آیا می‌دانستید که بادام آنقدر محبوب و پر طرفدار است که برای خودش یک روز به خصوص دارد؟ قطعا روز هیجان‌انگیزی خواهد بود! البته این مغزدانه انواع گوناگونی دارد؛ مخصوصا در ایران که همه چیز متنوع است. از بادام منقا و سنگی گرفته تا بادام درختی طعم‌دار.

تقریبا همه مورخان بر این باور هستند که این مغزدانه از نخستین خوراکی‌های مورد استفاده بشر بوده و از قضا نام آن در کتاب مقدس نیز آمده است.

حالا برویم سر اصل مطلب؛ اینکه روز بادام اساسا چه روزی است و آن را چگونه جشن می‌گیرند.

داستان روز ملی بادام

منشأ روز ملی بادام مشخص نیست، اما همه ساله شانزدهمین روز از ماه فوریه را به این روز اختصاص داده‌اند که از قضا به زمان برداشت این محصول مربوط می‌شود. پس این روز را در تقویم خود علامت بزنید و حتما خودتان را مهمان چند عدد بادام درختی خوشمزه کنید.

همه معتقدند که بادام یک مغزدانه همه‌کاره و سالم است. فرقی نمی‌کند به تنهایی خورده شود یا در ترکیب با خوراکی‌های دیگر. این آجیل یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هاست و سرشار از ویتامین و مواد معدنی.

چگونه روز ملی بادام را جشن می‌گیرند؟

در کتاب مقدس از این مغزدانه چند بار یاد شده است. اعتقاد بر این است که بادام یکی از نخستین غذاهایی بوده است که توسط بشر کشت می‌شد. بنابراین، جای تعجب نیست که عاشقان بادام زیاد باشند و در همه جای جهان روزی را به آجیل مورد علاقه‌شان اختصاص دهند.

راه های مختلفی برای جشن گرفتن این روز وجود دارد. حتی می‌توانید یک بسته بادام درختی طعم‌دار بخرید و با خوردن آن این روز را جشن بگیرید! بادام‌ها می‌توانند با چاشنی‌های مختلف مزه‌دار شوند. بنابراین اگر از طعم همیشگی آن خسته شده‌اید، می‌توانید طعم جدیدی را امتحان کنید! مثلا بادام درختی اسموکی با عطر و بوی دودی‌مانندش یا مرینیت شده با چاشنی پیاز و جعفری.

بعضی‌ها هم این روز را پخت یک دسر خوشمزه و ترکیب آن با این مغزدانه جشن می‌گیرند. با استفاده از بادام می‌توانید یک کلوچه بادامی خوشمزه درست کنید و در یک مهمانی ایی عصرانه کنار فنجانی چای با دوستانتان نوش جان کنید.

البته این پودر بادام را می‌توان به مرغ، گوشت یا خوراک ماهی قزل آلا اضافه کرد. طعم بی‌نظیری دارد که احتمالا همه از آن لذت خواهند برد.

به هر حال چه اینکه این آجیل را به تنهایی میل کنید، چه آن را به غذا یا دسر اضافه کنید، بادام می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی شما را خوشحال کند و در عین حال برایتان مفید باشد.

از تهیه انواع دسر گرفته تا خوراک‌های خوشمزه و میان‌وعده‌های کوچک؛ همه این‌ها می‌توانند راهی برای جشن گرفتن این روز باشد.

رژیم غذایی مناسب با بادام

بادام یکی از عالی‌ترین گزینه‌ها برای کسانی است که رژیم‌های غذایی خاصی مانند پالئو، کتو و رژیم‌های فاقد گلوتن دارند. خوردن بادام می‌تواند افراد را برای ساعت‌ها سیر نگه دارد و این نکته به مدیریت و جلوگیری از افزایش وزن و همچنین تناسب اندام کمک می‌کند.

بسیاری از متخصصان سلامت، خوردن بادام به داشتن یک سبک زندگی سالم کمک شایانی می‌کند. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، شواهد علمی نشان از این دارند، که خوردن چند عدد بادام در طول روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بادام می‌تواند کمک کند تا خواب آرام‌تر و راحت‌تری داشته باشید. خوردن بادام قبل از خواب به جهت منیزیم و پروتئین موجود در آن می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر به خواب بروید.

فواید سلامتی بادام

با یک مشت بادام، یک رژیم غذایی عالی در کف دستان شماست! بادام حتی بیشتر از آنکه از یک آجیل انتظار می‌رود مفید است:

  • بادام سرشار از مواد مغذی است و فواید چشمگیری دارد. بادام سرشار از چربی‌های غیراشباع، فیبر، پروتئین، ویتامین E، منگنز و منیزیم است.
  • منبع مهمی از آنتی اکسیدان است. بهتر است آنتی‌اکسیدان‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل دهند چرا که از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند؛ چیزی که باعث التهاب، پیری، آسیب رسیدن به بافت چربی، دیابت، فشار خون و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.
  • می توان از آن برای کنترل دیابت استفاده کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از آنجا که بادام سطح گلوکز و کلسترول خون را تنظیم می‌کند، مصرف آن می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. از سوی دیگر سطح پایین کربوهیدرات و مقادیر بالای پروتئین و فیبر در آن، بادام را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی که از دیابت رنج می‌برند تبدیل می‌کند.
  • این مغزدانه می‌تواند کلسترول شما را کاهش دهد. بر اساس برخی مطالعات، رژیمی که به طور منظم شامل بادام باشد، می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش داده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید