خرمالو خشک

درخت خرمالو که از گذشته‌های دور تا به امروز در بیشتر نقاط ایران کاشته می‌شود اصالتاً چینی و ژاپنی است. خرمالو نسبت به سرما حساس است و در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. میوه خرمالو در ایران انواع مختلفی از جهت شکل و رنگ دارد؛ از گرد و کروی تا کمی کشیده و از زرد و نارنجی تا قرمز تیره. بخش گوشتی خرمالو سرشار از مواد مغذی و قندی و ویتامین‌هاست. این میوه پاییزی، دو نوع گس و غیر گس دارد که البته هر دو نوع به وقت رسیدن، شیرین می‌شوند. در فرآیند خشک شدن و از دست دادن رطوبت نیز، طعم گس آنها از بین می‌رود و شیرین‌تر می‌‌شوند. خرمالو خشک به دلیل ارزش غذایی فراوانی که دارد، در میان انواع چیپس میوه و محصولات آجیل و خشکبار از محبوب‌ترین‌هاست. اگه شما طرفدار طعم این میوه خشک هستید، با خرید خرمالو خشک از مزبار خریدی با کیفیت و مطمئن داشته باشید.

خواص خرمالو خشک

خشک کردن میوه یکی از سنت‌های کهن و ارزشمند ایرانیان از گذشته‌های دور بوده و هست. از قضا این سنت دیرینه به دوران مادها برمی‌گردد که به مناسبت جشن‌های بزرگ، میوه‌های خشک می‌خوردند.

این روزها انواع مختلفی از میوه خشک در بازار وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها، خرمالو خشک است.

از آنجا که تازگی خرمالوی تازه آنچنان ماندگار نیست، خشک کردن آن باعث حفظ طعم آن می‌شود. برای تهیه برگه خرمالو، این میوه را به دو صورت افقی و عمودی برش می‌زنند.

در این مطلب درباره ۹ خاصیت خرمالو خشک برای سلامتی بدن صحبت می‌کنیم.

خرمالو-خشک-شده

۱. تقویت بینایی

همه می‌دانید که ویتامین A، در تقویت بینایی بسیار موثر است. از سوی دیگر، خاصیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین، به جلوگیری از بعضی سرطان‌ها کمک می‌کند. البته پیش‌نیاز تولید این ویتامین در بدن، ماده دیگری به نام بتاکاروتن است. خرمالو نیز حاوی مقادیر بالایی از این ماده است. مضافا اینکه مصرف به اندازه خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن مانند خرمالو خشک، خطر ابتلا به آب مروارید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

۲. تولید انرژی بدن

خرمالو حاوی گروه ویتامین‌های B1، B2 و B3 HSJ است. این ویتامین‌ها به تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر برای تقویت دستگاه‌های عصبی و گوارشی نیز اهمیت دارند. به طور کلی کمبود ویتامین B می‌تواند موجب افسردگی شود. افراد سیگاری بیشتر در معرض کاهش این ویتامین هستند به همین جهت بهتر است مصرف خشکبار و به ویژه خرمالو خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهند!

۳. منبع آهن برای خون‌سازی

خرمالو خشک منبع آهن است؛ ماده‌ای معدنی که بسیار خون‌ساز است. این ماده به انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز نیز کمک می‌کند. به همین جهت خوردن خرمالو خشک برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند یا مانند دختران تازه بالغ یا زنان باردار که در معرض آن هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

۴. جذب آهن و ترمیم زخم‌ها

درباره اهمیت آهن گفتیم اما برای جذب آهن به ویتامین C نیاز است که در خرمالو به وفور یافت می‌شود. بنابراین خوردن خرمالو خشک به تامین و جذب آهن کمک شایانی می‌کند. جذب آهن برای بعضی‌ افراد اهمیت ویژه‌ دارد؛کسانی که بر اثر تصادف خون زیادی از دست داده‌اند یا زنانی که عادت ماهانه شدید دارند از این جمله هستند. به این افراد مصرف خوراکی‌های حاوی آهن‌ یا آنهایی که به جذب آهن کمک می‌کنند توصیه می‌شود.

این ویتامین همچنین برای ترمیم زخم‌ها و ساخت ناقل‌های عصبی لازم است.

خرید-خرمالو-خشک

۵. افزایش ایمنی بدن و سلامتی استخوان‌ها

ویتامین C برای تقویت دستگاه ایمنی و سلامتی پوست، لثه‌ها، دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری است که با مصرف خرمالو خشک تأمین می‌گردد. به همین جهت مصرف خرمالو خشک برای کسانی که مشکلات پوستی یا استخوانی دارند یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده، مناسب است. برای مثال، سیستم ایمنی کسانی که زیاد سرما می‌خورند، ضعیف است و به همین خاطر به میزان بیشتری از ویتامین C نیاز دارند.

۶. تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از پوکی استخوان

کلسیم به تنظیم ضربان قلب و بهبود عملکرد عضلات بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مهم بوده و از ابتلا به پوکی استخوان پس از دوران یائسگی در زنان پیشگیری می‌کند. در این میان، خرمالو منبع خوبی برای تامین این ماده معدنی مهم است.

۷. جلوگیری از خشکی پوست و مو و ناخن

کمبود ویتامین A فقط بینایی را کم نمی‌کند بلکه پوست و مو و ناخن را خشک و شکننده می‌کند. بنابراین برای ساختن این ویتامین در بدن خرمالو خشک را مصرف کنید. همچنین گفتیم که خرمالو خشک حاوی ویتامین سی است که برای سلامتی پوست ضروری است. کمبود ویتامین آ باعث اختلال پوستی روزاسه می‌شود که در آن رگ‌های سطحی پوست صورت پرخون می‌گردد.

۸. تقویت اعصاب و پاکسازی کبد و کلیه

وجود چند ویتامین و ماده معدنی برای تقویت دستگاه عصبی بدن اهمیت زیادی دارد. یکی از آنها پتاسیم است که در خرمالو وجود دارد. پتاسیم اشتهاآور نیز هست و کلیه و کبد را شستشو می‌دهد.

وجود ویتامین A نیز از بلوری شدن کلسیم در کلیه و ایجاد سنگ کلیوی از جنس کلسیم جلوگیری می‌کند‌. گفتیم که بتاکاروتن خرمالو خشک نقش اساسی در ساخت ویتامین A دارد. با مصرف خرمالو خشک، ویتامین A، کلسیم و پتاسیم مورد نیاز بدن تأمین می‌گردد. البته کسانی که مشکل کلیوی یا کبدی دارند باید میزان پتاسیم بدن را اندازه نگه دارند. بنابراین بهتر است این افراد در خوردن خوراکی‌های حاوی پتاسیم‌ زیاده‌روی نکنند.

۹. کمک به سوخت‌وساز بهتر بدن

خرمالو حاوی مقادیری از فسفر است؛ ماده‌ای مهم جهت سوخت‌وساز بدن، آزادسازی انرژی و جذب مواد مغذی لازم. به علاوه فیبر موجود در خرمالو خشک، به بهبود عملکرد سیستم گوارش، روده‌ها و سوخت‌وساز بدن کمک کرده و از مانع از بروز یبوست می‌شود.

خرید خرمالو خشک

به رغم فوایدی که خرمالو خشک دارد، بهتر است در خرید آن هم دقت کنید. معیار خرید خود را صرفا قیمت خرمالو خشک شده قرار ندهید و سعی کنید آن را از مراکز معتبر تهیه کنید.

با خرید آنلاین انواع میوه خشک از مزبار، از کیفیت و سلامت محصولات آجیل و خشکبار آسوده خاطر خواهید بود.  همچنین با خرید میوه خشک مخلوط، دنیایی از طعم و مزه، و رنگ و خاصیت را داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید