از بایدها و نبایدهای قرار شام چه می‌دانید؟ صرف نظر از اینکه کجا غذا می خورید، آداب معاشرت و غذا خوردن سر میز مهم است؛ آدابی که در دنیای امروز هم جایگاه خود را دارند. به رغم آنکه در دنیای امروز همه چیز آسان‌تر و صمیمانه‌تر شده است، رعایت مجموعه‌ای از آداب و نکات کلیدی، نشان از ادب و اهمیت شما به اطرافیانتان است.

پس اگر می‌خواهید شیک به نظر برسید، شب قشنگی بسازید و در یک کلام درجه یک باشید، بهتر است این نکات را به خاطر بسپارید.

آداب پیش از غذا

اگر چه صرف غذا در خارج از منزل امری معمول و عادی به نظر می‌رسد، اما وقتی بیرون از خانه خود غذا می‌خورید، رعایت یک‌سری از نکات، لازم و ضروری است.

اگر برای خوردن شام به رستورانی دعوت شدید، باید بدانید که رفتن به یک قرار شام آدابی دارد که می‌تواند نشانگر شخصیت شما برای طرف مقابل باشد.

دانستن آداب نشستن سر میز شام، هم در موقعیت‌های شغلی و هم در موقعیت‌های اجتماعی اهمیت دارد به همین جهت بهتر است برخی از اصول اولیه آن را بدانید. بنابراین اگر در یک مهمانی شام هستید، به میزبان یا مهماندار توجه زیادی داشته باشید و از آنها سرنخ بگیرید.

اگر تاکنون هیچ‌کس آداب غذاخوری را به شما یاد نداده یا آنچه را که یاد گرفته‌اید فراموش کرده‌اید، هیچ نگران نباشید. در اینجا نکاتی وجود دارد که راهمای شماست.

آداب نشستن پشت میز

هرگز قوز نکنید و به پشتی صندلی تکیه ندهید.

تصور کنید یک بچه گربه کوچک پشت شما نشسته؛ اندکی از پشتی صندلی فاصله بگیرید.

هنگام غذا خوردن آرنج خود را روی میز قرار ندهید. با این حال، در فواصلی که غذا نمی‌خورید، هنگام صحبت کردن می‌توانید آرنج‌های خود را روی میز بگذارید.

در آداب غذاخوردن آمریکایی رسم است وقتی کارد و چنگال در بشقاب است، دست‌ها روی پاها قرار بگیرند، اما فرانسوی‌ها هنگام غذا خوردن، دست‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهند؛ چرا که از گذشته‌ها قدیم برای اینکه نشان دهند سلاحی در دست ندارند دستان خود را به نمایش می‌گذاشتند.

وقتی غذایی در دهان دارید هرگز صحبت نکنید؛ این رفتار بسیار ناخوشایند است. حتی اگر کسی از شما سوالی پرسید، ابتدا لقمه‌ای که در دهان دارید را قورت داده و سپس پاسخ دهید.

با گوشی موبایل خود چه کنیم؟

قانون کلی این است: هر آنچه که به میز غذا ارتباط ندارد باید دور از میز نگه داشته شود. تلفن همراه نیز از این داستان مستثنی نیست. بهتر است آن را بی صدا کرده و در  جیب لباس یا کیف خود قرار دهید.

نوتیفیکیشن‌های موبایل، حواس طرف مقابل را پرت می‌کنند. هیاهوی مداوم اعلان‌ها، برای دیوانه کردن کسی که دارد از غذایش لذت می‌برد، کافی است.

کیف دستی خود را کجا بگذاریم؟

بهترین گزینه این است که کیف خود را روی یک صندلی خالی یا پشت سر خود قرار دهید. اگر هیچ صندلی خالی وجود نداشت، می‌توانید از مهماندار رستوران درخواست یک holder برای آویزان کردن کیف خود کنید. اگر کیف دستی شما خیلی کوچک باشد می‌توانید آن را روی پاهای خود قرار داده و با دستمال سفره روی آن را بپوشانید.

اما هرگز کیف خود را روی زمین قرار ندهید؛ در برخی فرهنگ‌‌ها این کار نشان از این دارد که که شما برای پولی که در کیف خود نگه می‌دارید ارزشی قائل نیستید.

آداب غذا خوردن

پیش از غذا خوردن، نگاهی به میزبان خود کرده و سرنخ‌ها را از او بگیرید. اگر او شروع به خوردن کرد، وقت آن است که شما نیز شروع کنید. اگر در جمع بیشتر از دو نفر هم بودید، بهتر است منتظر دیگران بمانید تا غذایشان را شروع کنند.

پیش غذا

اولین وعده به عنوان پیش غذا، می‌تواند سوپ باشد که برای خوردن آن از قاشق سوپ خوری استفاده می‌کنیم. برای خوردن سوپ بهتر است قاشق را در قسمت مرکزی کاسه فرو برده، به لبه مخالف کاسه بکشیم و به آرامی آن را به دهانمان نزدیک کنیم.

مراقب باشید که قطرات سوپ روی لب‌هایتان چکه نکند.

غذای اصلی

دومین وعده، غذای اصلی است. اما پیش از آن می‌توان کمی سالاد خورد. اگر سالاد شما گوجه‌فرنگی و تکه‌ای پنیر موزارلا باشد، شما می‌توانید از کارد و چنگال برای خوردن آن استفاده کنید.

حالا می‌رسیم به غذای اصلی. غذای اصلی ما تکه‌ای سینه مرغ به همراه پنیر پارمزان است. در اینجا از کارد و چنگال برای بریدن مرغ استفاده می‌کنیم.

پس از اتمام غذا، کارد و چنگال را  روی بشقاب در موقعیتی شبیه به ساعت ۱۲ تا ۶، یا ۱۰ تا ۴ قرار می‌دهیم؛ این به شما بستگی دارد. اما سعی کنید چنگال خود را به صورت برعکس قرار دهید تا نشان از تمام شدن غذای شما داشته باشد.

دسر

هنگامی که غذای اصلی خود را تمام کردید، وقت لذت بردن از دسر است. غالبا قاشق و چنگال مخصوص دسر روی میز وجود دارد. بهتر است از چنگال به عنوان نگهدارنده و از قاشق به عنوان کارد و برای برش دادن به دسر استفاده کنید.

خوب است بدانید که اگر نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی داشته باشید، بهترین زمان، پیش از خوردن دسر است.

پس از صرف غذا

شام خود را که تمام کردید، وقت آن است که به مهمان‌دار رستوران علامت دهید که منتظر صورت حساب خود هستید. شما می توانید این کار را با تماس چشمی یا بالا بردن دست خود انجام دهید.

وقتی صورت‌حساب پرداخت شد، دستمال سفره را از روی پای خود برداشته، تا کنید و روی میز قرار دهید.

اگر میزبان هستید، با این کار به مهمان‌های خود نشان می‌دهید که وقت رفتن است. اگر هم که مهمان باشید، رفتار میزبان را دنبال کنید.

راستی! فراموش نکنید که روز بعد از قرار، یک پیام تشکر برای میزبان خود ارسال کنید. البته اگر حسابی از قرار شام خود لذت بردید، با فرستادن یک دسته گل به همراه یک نوشته زیبا، حس خوشایند خود را به او نشان دهید.

مطمئن باشید که با این کار همیشه در ذهن آن فرد حک خواهید شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید