سفارش سوشی

دلیل محبوبیت جهانی سوشی را می‌دانید؟ فینگرفودی که به قدری در جهان معروف است که حتی یک روز جهانی یعنی ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) را هم به آن اختصاص داده‌اند. جالب است بدانید سوشی در ایران هم جای خود را باز کرده و بین فینگرفودهای مزبار، سفارش سوشی طرفداران زیادی را دارد.

این غذای ژاپنی که در آن فرهنگ و سنت کهن آسیایی در کنار هنر مردمانش موج می‌زند، اکنون خوردنش حتی برای غیر آسیایی‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است و برای بعضی‌ها اعتیادآور! شاید برای خیلی ها شنیدن این تعریف از سوشی سنگین باشد و آن را باور نکنند؛ چون  از رمز و راز غذای سوشی بی‌خبرند و از قیمت سوشی برای چند تکه ماهی خام تعجب می‌کنند 

اما سوشی چیست؟ سوشی از یک لایه بیضی شکل برنج و یک برش ماهی درست شده است، در واقع ترکیب برنج سرکه زده شده، همراه با مقداری شکر و نمک همراه با مواد مختلف غذاهای دریایی و سبزیجات خام انواع سوشی می‌نامند. ماده اصلی آن، ‌برنج سوشی است که به آن شری یا سومشی هم می‌گویند. محبوبیت سوشی در ژاپن به اندازه‌ای است که در بزرگترین بازار ماهی در توکیو، سالیانه ۶۶۰هزار تن ماهی به فروش می‌رسد.

غذای-سوشی

 

انواع سوشی وجود دارد که همگی جزو فینگر فودها شناخته می‌شوند. طرز تهیه سوشی سخت نیست اما هنر آشپزی می‌خواهد تا با حفظ اصالت آن، طعم و مزه‌اش برای ایرانی‌جماعت جذاب و دلنشین باشد. خرید سوشی از سایت تخصصی مزه و فینگر فود مزبار این طعم و مزه را به شما می‌دهد. حرف و حدیث درباره سوشی زیاد است اما در ادامه ۹ حقیقت و نکته خواندنی و جذاب درباره سوشی را برای شما نوشتیم. 

غذای سوشی چیست و چه رمز و رازی دارد؟

راز سوشی هم در ساخت آن و هم در خوردن آن نهفته است. این نیست که فقط آن را در سس سویا بزنی و بخوری!

خرید سوشی از جایی که تخصصش مزه و فینگر فود است شما را به راز آن نزدیک می‌کند که وقتی گفتند غذا سوشی جوابتان باشد!

۱. سوشی بیرون از ژاپن متولد شده است!

سوشی امروزی به نام ژاپنی‌ها سند خورده است اما به نظر می‌آید از غذایی الهام گرفته شده که قبلاً در حوالی رودخانه مِکونگ (Mekong) درست می‌شده است؛ غذای نارزوشی (Narezushi) که در آن تکه‌های ماهی خام درون برنج ترش‌مزه و سرکه‌زده خوابانده می‌شد تا ماهی بر اثر تخمیر، طعم و مزه خاصی بگیرد.

این غذا ابتدا به چین رسید و بعدها به ژاپن رفت.سوشی امروزی در اواخر دوره ادو (۱۶۰۳ ـ ۱۸۶۸) در دهه اول قرن نوزده میلادی در ژاپن ابداع شده است.

طرز-تهیه-سوشی

۲. سوشی غذای خیلی ارزانی بود!

سوشی مثل امروز غذایی فینگر فود لوکس نبود بلکه در دوران تولد و کودکی‌اش، فینگرفودی کم‌قیمت بود که هر کشاورز و کارگر ژاپنی که پای تئاتر می‌نشست این میان‌وعده سریع و ارزان را با دست می‌خورد و از تماشای تئاتر لذت می‌برد. آن موقع کاربردی شبیه پف‌فیل و پفک ارزان‌قیمت دهه شصت ما را داشت که موقع تماشای فیلم در سینما می‌خوردند.

سفارش سوشی در تهران به صورت آنلاین، برای یک ساعت تا یک ماه قبل از مصرف آن، در سایت تخصصی مزه و فینگر فود مزبار امکان‌پذیر است.

۳. سوشی فقط با ترب ژاپنی

سوشی سنتی و اصیل، با ترب ژاپنی (واسابی: Wasabi) درست می‌شده که من درآوردی هم نبوده است. ژاپنی‌ها فهمیده بودند که این ترب، خاصیت انگل و میکروب‌زدایی برای غذاهای دریایی دارد.

اما این ترب الآن خیلی گران است و در بعضی رستوران‌ها به جایش از ترب کوهی همراه با پودر خردل (که تندی‌اش شبیه واسابی است) و رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند تا هم طعم و هم ظاهری شبیه واسابی واقعی پیدا کند.

سینی‌های سوشی مز‌بار در مدل‌های مختلف و در دو سینی کوچک یا بزرگ طراحی شده است و در صفحه هر محصول به مواد تشکیل‌دهنده و نوع هر سوشی اشاره شده است.

واسابی

۴. برنج سوشی هرگز خورده نمی‌شد!

در سوشی اصیل، برنج خورده نمی‌شود، بلکه دور ماهی خام پیچیده می‌شد تا از آن در مقابل حشرات و آلودگی‌های محیطی محافظت کند و هم به آن طعم ترش و لذیذی دهد.

در نسل‌های اولیه سوشی، پس از پایان تخمیر و مزه گرفتن ماهی خام، برنج کنار گذاشته می‌شد؛ اما امروزه خود برنج سرکه‌ای که برای سوشی استفاده می‌شود به اندازه تهیه ماهی سوشی اهمیت دارد.

۵. نسل اول جلبک سوشی گیاهی بی‌اهمیت بوده است 

جلبک‌های اولیه که برای رول کردن سوشی استفاده می‌شد از نوع پرورشی یا یک گیاه با ارزش و گرانی نبود، بلکه گیاهان دریایی بوده‌اند که از پایه‌های چوبی اسکله و حتی زیر قایق‌ها تراشیده می‌شد. سپس آنها را تفت می‌دادند و آفتاب‌خشک می‌کردند.

امروزه جلبک نوری که مخصوص رول سوشی است در دریا و روی شبکه‌های توری کشت می‌شود و حتی آمریکایی‌ها که دلبسته سوشی شده‌اند و در آن تغییراتی داده‌اند خودشان هم این جلبک را پرورش می‌دهند.

۶. رول‌های ماکی سوشی یک کار هنرمندانه است!

در مدل «ماکی سوشی» یا «نوری ماکی» که معروف‌ترین سوشی جهان است از جلبک نوری برای رول کردن استفاده می‌شود؛ اما این فقط یک پیچیدن ساده نیست، بلکه آشپزان ماهر ژاپنی سوشی، به طعم، بافت و رنگ توجه دارند و کارشان خلق یک اثر هنری است. و به همین دلیل رول‌ها برش می‌خورند تا مشتریان ببینند در هر لقمه با رنگ، بافت، طعم و مزه چه هماهنگی و هنری خلق شده است.

برخلاف مدل‌های آمریکایی و کالیفرنیایی، ژاپنی‌ها ماکی سوشی را به جای ماهی گاهی با سویا و خیار یا تخم‌مرغ درست می‌کنند اما باز هم به هماهنگی طعم و رنگ توجه دارند.

قیمت سوشی

۷. سوشی را با دست بخورید نه چاپستیک

سوشی یک فینگر فود است؛ یعنی لقمه‌های کوچک برای خوردن با دست. پس اگر می‌خواهید مثل صاحبان اصلی‌ عمل کنید، سوشی را با دست و ساشیمی (برش‌های ماهی خام) را با چاپستیک بخورید.

۸. ماهی منجمد در سوشی غربی

به دلیل مقررات ایمنی مواد غذایی در آمریکا و اروپا، ماهی‌های خام باید برای مدت زمان مشخصی منجمد شوند تا آلودگی‌های میکروبی و انگلی از بین بروند.

این انجماد به طعم و بافت اصلی ماهی و سوشی آسیب می‌زند؛ اما استادان سوشی ژاپنی یاد گرفته‌اند که  چه‌طور مشکلات احتمالی ماهی‌هایی را از بازار خریداری می‌کنند  تشخیص دهند و از بیمار کردن مشتریان جلوگیری کنند.

البته سوشی سبزیجات یا سوشی تن‌ماهی، برای گیاه‌خواران و کسانی که ماهی تازه یا خام را دوست ندارند گزینه خوبی است که در آسیا و اروپا و آمریکا تهیه می‌شود.

ماهی سوشی تنوع زیادی پیدا کرده است و با ماهی آزاد و قزل‌آلا هم سوشی درست می‌کنند. در این مدل‌ها طعم‌دهنده‌ها خیلی مهمند.

خرید سوشی

۹. سس سویا همیشه لازم نیست

برای لذت بردن از سوشی به روش ژاپنی، سس سویا کمی مصرف کنید؛ برنج سوشی و ترب ژاپنی را با سس سویا مخلوط نکنید. فقط ماهی را با سس کنی آغشته کنید.

برنج سوشی بافت چسبنده‌ای دارد و اگر بخواهید با سس سویا آغشته کنید ممکن است داخل فنجان سس متلاشی شود!

اگر مهمانی یا دورهمی رسمی دارید و می‌خواهید از مهمانان با یک فینگر فود خوشمزه و شیک پذیرایی کنید، سفارش سوشی مز‌بار انتخابی شیک و عالی است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید