جایگاه مصرف خشکبار در انواع رژیم

0
3223

بسیاری از افراد وقتی به فکر لاغری و تناسب اندام هستند، حتی از تصورِ خوردن آجیل و خشکبار به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم فرار می‌کنند. اما بهتر است هر آنچه که تا به حال در مورد آجیل شنیده‌اید را فراموش کنید و مطمئن باشید که آجیل و خشکبار سالم‌ترین و مناسبت‌ترین خوراکی‌ها در هر رژیم غذایی هستند. پس می‌توانید از خوردن یک مشت پسته و بادام و فندق حسابی لذت ببرید!

نقش خشکبار در یک رژیم غذایی سالم

کلیدِ گنجاندن طعم عالی آجیل در یک رژیم غذایی سالم، عدم زیاده‌روی و کنترل میزان مصرف آن است.

مطالعاتی در رابطه با اهمیت خوراکی‌ها در رژیم‌های غذایی انجام شده‌اند نشان از این دارند که آجیل و خشکبار، منبع مهم تغذیه هستند و به طور چشمگیری، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. در حقیقت آجیل و خشکبار نقش بسیار مهمی در کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب دارند و از رو به گشاد شدن رگ‌های خونی و جلوگیری از سخت شدن رگ‌ها کمک می‌کنند.

رویای رژیم‌دارها به حقیقت می‌پیوندد

یافتن غذایی که خوشمزه، مغذی و سیر کننده باشد، رویای یک رژیم‌دار است. افرادی که در رژیم غذایی خود آجیل و خشکبار می‌خورند، می‌توانند بهتر و بیشتر به رژیم غذایی خود پایبند باشند چرا که محتوای چربی و فیبر موجود در آجیل باعث سیری آن ها می‌شود. در نتیجه آنقدرها  احساس گرسنگی نمی‌کنند و در نهایت کمتر غذا می خورند.

مطالعات زیادی انجام شده و نشان داده‌اند که خوردن مقادیر اندکی از آجیل و خشکبار به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. یکی از نکات بسیار جالب، نتایج روانشناختی این مطالعه است. محققان دانشگاه پنسیلوانیا به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که رژیم می‌گیرند، زمانی که آجیل در برنامه غذایی‌شان وجود داشته باشد و مجاز به خوردن خشکبار باشند، احساس نمی‌کنند که رژیم دارند و این به نوبه خود به آنها کمک می‌کند تا مدت بیشتری رژیم غذایی خود را حفظ کنند.

نحوه صحیح مصرف آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار، خوراکی‌های بسیار سالم و مفیدی هستند اما از آنجا که کالری بالایی دارند، مصرف آنها می‌بایست مناسب و متعادل باشد تا به عنوان یک وعده غذایی سالم در رژیم غذایی شما قرار بگیرد.

برای افرادی که رژیم دارند، ممکن است آجیل و خشکبار میوه‌های ممنوعه به نظر برسد. نمک پاشیده شده روی دانه‌های آجیل و شیرینیِ میوه‌های‌ خشک، ممکن است این هشدار را به شما بدهند که اگر فشار خون بالا دارید، گوید «مراقب باشید»!

اما نکته کلیدی این است که آجیل و خشکبار را به گونه‌ای مصرف کنید که بدون افزایش وزن، برای سلامتی‌تان سودمند باشد. مهم‌ترین پیشنهاد این است که هیچ‌گاه خوردن آجیل را جایگزین دیگر وعده‌های غذایی نکنید. آجیل و خشکبار منابع عالی و غنی چربی‌ها و پروتئین‌ها هستند اما نباید در خوردن آنها زیاده‌روی شده و جایگزین هر چیزی شود.

چرا متخصصان تغذیه طرفدار مصرف خشکبار هستند؟

اگر ایده و تصور شما از تغذیه سالم، قدیمی باشد ممکن است باور این حقیقت برایتان سخت باشد که اتفاقا در رژیم‌های غذایی نباید از خوردن آجیل و خشکبار پرهیز کرد. چرا که مصرف پایین آجیل و خشکبار ممکن است باعث ضعیف شدن بدن شما شود. شواهد زیادی نشان از این دارند که خوردن روزانه آجیل و خشکبار، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی و عروقی را کاهش داده و حتی موجب طول عمر شود.

در واقع کارشناسان تغذیه معتقدند، افرادی که روزانه یک مشت آجیل و خشکبار مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که آجیل نمی‌خورند، بیشتر عمر می‌کنند.

از بادام، ماکادمیا و گردو گرفته تا مویز و قیسی؛ اهمیت غذایی بالایی دارند و بهتر است مصرف آن در برنامه غذایی شما قرار بگیرد.

خوردن منظم آجیل با افزایش وزن ارتباطی ندارد

واقعیت این است که خوردن منظم آجیل با افزایش وزن مرتبط نیست و مصرف متعادل و صحیح آن به لاغری نیز کمک می‌کند.

به عنوان مثال، بررسی مطالعه روی رژیم غذایی ۸۸۶۵ مرد و زن در طول ۲۸ ماهنشان از این دارد افرادی که دو وعده یا بیشتر آجیل و خشکبار در هفته مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به ندرت این خوراکی‌ها را مصرف می‌کنند، ۳۱ درصد کمتر در معرض افزایش وزن قرار دارند

همچنین، مصرف منظم آجیل و خشکبار، با افزایش شاخص توده بدنی یا اندازه دور کمر نیز ارتباطی ندارد. پس نگران نباشید و با خیال آسوده این خوراکی‌های خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

در واقع اگر دوست دارید خیلی سفت و سخت به رژیم غذایی خود پایبند باشید، افزودن انواع مختلف آجیل و خشکبار به وعده‌های غذایی‌تان درست‌ترین کار است.

خشکبار که شامل انواع میوه خشک نیز می‌شود، از جذاب‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها هستند اما فراموش نکنید که کیفیت حرف اول را در رابطه با این محصولات می‌زند. خشکبار باید بدون مواد افزودنی و شکر اضافه باشند و البته به صورت بهداشتی تولید شوند.

شما می‌توانید با سفارش آنلاین آجیل و خشکبار از مزبار، با خاطری آسوده خشکباری را تهیه کنید که از هر نظر مرغوب و با کیفیت است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید