نوعروس‌ها؛ خوشحالترین فرد شب چله

یکی از شگفت‌انگیزترین جشن‌هایی که ایرانی‌ها برگزار می‌کنند، شب یلداست، هفت هزار سال؛ مردم ما بلندترین شب سال را برای انتظار خورشید دور هم جمع می‌شوند. عطر گلپر روی یاقوت انار، سرخی غلیظ هندوانه، توافق خوش‌نمک آجیل شب یلدا در همنشینی با معجزه شعر حافظ جادویی‌ترین شب سال را رقم می‌زند. در عصر موبایل و شبکه‌های اجتماعی بسیاری از سنت‌های جذاب قدیمی هم رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. یکی از رسم‌های معرکه شب‌چله‌ای برای عروس است. هدیه شب یلدا برای نوعروس خانواده. این قاعده قدیمی هم پای به جهان دیجیتال گذاشته و امروز هدیه بردن برای عروس و تهیه آن شمایل نویی پیدا کرده است. سایت اینترنتی مزبار محصولات متفاوتی را برای شب یلدا و مهمانی‌های شما در نظر گرفته است.

هدیه یلدا

 

چرا در یلدا برای نوعروس هدیه می‌گیرند؟

طبق پژوهش تاریخ‌نگاران هدیه عروس شب چله یکی از کهن ترین رسم‌های یلداست. فلسفه این آیین معرکه برای تکریم دختری است که پیامبر عشق برای خانواده‌ای جدید است و گرمی مهر مادرانگی را به شب سردو طولانی داماد هدیه می‌دهد.

دیگر دلیل بانمک چله ای بردن برای تازه عروس ، بهانه دیدار بود. در روزگاران قدیم،  زوج‌های جوان، در ایام نامزدی تا قبل از شب عروسی؛ اجازه نداشتند زیاد باهم دیدار کنند و این دلتنگی طاقت‌فرسا، در یلدا به وصلی شیرین تبدیل می‌شد. بردن هدیه شب یلدا برای عروس هم به پاس و شادباش همین وصل کوچک بود. انگار برای رخ دادن معشوق باید زیرلفظی می‌دادند که این هدیه عموما با مقداری خوراکی و آجیل شب یلدا همراه می‌شد. آجیل بردن برای عروس در شب چله بیش از هزاران سال قدمت دارد.

طبق‌کشی

تا همین چندسال پیش هم می‌شد طبق کشانی کاروانی که هدیه و سفره شب یلدای عروس را حمل می‌کند در کوچه‌ها دید، موکبی همراه با سرنا و آواز پر از طبق‌های رنگی که کوچه‌های شهر را پر از سرور می‌کرد. فامیل شاه داماد هدایا را بر روی سینی بزرگی با روپوش ترمه و اطلس قرار می دادند و در جلو این کاروان آقا داماد قرار داشت که هدایا و آجیل شب یلدا را به سلامت به دست عروس برساند و چه بهانه‌ای جذاب تر از لبخند عروس در طولانی‌ترین شب سال؟

در شهرهای کوچک که هنوز خانواده رکن مهمی محسوب می‌شود می‌توان تماشاگر این مراسم بود. سینی بزرگ جایشان را به یک سینی کوچک داده و با پارچه و روبان‌های رنگارنگ تزیین می‌شود و هدیه ها بر رویشان قرار می‌گیرد.

البته این روزها از سبدهای حصیری و باکس و پکیجهای کادویی هم استفاده می‌شود. حتی سفارش اینترنتی کادوی شب یلدای عروس هم پدیدار شده است.

چه چیزی برای هدیه شب یلدای عروس مناسب است؟

هدایای شب یلدا عروس در هر شهر و دیاری متفاوت است. اما چند قلم وجود دارد که در تمام گستره جغرافیایی ایران زمین در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد.می‌توان مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان هدیه یلدا برای عروس برای یلدا را اینطور برشمرد: خشکبار؛ که با توجه قیمت آجیل می تواند بسیار متفاوت عرضه شود. البته راحت‌تر تربن کار در این روزهای شلوغ سفارش اینترتی آجیل شب یلداست، میوه های تزئین شده  مانند هندوانه، انار، کدو تنبل، لبو و …، لباس زمستانی یا پارچه و یا طلا و یا هدیه نقدی، کله قند تزئین شده در کنار بسته ویژه خوراکی‌های شب یلدا که این روزها در سایت اینترنتی مزبار به راحتی قابل سفارش و دسترسی است.

آجیل-شب-یلدا-وبلاگ

آجیل یلدا مخصوص عروس

پای ثابت و بسیار پیشکسوت خوراکی‌هایی که برای عروس در شب یلدا می‌برند، آجیل شب یلدا است که خوردنی بسیار شاهکاری است، آجیل بردن برای عروس از زمان زرتشت مرسوم است. اما اینجا سوال پیش می‌آید که آجیل شب یلدا شامل چه مغزهایی است؟

آجیل یکی سالم ترین تنقلات شناخته شده است که دارای فیبر بالایی است اگر لیست خدماتی که آجیل به جسم و روان ما می‌کند را بنویسیم تعجب می‌کنید. آجیل علاوه بر طعم دلربایش، متخصص درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان ها از جمله سرطان معده و روده، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلانی است. آجیل شب یلدا عموما چهار مغز دارد که هریک به تنهایی یک داروی شفابخش است.

قشنگ‌ترین هدیه

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین نکات درباره هدیه شب یلدا عروس یا وسایل شب یلدا عروس، صرف نظر از ارزش مادی کادو، خوراکی و هدیه؛آذین و قشنگی آنهاست، هرچه جذابیت بصری آن زیبا و چشم‌نواز لبخند عروس و رضایت خانواده‌اش تضمین بیشتری دارد. معمولا خانواده‌های با سلیقه و هنرمند خودشان به همراه یک مقدار  روبان و تور‌های رنگی و کمی پولکی و ستاره‌های طلایی هدایای خود را به خوبی تزیین می‌کنند اما همیشه کار را باید به کاردان سپرد. کسانی که خوب می‌دانند یک طبق را چگونه باید تزیین کرد و هدیه را کنار آجیل و میوه قرار داد در اینترنت در دسترس هستند.

سینی-شب-یلدا-وبلاگ

فینگر فود و میوه‌آرایی مخصوص شب یلدا

در این روزها بازار فینگرفود و غذای دلچسب کوچک داغ است. این غذاها را به راحتی می‌توان به سینی مخصوص یلدا اضافه کرد. این کار باعث جذاب‌تر شدن پکیج هدیه شما می‌گردد.  میوه‌آرایی نیز یکی دیگر از ماجراجویی‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدای عروس است. تصور کنید سینی خوشرنگ فینگرفودها را در کنار آرایش انار و هندوانه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید