انواع-پنیر

یکی از لحظات خوش دوران کودکی و حتی بزرگسالی برای ما لحظات تماشای کارتون تام و جری بود. داستان گربه‌ی بی‌نوایی که مدام به دنبال یک موش کوچک می‌دوید و هر بار دست از پا درازتر برمی‌گشت. شما را نمی دانیم. اما برای ما، لذت بخش‌تر از تماشای تعقیب و گریز تام و جری، میز رنگارنگی بود که خانم صاحب‌خانه، که هیچ وقت هم چهره‌اش را ندیدیم، می‌چید و ضیافتی از مزه‌ها برپا می‌کرد. میزی پر از ظرف‌های میوه و غذاهای لذیذ و آبدار و از همه مهم‌تر، نوعی پنیر که زمین تا آسمان با چیزی که هر روز برای صبحانه می‌خوردیم فرق می‌کرد.پنیری خوش رنگ و لعاب که مثل یک مثلث درخشان روی میز خودنمایی می‌کرد و حفره‌های فراوانی داخلش داشت.

پنیر

شاید تا همین چند سال پیش که به مراکز خرید مراجعه می‌کردیم تنوع چندانی از پنیرها نمی‌دیدیم. اوج خلاقیت در آن دوره پنیر خامه‌ای بود. اما حالا این مزه‌ی لذیذ جای خودش را در ایران هم مانند تمام کشورهای دنیا باز کرده و مهمان سینی‌های مزه و دورهمی‌های ما شده است تا جایی که حالا می‌توانیم به پنیر به عنوان یک فینگرفود منحصربه‌فرد نگاه کنیم و سینی‌های پنیر به جمع‌ها و دوستی‌هایمان مزه می‌دهند. امروزه ماجرا تا جایی پیش رفته که عاشقان پنیر در سرتاسر دنیا نه تنها از اعلام عشقشان به پنیر نگران نیستند بلکه حاضرند برای این چشیدنی جادویی هزینه‌ی زیادی هم بکنند.

در این مقاله می‌خواهیم سری بزنیم به گل‌های سرسبد دنیای پنیرها. پنیرهایی که از لحاظ مزه و البته قیمت، جایی متفاوت برای خودشان در اقتصاد غذایی باز کرده‌اند. می‌خواهیم در کنار هم با ۵ پنیر گران دنیا بیشتر آشنا شویم. همراهمان باشید.

پول!

نمی‌دانیم صربستانی‌ها تا چه حد با زبان و ادبیات فارسی آشنا هستیم. اما فکر نمی‌کنیم اینکه نام گرانترین پنیر دنیا را پول گذاشته‌اند، اتفاقی نباشد! هر چند که آن را پوله نیز تلفظ می کنند. این پنیر از ماده‌ی اولیه‌ای تشکیل شده که ارزش ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار برای هر پوند را به آن می دهد و این ماده‌ی اولیه چیزی نیست جز شیر الاغ! (هر پوند معادل ۰.۴۵ کیلوگرم است و این یعنی این پنیر چیزی بین ۲۷۰ تا ۵۸۵ دلار برای هر کیلوگرم ارزش دارد)

طرز تهیه‌ی این پنیر عجیب نسل به نسل در بین تولید کنندگان گشته تا به اینجا رسیده است. «پول» یک پنیر معمولی نیست که از شیر یک الاغ معمولی تهیه شود. این الاغ‌ها گونه‌ای از الاغ‌های منطقه‌ی بالکان هستند که به صورت محافظت شده در طبیعت منطقه‌ی «زاویسکا» زندگی می‌کنند. شیر این الاغ‌ها باید سه بار در روز دوشیده شده باشد، و هر بار مقدار کمی از شیر دوشیده می‌شود. شیر الاغ ۶۰ برابر بیشتر از شیر گاو ویتامین سی و تنها یک درصد شیر گاو چربی دارد. به همین دلیل از هر ۳.۵ نیم گالن شیر این گونه‌ی الاغ، تنها نیم کیلوگرم پنیر بدست می آید.

پنیر پول یا پوله به‌خاطر بافت نرم و پنبه‌ای‌اش شناخته شده است. هم‌چنین وقتی آن را مزه می کنید، کمی شیرینی حس می‌کنید.

انواع پنیر

پنیر موس

این پنیر، حتی از پنیر قبلی هم عجیب‌تر است. پنیر موس از شیر سه گوزن شمالی به‌نام های«گولان، جونو و هالگا» تهیه می شود. اگر می‌خواهید بدانید چطور پای این سه گوزن به یکی از گرانترین پنیرهای دنیا باز شده، باید به سوئد سفر کنید. جایی که خانواده‌ی یوهانسون، خانه‌ی پنیر موس را داره می‌کنند. دلیل اینکه شیر این سه گوزن این پنیر را استثنایی می‌کند این است که آن‌ها از گونه‌‌ی خاصی از گوزن هستند که تنها در دوره‌ای کوتاه در سال و هر سه‌‌ی آن‌ها کمتر از روزانه پنج لیتر شیردهی دارند. با این حال شیر این گوزن، بیشترین میزان پروتئن را دارد. با این حال این خانه‌ی پنیر چهار نوع محصول متنوع با استفاده از شیر این گوزن‌ها راهی سینی‌های مزه و سفره‌ی مردم محلی می‌کند آن هم به ارزش تا ۵۰۰ دلار برای هر پوند (حدود ۲۲۷ دلار برای یک کیلو).

پنیر چدار مزرعه‌ی ویک فارم

این مزرعه با ارا‌ئه‌ی پنیری که دویست دلار برای هر پوند یا به‌عبارت دیگر ۹۰ دلار برای هر کیلوگرم می‌ارزد، گران‌ترین پنیر چدار را در دنیا تولید می‌کند. از زمانی که خانواده‌ی ویک در سال ۱۸۶۰ میلادی در انگلستان تصمیم گرفتند مزرعه‌ی خانوادگی‌شان را احداث کنند و با کمک مواد طبیعی، دست به تولید پنیر خانوادگی و منحصر به فرد خودشان زدند تا همین لحظه، این پنیر به یکی از محبوب‌ترین انوع پنیر در دنیا تبدیل شده و توانسته زینت بخش سینی‌های مزه‌ی خانواده‌های محلی و عاشقان پنیر باشد. این پنیر پس از تولید به دوازده ماه زمان برای عمل آمدن نیاز دارد و مراقب فراوانی را در این مدت می‌طلبد.

پنیر استیلتون سفید با رگه‌های طلا

ابتدا اجازه دهید تکلیفمان را با پنیر استیلتون مشخص کنیم و ببینیم به چه پنیری استیلتون می‌گویند؟ پنیر استیلتون که به پنیر آبی بریتانیا هم مشهور است، یکی از انواع پنیر است که از شیر کامل گاو تهیه می‌شود. عطر و طعم استیلتون آبی کاملا منحصر به فرد و متمایز با انواع پنیرهای دیگر است و رگه‌های آبی آن به دلیل واکنشی‌ست که پنیر در طول تولید با هوا نشان می‌دهد. استیلتون سفید، اگرچه عطر طعم کمتری دارد اما از نظر بافت مشابه استیلتون آبی‌ست.

پنیر 2

جالب است بدانید که فرمول تهیه‌ی پنیر استیلتون یک فرمول محافظت شده است. به این معنی که تمام پنیرهایی که با نام استیلتون به فروش می‌رسند، باید به شیوه‌ و فرمول سال  ۱۹۶۹میلادی پایبند باشند.

پنیر استیلتون سفید با رگه‌هایی از طلای خوراکی، همان چیزی‌ست که برای سیر کردن چشم و دلمان و البته خالی کردن جیبمان نیاز داریم. فقط شش کارخانه در سرتاسر انگلستان مجاز به تولید این نسخه از استیلتون هستند. از شیر پاستوریزه و کامل گاو برای تولید این نسخه‌ی مجلل استیلتون استفاده می‌شود. این پنیر با ارزش ۴۰۰ دلار برای هر پوند یا به‌عبارتی ۱۸۰ دلار برای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

بیتو استوریکو                   

از اسم جذاب و خوش آهنگش که بگذریم، بیتو استوریکو یکی دیگر از انواع پنیرهایی‌ست که تنها در یک نقطه از جهان تولید می‌شود. دره‌ی والتلنیا در ایتالیا، زادگاه این پنیر هیجان‌انگیز است. با استفاده از شیر گاوهایی که در چراگاه کوهستانی و کنار رودخانه‌ی بیتوی ایتالیا تغذیه شده‌اند، طعم این پنیر از هر جهت منحصربه‌فرد است.

پنیر 3

تنها دوازده سازنده‌ی پنیر در این منطقه به تولید بیتواستوریکو مشغول‌اند. آن‌ها هنوز با استفاده از دیگهای مسی که بر روی آتش گرم می‌شوند برای تهیه‌ی پنیر استفاده می‌کنند. چون به گاوها هیچ غذای اضافی داده نمی‌شود، این پنیر دارای هیچ ماده‌ی افزودنی نیست و هر پنیر باید حداقل ۷۰ روز پس از تولید استراحت کند تا برای مصرف آماده شود. هر چند که گاهی این زمان استراحت تا یک سال هم طول می‌کشد.

پنیر، فینگرفود بامزه

از بحث درباره‌ی پنیرهای گران قیمت و کم‌یاب که بگذریم، نمی‌توان از این خوردنی مزه‌دار جمع‌های دوستی و حتی کنج خلوت گذشت. پنیر نه‌تنها به عنوان یاری در وعده‌ی صبحانه، بلکه دوست باوفایی برای دورهمی‌ها و جشن‌های ماست و در کنار سایر فینگر فودها می تواند ضیافتمان را متفاوت کند.

اگر قصد خرید فینگر فود و ساختن یک خاطره‌ی دل‌انگیز از یک دورهمی را دارید، کافی‌ست چند تکه پنیر در کنار فینگر فودهای‌ دیگر به سینی مزه‌تان اضافه کنید. طعم نمکی پنیر، تمام مزه‌های دیگر را در کنار هم جمع می‌کند و به آن ها جانی دوباره می‌دهد.

علاوه‌بر این خوب است بدانید که پنیر خودش هویت جدا و مستقلی هم دارد و حتی می‌تواند به تنهایی به عنوان سینی پنیر و مانند سایر فینگرفودها سرو شود.

انواع پنیر 2

ما در مزبار برای کامل کردن ضیافت‌ها و دورهمی‌های شما، از این خوشمزه‌ی دل‌انگیز غافل نشدیم و پنیر را هم در کنار سایر فینگرفودها و هم در غالب سینی پنیر ارائه می‌کنیم.

اگر هوس امتحان سینی‌های پنیر به ذهنتان رسید و قصد خرید فینگرفود داشتید، سری به مزبار بزنید. سینی مزه و پنیر، سینی پنیر گودا و کشکه، سینی مزه و میکس پنیر، سالاد کیل و پنیر کبابی و … تنها تعدادی از پیشنهادهایی هستند که می‌توانند برایتان خاطره بسازند. لحظه‌هایتان پر از مزه‌های ناب و خواستنی.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید