انواع کشمش

کشمش، میوه خشک انگور است و انواع آن از قدیمی‌ها و پرفروش‌های خشکبار و آجیل است. کشمش سبز از انگور سبز و مویز از انگور سیاه (شاهانی) به دست می‌آید. کشمش پلویی انگوری است که در آفتاب خشک می‌کنند. کشمش در ایران زیاد مصرف می‌شود، مانند جایگزین قند برای نوشیدن چای، پخت بعضی غذاهای ایرانی و انواعی از کلوچه، کیک و شیرینی. خرید کشمش و مویز یا خرید کشمش پلویی را آنلاین و از طریق سایت تخصصی مزبار انجام دهید تا خیالتان از جهت سلامتی و کیفیت محصول راحت باشد اما با ما همراه باشید تا با خواص و مضرات کشمش و نکاتی درباره خرید آن آشنا شوید.

کشمش خوب و مرغوب

کشمش در پایان تابستان تولید می‌شود اما در همه فصول در دسته آجیل و خشکبار قابل‌خرید است. چون میوه انگور ارزش غذایی بالایی دارد و مانند انجیر تازه می‌تواند گاهی به جای وعده غذایی مصرف شود، میوه خشک شده آن هم با نام کشمش همه مواد مغذی و مفید انگور به جز آب را دارد.

بنابراین خرید کشمش و مصرف آن را به صورت آجیل شیرین، تنقلات مثل نخودچی کشمش، در غذا مثل کشمش پلو یا کیک و شیرینی فراموش نکنید.

کشمش سبز

راهنمای خرید کشمش

خرید اینترنتی آجیل و خشکبار از هر نوع و قلم آن به دقت نیاز دارد. در اینجا به این نکاتی درباره خرید کشمش اشاره می‌کنیم.

●       ۱. تازگی کشمش

کشمش میوه خشک است اما نباید کاملاً خشک و سفت باشد بلکه باید نرمی و لطافت خود را هم حفظ کرده باشد. بنابراین هنگام خرید کشمش دقت کنید که خیلی کهنه و خشک نباشد. طعم و رنگ و بوی کشمش از کهنگی یا مرغوبیت آن خبر می‌دهد و می‌توانید تازگی‌اش را با آنها امتحان کنید.

●       ۲. سلامت کشمش

اگر کشمش خیلی کهنه باشد یا به درستی نگهداری نشده باشد احتمال خرابی و ناسالمی وجود دارد. در اینجا هم ظاهر کشمش کمک می‌کند؛ مانند تغییر رنگ و طعم، کریستالی شدن و شکرک زدن، چسبندگی کشمش و مشاهده حشره یا تخم آن، کرم‌زدکی، کپک و مانند آن.

●       ۳. کشمش بدون ساقه

اگر کشمش بدون ساقه بخرید دیگر لازم نیست وقت زیادی صرف جدا کردن ساقه از کشمش بکنید؛ زیرا این جداسازی کار راحت و بی‌دردسری نیست.

●       ۴. محل تولید

کشمش در خیلی از شهرهای ایران تولید می‌شود اما کشمش سوغات کاشمر است و کشمش کاشمر به این دلیل مشهور است که هم از کیفیت بهتری نسبت به بقیه کشمش‌ها برخوردار است و هم مدت ماندگاری با حفظ کیفیت آن خیلی بیشتر است. قیمت و طعم کشمش بر اساس محل تولید متفاوت است و هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

●       ۵. روش تولید و فروش

انواع کشمش به چند روش تولید می‌شود؛ مانند:

۱. طبیعی و سنتی به دو روش آفتاب‌خشک و سایه‌خشک: در این شیوه، زمان خیلی بیشتری نسبت به بقیه روش‌ها لازم است و البته حالت کشیده انگور هم خیلی حفظ نمی‌شود و کشمش بیشتر حالت گردی پیدا می‌کند؛ مانند کشمش پلویی.

۲‌. صنعتی با بخار گوگرد که گاهی با روش تیزابی ترکیب می‌شود. با کمک گوگرد، رنگ کشمش قهوه‌ی و سیاه نمی‌شود بلکه انگوری و طلایی می‌ماند.

۳. تیزابی: در این روش از ریختن کربنات پتاسیم روی انگور استفاده می‌گردد ‌که روند خشک شدن را خیلی سریع می‌کند و البته شکل کشیده و زیبای انگور را هم نگه می‌دارد.

روش تولید کشمش در قیمت آن تأثیر دارد و ضمناً ممکن است معده افراد به مواد به کار رفته در روش غیر طبیعی حساسیت داشته باشد یا باعث رفلکس معده گردد. بنابراین هنگام خرید کشمش به سبک تولید آن و سلامت معده خود فکر کنید.

مهم‌ترین نکته در خرید کشمش روش فروش کشمش و به عبارتی روش خرید شماست! اگر خرید را حضوری انجام می‌دهید این ویژگی‌ها را درباره کشمش فله یا بسته‌بندی شده بهتر می‌توانید تشخیص دهید اما اگر آنلاین خرید می‌کنید حتماً توجه کنید که از سایت معتبر و تخصصی و با سابقه و خوش‌نام مثل مزبار خرید کنید.

خرید-کشمش-سبز

فواید و مضرات کشمش سبز

درباره نکات خرید کشمش سبز صحبت کردیم اما خوب است در پایان مطلب به صورت کوتاه به خواص و مضرات آن هم اشاره کنیم.

●       فواید کشمش سبز

کشمش سرشار از مواد قندی است و انرژی و کالری بدن را تأمین می‌کند، مخصوصاً کالری مغز را برای افراد اهل مطالعه و فعالیت ذهنی. کشمش حاوی کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان و دندان لازم است. آهن کشمش برای درمان کمبود آهن و کم‌خونی مفید است. فیبر در انواع کشمش به عملکرد گوارش بویژه در روده‌ها کمک می‌کند. ویتامین سی، پتاسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ ازجمله مواد موجود در کشمش است. همچنین خواص دیگر کشمش عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضد عفونت، تصفیه و سم‌زدایی خون، افزایش میل و توان جنسی و احتمال باروری مردان، سلامتی و زیبایی پوست، رشد مو و جلوگیری از ریزش مو، کاهش فشار خون و کلسترول، درمان کم‌خوابی یا بی‌خوابی، افزایش حافظه، و کمک به رشد جنین در ایام بارداری و کودکان در دوران شیردهی از طریق تغذیه مادر.

●       مضرات کشمش سبز

کشمش طبع گرم و خشک دارد و مصرف زیاد آن برای افراد گرم‌مزاج خیلی توصیه نمی‌شود. اگر به انگور حساسیت دارید در مورد خوردن کشمش هم احتمال آلرژی وجود دارد. چون کشمش روند لخته شدن خون را کم می‌کند آن را چند روز قبل از عمل جراحی نخورید. اگر مشکلات تنفسی دارید یا دچار بیماری‌ای دارید که دستگاه تنفسی شما را درگیر کرده است خوردن کشمش را با مقدار کم شروع کنید و اگر عوارض تنفسی نداشت ادامه دهید. کسانی که دیابت دارند بهتر است از کشمش و توت خشک به جای قند استفاده کنند اما دقت کنند که مصرف زیاد میوه‌ خشک هم قند خون را افزایش می‌دهد؛ پس در مصرف آنها زیاده‌روی نکنند.

روش نگهداری کشمش در خانه

پس از خرید کشمش از مزبار نکته مهم دیگر نگهداری آن برای مدت طولانی و با حفظ  تازگی و سلامت آن است. کشمش را در ظروف دربسته و غیرقابل نفوذ و در جای خنک و خشک و تاریک نگه دارید. بخچال گزینه خوبی برای نگهداری کشمش است و سپس در کابینتی که فضای داخل آن گرم نباشد. این نکته را هم در نظر بگیرید که خشک و سفت شدن کشمش به تنهایی دلیل بر خرابی آن نیست مگر اینکه طعم و رنگ و بوی آن هم تغییر کرده باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید