سفارش-سالاد-سزار-3

سالاد سزار یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سالادهای جهان است. مواد اولیه آن بسیار ساده هستند اما باید با مقادیر درست ترکیب شوند. برای دیدن ویدیو طرز تهیه سالاد سزار اینجا را کلیک کنید.

اگر به دنبال خرید سالاد سزار به صورت اینترنتی هستید، مزبار بهترین انتخاب خواهد بود. با سفارش سالاد سزار از مزبار، در کمترین زمان بهترین سالاد سزار را در بسته بندی شیک و خاص تحویل بگیرید. مزبار فروشگاه اینترنتی محصولات پذیرایی و انواع فینگر فود سرد و گرم و سالادهای مختلف است.

سالاد سزار، سالادی با اصالت ایتالیایی آمریکایی که قدمت آن به حدود صد سال قبل بازمی‌گردد. این سالاد سبز که شاید بتوان آن را دومین سالاد محبوب در ایران، پس از سالاد شیرازی دانست، در حال حاضر در منوی بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها دیده می‌شود. این سالاد یکی از پرطرفدارترین سالادهای رستوران‌های درجه یک به شمار می‌آید. سالاد محبوب سزار تاریخچه جالبی دارد که می‌تواند حتی خبره‌ترین کارشناسان غذا را هم متعجب کند.

خرید-سالاد-سزار

چه کسی سالاد سزار را ابداع کرد؟

ادعاهای زیادی راجع به اینکه چه کسی سالاد سزار را ابداع کرد، وجود دارد. جالب است بدانید که برخلاف عقیده بسیاری از مردم، سالاد سزار به ژولیوس سزار، امپراطور رم باستان هیچ ربطی ندارد. آن‌طور که در تاریخ آمده، این سالاد سبز توسط صاحب رستورانی به نام سزار کاردینی یکی از مهاجران جنگ زده ایتالیایی در کشور مکزیک ابداع شده است.

سزار کاردینی که در سال ۱۸۹۶ در کشور ایتالیا به دنیا آمد با برادرش الکس بعد از جنگ جهانی اول به آمریکا مهاجرت کردند. آن‌ها در سن‌دیگو زندگی می‌کردند و برای دور زدن ممنوعیت‌های کاری در یک رستوران در تیجوانا (Tijuana ) مکزیک مشغول به کار شدند. به گفته رزا کاردینی، دختر سزار کاردینی، این سالاد در روز ۴ام جولای سال ۱۹۲۴ در یک آخر هفته شلوغ توسط سزار کاردینی ابداع شد.

او در این‌باره می‌گوید: «آن روز به‌شدت سرش شلوغ بوده و مواد غذایی کم آورده بود. به ذهنش می‌رسد که با همه مواد غذایی باقی‌مانده، غذایی سرهم کند تا مهمانان خود را راضی نگه دارد.»

کاردینی در واقع سالاد سزار را با وجود محدودیت مواد غذایی و با هرآنچه که در آشپزخانه موجود بود، درست کرد و هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که روزی این سالاد به چنین شهرت و محبوبیتی برسد. 

رستوران سزار

آن‌طور که دخترش می‌گوید این سالاد شامل کاهو همراه با ساقه (خرده شده نباشد) که بتوان آن را با دست خورد، تخم‌مرغ آب‌پز و روغن زیتون ایتالیایی می‌شده است و در آن خبری از ماهی کولی نبوده است. این سالاد به سرعت به محبوبیت زیادی دست یافت و مشتری‌ها تنها به خاطر این سالاد به رستوران می آمدند، به خصوص هالیوودی‌ها.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۴۸، درخواست ها برای سس معروف کاردینی باعث شد تا او تصمیم بگیرد آن‌ها را در بطری بسته‌بندی کند و مجموعه غذایی سزار کاردینی را با دخترش رزا افتتاح کند. گفته می‌شود در سال ۱۹۸۳ سزار کاردینی از مکزیک به لس آنجلس مهاجرت کرد و یک سوپرمارکت غذایی افتتاح کرد. مشتریانش به مغازه او می‌آمدند تا کاردینی بطری‌ آن‌ها را با سس پر کند.

ماجرای الکس سزار و سالاد معروف

به گفته یکی از شرکای خانواده کاردینی، پاول ماگورا (Paul Maggiora )، برادر سزار، الکس اولین سالاد سزار را در سال ۱۹۲۷ برای یک شخص نیروی هوایی آمریکایی اهل سن‌دیاگو درست کرده و نام آن را سالاد «آویاتور» گذاشته است.

به گفته ماگورا، یک شب تا صبح گروهی از خلبانان و دوستان الکس مهمان رستوران سزار بودند. الکس برادر سزار صبحانه برای آن‌ها سالاد سزار تهیه کرد و از آن روز او نام این سالاد را به افتخار دوستان خلبانش نام آویاتور (Aviator) (در انگلیسی به معنی خلبان) گذاشت.

از سوی دیگر قدمت اولین مستندات و مدارک ثبت شده مربوط به سالاد سزار به سال ۱۹۴۶ می‌رسد؛ زمانی که که یک مقاله‌نویس روزنامه به نام دوروتی کیلگلن (Dorothy Kilgallen) نوشت: «یکی از نقاط عطف صنعت غذا در هالیود همین سالاد سزار است، که توسط خانه استیک گیلمور به اهالی نیویورک معرفی شد.»

بسیاری از افراد به خصوص از کالیفرنیای جنوبی فقط بخاطر خوردن این سالاد به این رستوران می‌آمدند. آن‌ها می‌گفتند «بریم رستوران سزار که سالاد خوشمزه‌ بخوریم». رستوران کاردینی حتی قبل از به وجود آمدن این سالاد هم بسیار محبوب بوده و با توجه به خانواده سزار با عنوان رستوران سزار شناخته می شده است.

وقتی الکس کاردینی از تیجوانا به مکزیک مهاجرت کرد؛  ۳ رستوران افتتاح کرد. در منوی رستوران‌هایش اسم این سالاد را «سالاد سزار اصلی الکس کاردینی» نام‌گذاری کرد تا بتواند اصالت این سالاد و نام مخترع اصلیش را نشان دهد!

سس-سزار-3

گفته‌های کتاب آشپزی «هارتر» درباره مبدع سالاد سزار

در سال ۱۹۰۳ در کتاب آشپزی هارتر (George Leonard Herter) جلد دوم جورج لنوارد هارتر راجع به اینکه فکر می‌کند چه کسی سالاد سزار را ابداع کرده صحبت می‌کند. او در این کتاب اینگونه نوشت:

« بارها گفته شده است که این سالاد در تیجوانای مکزیک در طول محدودیت‌ها و همچنین در سان فرانسیسکو ابداع شد. اما این با حقیقت بسیار فاصله دارد. تنها چیزی که در تیجوانا ابداع شد، بهترین روش‌های جذب توریست بود. سالاد سزار در شیکاگو در سال ۱۹۰۳ توسط گیاکومو جونیا (Giacomo Junia ) یک آشپز ایتالیایی ابداع شد.»

بر اساس این داستان گیاکومو جونیا یک آشپز در یک رستوران کوچک در نیویورک به نام “کافه نیویورک”بود. در آن زمان او سعی می‌کرد غذاهایی با ذائقه آمریکایی‌ها تهیه کند زیرا غذاهایی مانند اسپاگتی و پیتزا طرفدارانی زیادی نداشت و فقط توسط خود ایتالیایی‌ها خورده می‌شد.

او یک روز با چند تکه کاهو این سالاد را درست کرد و به یاد ژولیوس سزار (Julius Caesar )، شخصیت محبوب ایتالیایی نام این سالاد را سزار گذاشت. جونیا هیچوقت فکر نمی‌کرد که این سالاد مشهور شود و بیشتر از هر کسی دیگر از این استقبال شگفت زده شد. به سرعت بسیاری از آشپزهای دوره‌گرد شیوه درست کردن این سالاد را یاد گرفتند. در مدت کمی این سالاد در تمام مناطق آمریکای شمالی و حتی اروپا درست میشد.

سزار کاردینی

مبدع سالاد سزار از زبان جولیا چایلد

جولیا چایلد کسی است که در دوران کودکی در این رستوران غذا خورده است و خود کاردینی سزار هم برای او سالاد سبز رنگ را آماده کرده است. گفته می‌شود که او بعدها با دختر سزار تماس می گیرد و دستور تهیه اصلی آن را می‌گیرد. در کتاب معروف جولیا چایلد کیتچن آمده است: «سزار به سفارش پدر و مادرم روی میز خودمان این سالاد را درست کرد.

همه مراحل آماده سازی را به یاد ندارم. اما او کاهو را در کاسه چوبی بزرگ قرار داد. کاهو خرد نشده بودند و او عقیده داشت که سایز و حالت طبیعی برگ‌ها باید دست نخورده باشد. در آخر او دو تخم‌مرغ را روی کاهوها شکست و آن‌ها را با هم مخلوط کرد.

سالاد سزار در اروپا

در کتاب «جستجوی سزار» نوشته تری دی گرینفیلد (Terry D. Greenfield ) داستان محبوبیت این سالاد را به‌گونه‌ای دیگر نوشته است.

به گفته او این داستان برمی‌گردد به خانمی به نام والیس وارفیلد سیمپسون (Mrs. Wallis Warfield Simpson ). او همسر پرنس ادوارد هشتم از سرزمین ویلز پادشاه قبلی انگلستان است.

خانم سیمپسون در سال ۱۹۲۰ برای سفر ، جشن یا خوش‌گذرانی به سان فرانسیسکو و تیجوانا میرفت. گفته می‌شود او با پرنس ویلز همانجا در هتل دل کورونادو آشنا شد. بر اساس این داستان در طی این زمان خانم سیمپسون از رستوران سزار دیدن کرد و به سالاد سزار علاقه مند شد.

او زمان‌هایی که به این رستوران می‌رفت به سزار دستور می‌داد که آن را میز خود آماده کند. علاقه شدید و سفرهای زیاد خانم سیمپسون باعث پخش شهرت و معرفی سالاد سزار به بسیاری از رستوران‌های معروف و بزرگ اروپایی شد.

 همچنین او اصرار داشت تا آشپزهای رستوران‌های دیگر دقیقا سسی که سزار استفاده می‌کرد را درست کنند. از آنجایی که تمام آشپزها و رستوران ها میخواستند دوشس ویندسور را راضی نگه دارند تمام تلاش خود را برای درست کردن این سالاد می‌کردند که باعث شهرت بیشتر این سالاد شد.

طبق تاریخ «۳ سال قبل از مرگ کاردینی در سال ۱۹۵۶سر آشپزهای انجمن بین المللی ای پیکچرز (International Society of Epicures ) در پاریس سالاد سزار را بهترین دستور تهیه که طی ۵۰ سال اخیر از آمریکا منشا گرفته را معرفی کردند.»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید