نماد سایت وبلاگ مزبار

پیتزا؛ داستان خوشمزه یک غذای ایتالیایی

پیتزا خوردن! تفریح خوشمزه‌ای که تقریبا هیچ کس نمی‌تواند به آن نه بگوید. این فست فود ایتالیایی آنقدر لذیذ است که در دل مردم در هر کجای جهان که باشند جای خودش را باز کرده؛ البته در کنار برگر محبوب و دوست‌داشتنی.

از پیتزا مارگاریتای ایتالیایی لذت می‌برید یا عاشق سبک پیتزاهای پر از پنیر آمریکایی هستید؟ نگران نباشید؛ دنیای پیتزا آنقدر تاپینگ و تنوع دارد که جا برای ماجراجویی‌های شما باز است.

این تنوع بی‌نظیر باعث شده که همیشه بحث بر سر این باشد که واقعا بهترین پیتزا کدام است. اما حقیقت این است که همه چیز بستگی به طبع و سلیقه شما دارد؛ اینکه ترجیح بدهید چه متریالی در پیتزای شما باشد و البته با چه سبکی پخته شود.

در این مقاله همراه ما باشید تا از سیر تا پیاز پیتزا برایتان بگوییم.

داستان پیتزا

برخی‌ها می‌گویند، مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌های باستان نان‌های مسطحی داشتند که رویش را با موادی خاص می‌پوشاندند، در تنور می‌گذاشتند و می‌خوردند. از قضا آنها هم علاقه خاصی به پیتزا داشتند.

اما از دوران باستان که بگذریم، بسیاری زادگاه مدرن پیتزا را منطقه کامپانیا در جنوب غربی ایتالیا و شهر ناپل در قرن دهم پس از میلاد مسیح می‌دانند. ناپل که تقریبا ۶۰۰ سال پیش از میلاد به عنوان یک سکونتگاه یونانی تأسیس شد، از قدیم تا به امروز یک شهر ساحلی پر رونق بوده و هست.

اما جالب است بدانید که مردم معمولی ناپل اوضاع اقتصادی چندان مساعدی نداشتند و به همین جهت همیشه به دنبال تهیه غذاهای ارزان قیمت بودند.

در این میان دست به ابداع جالبی زدند. آنها نان‌های مسطح را با چاشنی‌ها و خوراکی‌هایی می‌پوشانند؛ غذایی قابلیت مصرف در هر وعده غذایی را داشت. مواد اولیه این غذا، غالبا گوجه فرنگی، پنیر، روغن، آنچوی و سیر بود.

در ۱۸۶۱، دولت‌های مختلف شبه‌جزیره ایتالیا با نام دولت ایتالیا گرد هم آمدند و پادشاهی این کشور تاسیس شد. تقریبا ۱۰ سال بعد پادشاه اومبرتو اول و ملکه مارگاریتا از شهر ناپل بازدید کردند.

داستان‌ها حکایت از این دارند که این زوج مسافر که خبر این پیتزاهای ساده ناپلی را شنیده بودند، از یکی از رستوران‌های این شهر خواستند که مجموعه ای از پیتزاها را تهیه کنند. در این میان مدلی که بیش از همه نظر ملکه را به خود جلب کرد از پیتزایی بود با پنیر موزارلا بود. پایه این غذا پنیر موزارلا، گوجه‌فرنگی قرمز و ریحان سبز بود؛ پیتزایی که شکلی شبیه به پرچم ایتالیا دارد. از آن زمان، این غذای خاص با تکیه بر نام ملکه پیتزا مارگاریتا نام گرفت.

مهاجرت پیتزا به آمریکا

با این حال، حتی با وجود عشق ملکه به این غذا، پیتزا تا سال‌ها از مرزهای ایتالیا فراتر نرفت. اما وقتی مهاجران ایتالیایی از ناپل به ایالات متحده رفتند، نان‌های خاص خود را هم با خودشان به این کشور بردند. کمی نگذشت که آمریکایی‌ها این رسپی خوشمزه را از ایتالیایی‌های مهاجر یاد گرفتند و خیلی سریع، جذب عطر و طعم این غذا شدند.

در این میان، یک پیتزا فروشی به نام «لومباردی» در شهر نیویورک، اولین مجوز تجاری برای تولید پیتزا را در ایالات متحده دریافت کرد. اینجا همان جایی بود که پیتزای آمریکایی متولد و به طرز شگفت‌انگیزی محبوب شد.

احتمال ناپلی‌هایی که برای اولین‌بار این غذا را به عنوان یک میان وعده خلاقانه و ارزان برای خانواده‌های خود درست کردند، نمی‌دانستند چه حس دلچسب و خوشایندی را برای مردم جهان ساخته‌اند.

چگونه روز ملی پیتزا را جشن بگیریم

برای جشن گرفتن روز ملی پیتزا، واقعاً نیازی به دستورالعمل خاصی نیست. می‌توانید از خوردن چند برش پیتزای پر از قارچ و پنیر شروع کنید. چه چیزی بهتر از لذت بردن از یک تکه پیتزا ساده اما خوشمزه؟ خوردن این دایره جذاب پنیری همیشه و در هر حالتی کیف دارد.

در سراسر جهان، به ویژه در پیتزافروشی‌های معروف، رویدادها و فعالیت‌های مختلفی به افتخار روز ملی پیتزا برگزار می‌شود. مثلا ممکن است پیتزاهای خاص و لذیذی را با تاپیینگ‌های متنوع ارائه دهند. راستی در این روز بهتر است به دنبال رستوران‌هایی باشید تخفیف‌ها و پیشنهاد‌های ویژه دارند.

حقایق جالب درباره پیتزا

خروج از نسخه موبایل