قیمت پسته

ما ایرانی‌ها عاشق پسته هستیم و حوالی نوروز که می‌شود خرید پسته سری دغدغه ذهنی‌مان می‌شود. شلوغی‌های عید اما ممکن است امکان خرید حضوری را برایمان سخت کند و اینجاست که فروشگاه‌های آنلاین آجیل با انواع و اقسام اسامی پسته به کمک ما می‌آیند. اما تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید که اسامی مختلف این مغز، از پسته اکبری و احمد آقایی گرفته تا پسته کله قوچی، چه تفاوتی در طعم و مزه و کیفیت این آجیل خندان دارد؟ 

پسته از دیرباز سوغات ایرانیان به سراسر جهان بوده و اسباب تجارت و صادرات به بسیاری از کشورهای دنیا. گذشته از تاریخچه‌ای که پسته در شرق آسیا دارد باید گفت که این محصول از جمله کالاهای استراتژیک سرزمین ما محسوب می‌شود. مثلا برای اروپایی‌ها یک باکس پسته اکبری، سوغاتی هیجان‌انگیزی است که از کشوری باستانی به دستشان می‌رسد. 

در این میان تا به امروز تنها چند کشور قادر به تولید و البته صادرات و تجارت آن بوده‌اند کشورهایی نظیر؛ ایران، افغانستان، ترکیه، چین، آمریکا، یونان و سوریه، ایتالیا و اسپانیا و مراکش که از جمله بزرگترین تولیدکنندگان و البته صادرکنندگان پسته در دنیا محسوب می‌شوند و در تولید و تجارت آن در جهان دستی بر آتش دارند.

خرید پسته

کشورهای دیگری مانند ماداگاسکار، استرالیا، قرقیزستان، اردن، ازبکستان، پاکستان و مکزیک نیز در تولید پسته این محصول گرانبها دست دارند و در این زمینه هم فعال هستند. اما گذشته از موضوع کشورهای فعال در عرصه تولیدات پسته شاید برایتان جالب باشد که بدانید پسته نزدیک به ۷۰ نوع در ارقام مختلف در ایران تولید می‌شود. در خصوص تقسیم‌بندی پسته و انواع پسته مطلب زیر را بخوانید:

انواع پسته در ایران

در ایران به عنوان یکی از عمده کشور تولید کننده پسته نزدیک به ۷۰ نوع ژنوتیپ پسته نر و ماده وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که انواع پسته هایی که با اسم‌های پسته رفسنجان یا پسته نمونه و پسته خندان و پسته احمد آقایی و … شنیده‌اید هر کدام به تنهایی یکی از همین ۷۰ نوع ژنوتیپ‌هایی هستند که از درختان پسته در سراسر کشور رشد کرده‌اند.

در ایران معروفترین نوع پسته‌ها عبارتند از؛ پسته کله قوچی، پسته اکبری، پسته ممتاز، پسته بادامی زرند، پسته احمد آقایی، پسته خنجری دامغانی، پسته شاه پسند دامغان، پسته قزوینی و … که از اقلام شناخته شده و تولیدات برتر کشور هستند و در خرید و فروش پسته و البته صادرات پسته تاکنون پیشتاز بازار داخل و خارج بوده‌اند. 

اقلام شناخته شده پسته در قالب آجیل در انواع بسته‌بندی‌ها از جمله آجیل شور یا بو داده در بازار برای خرید و فروش ارائه می‌شود که قطعا شما نیز به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان پسته ایرانی از انواع آن از طریق بازار یا فروشگاه‌های آنلاین نسبت به خرید آجیل دارای پسته یا صرفا مغز پسته و انواع پسته اقدام کرده‌اید.

اما نکته قابل تامل در خرید پسته تفاوت در انواع آن است. اگر دقت کرده باشید برخی از پسته‌ها بزرگ‌تر و به قول فروشنده پسته خندان‌تر است و برخی دیگر از پسته‌ها کوچک‌تر است که از اصطلاح پسته بسته یا کشیده استفاده می‌شود.

پسته-احمد-آقایی

براساس شکل ظاهری پسته‌ها به دو نوع 

  • پسته خندان یا فندقی 
  •  پسته بادامی و کشیده 
  • و نوع سوم آن همان، پسته‌های بسته تقسیم می شوند. 
  • باید تصریح کرد؛ پسته‌ها از روی ظاهر و حتی رنگ مغز پسته و پوست آن در یک تقسیم‌بندی کلی به دو دسته؛ پسته فندقی یا پسته بادامی تقسیم می‌شوند. به عنوان نمونه پسته ارقام کله قوچی و پسته اوحدی در گروه پسته‌های فندقی؛ پسته آقای اکبری، پسته احمد آقایی و پسته ممتاز در گروه پسته بادامی و کشیده قرار می‌گیرند. 

تقسیم‌بندی پسته‌ها:

تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای پسته‌ها براساس ظاهر و کیفیت آن‌ها وجود دارد مثلا براساس سه مدل تقسیم بندی؛

پسته ها یا براساس؛ 

تقسیم‌بندی پسته‌ها براساس زمان گل‌دهی؛

  • پسته‌های زود گل (مثل پسته‌های؛ کله قوچی، و سفید )
  • پسته‌های متوسط گل (مثل؛ پسته‌های اوحدی، احمد آقایی، بادامی زرند)
  • پسته‌های دیرگل (مثل؛ پسته‌های قزوینی، اکبری )

تقسیم‌بندی پسته‌ها براساس فصل رسیدن محصول؛

  • پسته‌های خیلی زودرس (از ۱۰ تا ۳۱ مرداد ماه وقت برداشت محصول است) مثل پسته ارقام قزوینی 
  • پسته‌های زودرس ( از ۱ تا ۱۰ شهریورماه) پسته ارقام اوحدی و قزوینی
  • پسته‌های متوسط رس ( از ۱۱ تا ۲۰ شهریورماه) پسته‌های ارقام کله قوچی، خنجری، شاه پسند، بادامی
  • پسته‌های دیررس  ( از ۲۱ تا ۳۱ شهریورماه ) پسته‌های ارقام احمد آقایی، اکبری
  • پسته‌های خیلی دیررس ( از ۱ تا ۱۰ مهرماه ) پسته‌های ارقام ابراهیمی، جندقی 

قیمت-مغز-پسته

تقسیم می‌شوند. با توجه به نوع و اقسام پسته‌ها باید یادآور شد؛ تقسیم‌بندی و تفاوت‌های دیگری نیز برای ارقام پسته‌ها در نظر گرفته شده است. برای مثال پسته‌ها براساس ظاهر به دو دسته پسته خندان یا فندقی و همچنین پسته‌های بادامی و کشیده تقسیم می‌شوند. البته پسته در بسیاری از کشورها هم چندین تقسیم بندی دارد و صرفا مشمول ایران نیست.

به طور مثال؛ پسته‌هایی که تولیدات کشور ایران هستند به مراتب از حیث کیفیت و طعم بهتر از پسته‌های کشورهای ترکیه و آمریکا ارزیابی شده‌اند. از سویی دیگر آنچه بیشتر برای خریداران پسته و مغز پسته قابل تامل است؛ رنگ مغز پسته تولید کشور ترکیه است که رنگ مغز پسته تولیدات این کشور به مراتب سبزتر از کشور ایران و آمریکار است. از همین روی در بیشتر مصارف شیرینی‌جات ترکیه از پسته این کشور استفاده می‌شود. 

نتیجه‌گیری:

مهم‌ترین نکته در خرید پسته، خرید پسته‌های پـرمغز و مرغوب است. از قدیم مردم اعتقاد داشتند پسته‌های خندان صرفا یه دلیل اینکه پسته پـرمغز و مرغوبی هستند دهانه پسته باز شده و شکل پسته شبیه به خنده است. به همین خاطر هم نام بهترین و با کیفیت‌ترین نوع پسته‌ها، پسته خندان اطلاق شد. 

شما برای خرید پسته می‌توانید از سایت مزبار نسبت به خرید مغز پسته یا سایر ارقام پسته که عنوان شد اقدام کنید. هر چند نباید فراموش کرد که بهترین مغز پسته از حیث کیفیت و پرمغز بودن به پسته‌هایی اطلاق می‌شود که همیشه خندان هستند به عبارتی یا فندقی هستند یا کشیده و خندان.

برای خرید پسته یا خرید مغز پسته به روش خرید آنلاین آجیل و خشکبار از سایت تخصصی مزبار یا فروش پسته در این سایت و شروع کسب‌وکار، بهتر است با انس پسته و ارقام انواع پسته‌های خوش‌خنده آشنا باشید. قیمت مغز پسته نیز به نوع و رقم پسته بستگی دارد و ارقام ویژه خود را دارد اما در این مطلب درباره ارقام خود پسته صحبت می‌کنیم. مزبار، سایت تخصصی مزه از آجیل تا فینگرفود، به کیفیت، سلامت و قیمت محصولات بیشترین اهمیت را می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید