خوراکی‌هایی که در سال نو خوش‌شانسی می‌آورند!

0
819

سال نوی میلادی در راه است و آغاز سال جدید همیشه مجموعه‌ای از سنت‌ها را به دنبال خود دارد. بعضی فقط به فکر تعطیلات هستند، بعضی‌ها تماشای تلویزیون را ترجیح می‌دهند و گروهی هم به فکر تصمیمات جدید می‌افتند. وقتی در انتظار سال جدید هستیم، اینکه آن را با چه ذهنیتی شروع کنیم مهم است. طبعا همه دوست دارند سالی که پیش رو دارند پر از خوش‌شانسی باشد و اتفاقات خوب را برای آنها را رقم بزند. در این میان انواع غذا می‌تواند نمادهای خوشمزه خوش‌شانسی باشند.

چه غذاهایی در آغاز سال جدید خوش‌شانسی می‌آورد؟

بدون شک همیشه غذاهایی وجود دارند که نمی توان سال جدید را بدون آنها آغاز کرد و اگر به قصه‌های پشت آن خوراکی‌ها اعتقاد داشته باشید، به داستان‌ها و سنت‌های جالبی در آشپزی برای سال نو می‌رسید.

به طور کلی غذاهایی که خوردن آنها خوش‌شانسی می‌آورد را می‌توان به شش گروه تقسیم کرد: سبزیجات، انگور، گوشت، ماهی، حبوبات و کیک.

سبزی‌ها

تصور می‌شود که انواع مختلف سبزیجات پخته، خوش شانسی می‌آورند. این سبزیجات می‌تواند شامل کلم، کلم پیچ، شاخ و برگ و کلم سبز باشد و این بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد. حالا ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که اساسا چرا سبزیجات شانس می‌آورند؟ بسیاری بر این باور هستند که برگ‌های سبز شبیه به اسکناس‌های تاشده هستند. آنها امیدوارند که خوردن این خوراکی‌های سبز رنگ در سال جدید، برای آنها خوش‌شانسی به همراه دارد.

انگور

بسیاری از مردم در سراسر جهان رسم دارند که در شب سال نو ۱۲ عدد دانه انگور بخورند. خوردن این تعداد انگور به عنوان نشانی از دوازده ماه سال، ریشه در فرهنگ اسپانیا دارد اما این کار در پرتغال و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا، کوبا، مکزیک، اکوادور و پرو نیز بسیار رایج است. برخی معتقدند که انگور می تواند روند سال آینده را پیش‌بینی کند. به عنوان مثال، اگر پنجمین انگور خورده شده ترش باشد، ممکن است ماه پنجم سال کمی سخت باشد.

ظاهراً تولیدکنندگان انگور این سنت را به عنوان راهی برای خلاص شدن از شر مازاد انگور خود آغاز کرده‌اند.

ماهی

خوردن ماهی در شب سال نو تقریبا در تمام جهان رایج است. براساس شواهد تاریخی، از قضا ماهی از هزاران سال پیش، به چند دلیل غذای جشن و مراسم ویژه بوده است. اول اینکه بر اساس سنت‌های مذهبی اغلب در جشن‌ها به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده می‌کردند. دوم اینکه، پیش از سرد شدن هوا، به نسبت سایر انواع گوشت، ماهی را می‌توان راحت‌تر نگهداری و حمل کرد.

حالا چرا خوردن این غذای لذیذ، خوش‌شانسی می‌آورد؟ بر اساس یک باور قدیمی، فلس‌ها نمایانگر سکه هستند، بنابراین ماهی یک خوراکی جذاب و با ارزش در آشپزی محسوب می‌شود. حرکت رو به جلوی ماهی‌ها هم نشان از موفقیت و پیشرفت است.

حبوبات

خوردن حبوبات، از هزاران سال پیش مرسوم بوده است. حتی رومیان باستان نیز برای خوش‌شانسی لوبیا مصرف می‌کردند. عدس‌های گرد و سبز نیز در بسیاری از فرهنگ‌ها مختلف نشان از شانس و کامیابی هستند. مثلا، ایتالیایی‌ها غذایی دارند که از سوسیس و عدس سبز تشکیل شده و بعد از نیمه‌شب می‌خورند. در ایالات متحده نیز، لوبیا چشم بلبلی نشانه‌ای از شانس است و در شب سال نو خورده می‌شود.

انار

یونانی‌ها رسم جالبی دارند؛ شب سال نو انار را بر روی زمین می‌کوبند تا دانه‌های آن‌ نمایان شود و آن دانه‌ها را نیز نمادی از رفاه، ثروت و شانس می‌دانند. حالا این دانه‌ها هرچقدر سنگین‌تر باشند، خوش شانس‌تر خواهید بود.

نان ذرت

نان ذرت یکی از خوراکی‌های محبوب است. این دانه‌های طلایی ذرت شبیه به طلا هستند و همین آنها را نشانه‌ای از خوش‌شانسی و ثروت کرده است. این نان خوش‌طعم و شیرین غالبا با خوراکی‌هایی مثل گوشت کبابی سرو می‌شود.

کیک

از دونات گرفته تا شیرینی‌های گرد و کیک‌های سنتی، خوراکی‌های محبوب شب سال نو هستند. بسیاری بر این باورند که غذاهای گرد، نماد یک دایره هستند و خوردن آنها ممکن است برایشان خوش‌شانسی به ارمغان بیاورد.

یکی از رسم‌های جالب هم این بوده است که یک عدد سکه‌ را داخل کیک پنهان می‌کردند و خوردن کیک برای هر کسی که آن را گاز  می‌زد شانس می‌آورد البته به شرط آنکه دندانش نشکند.

درست مانند خوراکی‌هایی که خوردن آنها خوش‌شانسی می‌آورد، که غذاهای کمی هم هستند که که خیلی‎‌ها باور دارند که بهتر است از خوردن آنها اجتناب شود. به عنوان مثال، بسیاری از مردم معتقدند که در روز سال نو باید از خوردن مرغ اجتناب کنید.

و در نهایت اینکه همیشه یادتان باشد؛ همیشه کمی غذا در بشقاب خود باقی بگذارید. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر غذای درون بشقاب خود را کاملا تمام کنید، به این معنی است که شما حریص هستید و این کار منجر به بدشانسی می‌شود. از طرف دیگر، گذاشتن کمی غذا در بشقاب شما تضمین می‌کند که در سال آینده مقدار زیادی غذا خواهید داشت.

فارغ از تمام این موارد، آداب و رسوم شما هرچه که باشد، شروع سال جدید در کنار کسانی که دوستشان دارید دلچسب‌ترین اتفاق ممکن است و معنای واقعی خوشبختی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید