نماد سایت وبلاگ مزبار

نگاهی به مزه‌های پرطرفدار ایرانی

غذا خوردن، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات ایرانی‌هاست. اینجاست که اهمیت مزه ایرانی نمایان می‌شود. مزه در واقع همان پیش ‌غذا یا غذاهایی با حجم کم است که در کنار غذای اصلی میل می‌شود. شما کسی را سراغ دارید که از کشک بادمجان یا میرزاقاسمی خوشمزه استقبال نکند؟ با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به انواع مزه و پیش‌ غذاهای پر طرفدار و جذاب ایرانی در مزبار.

داستان مزه ایرانی از چه قرار است؟

تاریخچه پیش غذاها به یونان و روم باستان باز می‌گردد؛ زمانی که مردم اغلب با خوردن تکه‌های کوچک میوه، گوشت پخته شده، پنیر، ماهی و زیتون کنار هم جمع می‌شدند و شبی را کنار هم می‌گذراندند. این سنت قدیمی به اروپا و آمریکای مدرن هم رسید و سال‌هاست که آنها پیش از غذای اصلی، خوراکی‌هایی را سرو می‌کنند که عموما کم حجم هستند و اشتهای آنها را برای خوردن غذای اصلی برمی‌انگیزد.

این پیش غذاهای جذاب چند سالی است که مهمان میزهای غذای ایرانی‌ها هم شده و از آن با عنوان مزه کنار غذای اصلی نام برده می‌شود.

در این میان، مزه‌های ایرانی پر طرفدار و لذیذی وجود دارد که همه ما می‌شناسیم؛ انواع بورانی، کشک بادمجان، میرزاقاسمی و ماست‌‌ و خیار و گردو از این دست مزه‌ها هستند که طعم ناب و اصیل آنها، طعم و رنگ متفاوتی به میز غذای ما ایرانی‌ها می‌دهد.

کشک بادمجان

در میان ایرانی‌ها حرف از پیش‌غذا که می‌شود، اولین خوراکی که به ذهن همه می‌رسد، همان کشک ‌بادمجان معروف و خوشمزه خودمان است.

از آنجا که این مزه ایرانی، به شدت پرطرفدار است، بسیاری از شهرها اصلیت آن را به خودشان نسبت می‌دهند، به ویژه گیلانی‌ها که هم میرزاقاسمیِ بسیار خوشمزه‌ای دارند و هم بادمجان را برای این غذای اصیل، دودی می‌کنند و طعم خاص و متفاوتی به آن اضافه می‌کنند. البته این غذا دستور پخت خیلی پیچیده و خاصی ندارد و روش‌های طبخ آن در شهرهای مختلف، آنچنان متفاوت نیست. در این میان، ریشه اصلی این خوراک را بیشتر به زنجان، سمنان و اصفهان نسبت داده‌اند.

در فواید بادمجان، حکایت‌های فراوانی وجود دارد، در این بین، بادمجانی که با کشک و پیاز و ادویه ترکیب شده باشد، هم لذیذ است، هم سرشار از خاصیت. این خوراک سنتی، در ماه رمضان و به هنگام افطار نیز بسیار پر طرفدار است و غالبا به همراه نان و ریحان تازه میل می‌شود.

خرید کشک‌ بادمجان از مزبار، تجربه‌ای متفاوت برای شماست تا اگر هوس آن را کرده‌اید و زمان کافی برای طبخ آن ندارید، این مزه اصیل و خوش‌خوراک ایرانی را به هر میزان که می‌خواهید و با همان عطر و طعم ناب و دوست‌داشتنی تهیه کنید.

بورانی اسفناج

بورانی اسفناج، نوعی پیش غذا است که با مخلوط کردن اسفناج با ماست و تهیه می‌شود. این مزه لذیذ ایرانی عموما به صورت سرد سرو می‌شود و به عنوان پیش غذا یا غذای جانبی، کنار غذاهای دیگر روی میز شام قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید در فرهنگ نفیسی آمده است که نام بورانی را به افتخار بوران‌دخت؛ شاهدخت ایرانی چنین نهاده‌اند.

بورانی اسفناج یک مزه ایرانی فوق‌العاده جذاب است که در کنار انواع فینگر فود‌هایی نظیر کوکو سبزی و سینی کاناپه سفره ای زیبا و رنگین را برای شما رقم خواهد زد.

میرزاقاسمی

در حکایت‌هایی که دهان به دهان گذشته و به امروز ما رسیده آمده است که ازقضا میرزا قاسم خان قاجار، حاکم گیلان که تازه از سفر فرنگ بازگشته بود، از انجا که عاشق آشپزی و ترکیب مواد غذایی مختلف با هم بود، با مخلوط کردن بادمجان و گوجه و سیر؛ دست به ابداع یک خوراک جدید زد و دستور پخت این خوراک جدید را در میان مردمان گیلان با نام خودش رواج داد و از همین رو این غذا به میرزا قاسمى شهرت یافت.

بر خلاف بسیاری از غذا‌های محبوب و لذیذ ایرانی که قدمتی چندصدساله یا هزارساله دارند، میرزاقاسمی اگرچه از لحاظ طعم تا حدی شبیه به غذا‌های اصیلی مثل یتیمچه و حلیم ‌بادمجان است اما آنچنان قدیمی و بااصالت نیست. ابداع این مزه ایرانی در دوره قاجار اتفاق افتاد اما در عصر پهلوی بود که این غذا در کل ایران شناخته شده و رایج شد.

این روزها فینگر فود کاناپه میرزا قاسمی را در کنار دیگر انواع فینگر فود، به عنوان پیش غذا سرو می‌کنند.

ماست و خیار و گردو

ماست و خیار و گردو از محبوب‌ترین مزه‌های ایرانی است و اگر روی میز اردور باشد، کمتر کسی می‌تواند دست رد به سینه آن بزند. این مزه جذاب از گذشته‌های روی میز ایرانی‌ها قرار داشته و سرو این پیش غذا در کنار فینگر فودهای پلویی نظیر آلبالو پلو یا زرشک پلو، لذت خوردن این غذاها را دو چندان می‌کند.

این مزه‌های بی‌نظیر در کنار انواع فینگر فود و غذاهای ایرانی مانند ته‌چین مرغ قالبی و دلمه برگ مو، یک میز تماماً ایرانی و زیبا برای پذیرایی از مهمان‌هایتان می‌سازد.

اگر دورهمی خاص در پیش دارید و دوست دارید میز پذیرایی شما جذاب و خوشمزه باشد، با سفارش آنلاین انواع مزه ایرانی و فینگرفود از مزبار،شبی خاطره‌انگیزه برای خود و عزیزانتان، تدارک ببینید.

راستی نگران مهمانان گیاهخوار خود نباشید! مزبار گزینه‌های متنوعی برای پذیرایی شما در نظر گرفته تا یک میز مزه بی‌ عیب و نقص داشته باشید.

خروج از نسخه موبایل