قاشق-و-چنگال

خرافه، باوری است که حقیقت ندارد و به دلیل جهل یا ترس و تصوراتی این چنین ساخته شده است. خرافات در مورد خیلی چیزها مثل لباس، غذا، لوازم آشپزی، آینه، عددها، پول و رنگ وجود دارد و تنها مختص یک نقطه از جهان نیست.

در این میان اما، خرافات درباره غذا، پخت‌وپز یا بعضی از خوراکی‌ها بسیار جالب و بامزه است. اینگونه خرافات به جغرافیا، تاریخ و فرهنگ بومی مردم مرتبط است و گاهی در میان یک ملت و فرهنگ دیگر، مسخره به نظر می‌رسد!

معمولاً اگر باور یا انجام سنتی، خوش یمن باشد آن را به فال نیک می‌گیریم به آن رجوع می‌کنیم اگر نه با نگاهی دیگر آن را  خرافه می‌پنداریم!

۹ خرافه درباره خوردن و خوردنی‌ها از سراسر جهان

خرافات غذایی را نباید با برخی از آداب و رسوم غذا خوردن که حاصل تجربه طولانی انسان‌هاست اشتباه گرفت. همچنین بعضی خرافات ممکن است ضرر و زبان‌های مادی و معنوی به همراه داشته باشد و بهتر است از انجام آن خودداری کرد. اما برخی خرافات شبیه به مراسم آیینی یا جشن‌های شادی‌بخشی هستند که تنها شور و نشاط را ماندگار می‌کنند.

با ما همراه باشید تا با ۹ خرافه عجیب آشنا شوید!

تخم-مرغ

۱. تخم‌مرغ و تخم دوزرده

تخم‌مرغ یک خوراکی مقوی و مغذی است و برای تهیه بسیایر از غذاها، سالاد و انواع فینگر فود لازم است. در بعضی فرهنگ‌ها تخم‌مرغ نماد باروری است. به همین دلیل بعضی از کشاورزان به امید برداشت محصول بیشتر، تخم‌مرغ شکسته را در زمین زراعی خود پخش می‌کنند! درباره تخم‌مرغ دو زرده نیز خرافاتی وجود دارد. مثلاً آن را به فال ازدواج یا به دنیا آمدن دوقلو می‌گیرند. البته تخم دوزرده در فرهنگ ما ایرانی‌ها نیز ضرب‌المثل است برای کسی که کار کوچکی انجام داده اما آن را خیلی بزرگ جلوه می‌دهد.

نودل

۲. رشته دراز در غذا و عمر طولانی

در بعضی کشورها مثل چین که انواعی از غذاهای رشته‌ای مثل نودل دارند، این اعتقاد وجود دارد که موقع خوردن اینگونه غذاها نباید رشته آن را قطع کرد بلکه باید موقع خوردن غذاهای رشته‌ای آنها را بدون شکستن رشته‌ها هم زد و رشته‌ها را به صورت کامل و دراز خورد چرا که عمر را کوتاه می‌‌کند!

از قضا ایرانی‌ها هم وقتی رشته کار و زندگی را گم می‌کنند رشته پلو می‌خورند!

چای-و-قهوه

۳. چای و پذیرایی

چای و قهوه، دو نوشیدنی‌ جهانی و از مهم‌ترین اجزای هر دورهمی‌ هستند که خرافات درباره‌شان زیاد است. در فال و فالگیری هم زیاد از آنها استفاده می‌شود.

چند نمونه از خرافات در مورد چای را با هم بخوانیم:

ـ برای تهیه کردن چای و شیر، نباید شیر را پیش از شکر داخل فنجان ریخت چرا که ممکن است هرگز ازدواج نکنید!

ـ شکر حل‌نشده ته استکان یا فنجان چای‌، نشانه این است که کسی عاشق شماست!

ـ اگر هنگام نوشیدن چای، مقداری از آن ریخت، به این معناست که یک شخص غریبه می‌خواهد به دیدن شما بیاید!

ـ در پذیرایی، بهتر است تنها یک نفر چای بریزد را بریزد، چون بدشانسی می‌آورد!

پرتقال

۴. پرتقال و عشق

درباره آجیل و خشکبار و حتی میوه‌ها هم خرافات عجیبی وجود دارد.

در بعضی فرهنگ‌ها باورهایی درباره پرتقال وجود دارد. برخی معتقدند که اگر به کسی پرتغال بدهید آن فرد عاشق شما می‌شود! برخی از آدم‌ها در این مورد گفته‌اند که ما بارها این کار را کرده‌ایم اما جواب نداده و کار نکرده است!

قاشق-و-چنگال

۵. قاشق، چنگال و چاقو

وسایل خانه و آشپزخانه در ساختن خرافات نقش زیادی دارند؛ به‌ خصوص کارد و قاشق و چنگال. مثلاً:

ـ برخی باور دارند اگر هنگام غذا خوردن، چنگال از دستتان بیفتد، یک زن به ملاقات شما می‌آید و اگر چاقو را بیندازد یک مرد.

ـ هدیه دادن چاقو خوش‌یمن نیست و باعث قطع دوستی می‌شود. بنابراین هنگام هدیه دادن چاقو یک سکه به آن بچسبانید و گیرنده هم بلافاصله آن سکه را به جای پول چاقو به شما برگرداند!

شما اگر به این خرافه اعتقاد دارید فقط همان سکه یا نیم یا ربع سکه را حتی به غریبه هدیه دهید تا ببینید چطور دوست صمیمی شما می‌شود!

حبوبات

۶. حبوبات، غلات، سبزی و صیفی

انواع آش از گذشته‌های دور، یکی از اصلی‌‌ترین خوراک‌ها بوده و به همین دلیل مکان پخت‌وپز غذا در خانه را آشپزخانه می‌گفتند. به همین جهت انواع سبزی، حبوبات و غلات به مراتب بیشتر از امروز اهمیت داشتند تا جایی که حتی آنها را به یکدیگر هدیه می‌دادند و البته برایشان خرافه هم می‌ساختند. مثلا:

ـ معتقد بودند کاشتن تخم جعفری، به باردار شدن زنان کمک می‌کند. بنابراین اگر زنی می‌خواست باردار شود بهتر بود بذر جعفری بکارند.

ـ هدیه دادن جعفری یا بردن آن برای مهمانی شام، بدشانسی می‌آورد.

ـ پرتاب کردن برنج به زوج تازه ازدواج کرده برایشان سلامتی، شادی و ثروت به دنبال داشت.اما این روزها برنج این‌قدر گران شده که بعید کسی چنین باوری داشته باشد!

ـ در بعضی کشورها در روز سال نو، لوبیا چشم‌بلبلی یا غذاها با این نوع حبوبات می‌خورند؛ چرا که باور داشتند موفقیت و رفاه مالی برایشان در سال جدید به همراه خواهد داشت.

حتی امروزه نیز در مناطق مختلف جهان، سال نو و بعضی روزهای خاص از سال پر از خرافات غذایی است و درباره آن می‌شود یک کتاب نوشت. در ایران نیز خوردن آجیل و خوراکی‌هایی خاص برای شب یلدا یا عید نوروز از گذشته‌های دور رسم بوده است.

ـ فلفل تند را هرگز مستقیماً به دوست صمیمی خود ندهید که باعث اختلاف و جدایی می‌شود. برای دادن فلفل تند آن را روی چیزی بگذارید و از دوستتان بخواهید خودش بردارد!

کیک-تولد

۷. کیک جشن تولد و کریسمس

کیک تولد و سال نو هم بهانه خوبی برای خرافات شده است:

ـ یک باور قدیمی می‌گوید با فوت کردن و خاموش شدن شمع‌های روی کیک تولد و گفتن تولدت مبارک، ارواح شیطانی دور می‌شوند. خاموش کردن شمع‌های کیک تولد می‌تواند آرزوهای شما را به واقعیت تبدیل کند.

ـ بریدن کیک پیش از شب کریسمس بدشانسی‌آور است. جالب اینکه حداقل یک تکه از آن کیک باید برای روز کریسمس باقی بماند و نخوردن این تکه آخر از کیک، چقدر می‌تواند عذاب‌آور باشد!

سیب

 ۸. سیب و عاشق واقعی

میوه‌های مقوی و مغذی هم برای خودشان داستان و خرافه کم ندارند. سیب یکی از میوه‌هایی است که هم نماد سلامتی است و گاهی هم نماد عشق و دوستی:

ـ می‌گویند وقتی سیب درختی، را پوست کندید پوست آن را روی جایی بگذارید و ببینید شبیه چه حرفی می‌شود. این حرف اولین حرف اسم عشق واقعی شماست و اگر پوست سیب دراز و بلند باشد شاید حرف‌های بیشتری یا کل نام عشقتان را نشان دهد! به نظرم به دلیل ذهن باز بشر این خرافه در هر زبانی امکان آزمایش دارد حتی در زبان شیرین فارسی!

ـ اگر یک سیب را خرد کنید و دانه‌های آن را بشمارید، تعداد فرزندان آینده شما را معلوم می‌کند!

انگور

 ۹. دوازده انگور به نیت ماه‌های سال

در بعضی از کشورهای آمریکای جنوبی رسم است که نصف‌شب دوازده عدد انگور را یکی یکی و به نیت دوازده ماه سال می‌خورند. اگر آن انگور شیرین باشد ماه مرتبط با آن هم برای آن شخص خوب است و اگر ترش باشد آن ماه برای او بد و ناخوشایند است.

حالا وقت آن است که از خرافات بیرون بیاییم و با سفارش فینگر فود یا آجیل مزبار مزه واقعی زندگی را بچشیم!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید