همراه تزیین میوه‌ها و خوراکی‌های خوشمزه برای زوج‌های جوان که به‌تازگی ازدواج‌کرده‌اند، تدارک دیده می‌شود. معمولاً از طرف خانواده داماد، این خوراکی‌ها به همراه هدایای ویژه برای عروس برده می‌شوند.

تزیین ویژه آجیل شب یلدا برای عروس بسیار متفاوت از آجیل معمولی اجرا می‌شود. خلاقیت و زیبایی در این حالت برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خانواده‌هایی که ذوق و سلیقه هنری دارند، تزیین آجیل یلدا برای عروس را خود بر عهده می‌گیرند؛ برخی دیگر نیز تمایل دارند از شرکت‌های تشریفاتی، شیرینی فروشی‌ها یا گل‌فروشی‌ها برای این کار کمک می‌گیرند.

اگر شما هم چنین مراسمی در پیش دارید پیشنهاد می‌کنیم نسبت به برنامه‌ریزی برای خرید آجیل شب یلدا برای عروس هر چه زودتر اقدام کنید. برای خرید اینترنتی آجیل شب یلدا و ثبت سفارش خوراکی‌های خوشمزه برای مهمانی‌های دورهمی، وب‌سایت مزبار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. طعم متفاوت غذاهای دورهمی،  تزیینات با جلوه ظاهری زیبا را از طریق وب‌سایت مزبار تجربه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید