با انواع کشمش بیشتر آشنا شوید

0
10192

حبه‌های انگور وقتی خشک می‌شوند به آن کشمش می‌گویند. کشمش انگورِ خشکِ نرم و شیرینی است که سرشار از مواد مغذی و ضروری برای سلامتی بدن می‌باشد و فواید بیشماری دارد. از گذشته، مویز و کشمش میوه خشک‌هایی بودند که یک مشت از آنها حتما در طول روز در کنار چای یا دانه‌های نخودچی به عنوان میان وعده میل می‌شد. در این میان اما این میوه خشک خوشمزه با طعم مطبوعش، انواع گوناگونی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کشمش مزبار آشنا شوید.

انواع کشمش

کشمش سیاه (مویز)

کشمش سیاه یکی از رایج‌ترین انواع کشمش است که معمولاً در اغلب خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. رنگ سیاه این نوع کشمش به این واسطه است که محصول خشک شده انگور سیاه یا همان انگور شاهانی است.

کشمش سیاه نام معروف دیگری نیز دارد. بله، مویز! مویز از گذشته‌ها، همواره خشکبار مورد علاقه و پسند ایرانی‌ها بوده که به جهت فواید و خواص چشمگیری که دارد، از خوردن آن استقبال می‌شده است. مویز معمولا اندازه بزرگتری نسبت به کشمش‌ سبز دارد و به دلیل وجود آنتوسیانین، در برخی موارد خواص آن بیشتر از دیگر انواع کشمش است. مویز معمولاً در میان خوراکی‌ها، در طبقه‌بندی خشکبار قرار می‌گیرد.

از فواید کشمش سیاه برای سلامتی می‌توان به جلوگیری از ریزش مو، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پاکسازی روده‌ها و سلامت پوست اشاره کرد.

کشمش کورینث Zante currant

مویز زانت یا یونانی، نوعی کشمش تیره با طعمی تند و عالی است و محصول یک نوع انگور باستانی است که در ابتدا از سمت بندر کورینث در یونان به دیگر نواحی جهان فرستاده می‌شد. این نوع کشمش، اندازه‌ای نسبتا کوچک داشته و شباهت زیادی به کشمش سیاه دارد و یکی از محبوب‌ترین انواع کشمش در سطح جهان است.

همانطور که گفتیم، این نوع کشمش یکی از قدیمی‌ترین کشمش‌های جهان است. اولین نمونه از این انگور خشک شده، به سال ۷۵ پس از میلاد برمی‌گردد. در قرن پانزدهم، این نوع کشمش در بازارهای انگلیس با نام کشمش کورینث به فروش می‌رسید. اما در قرن هفدهم، تجارت این نوع کشمش در سواحل یونان، به ویژه جزیره زاکینتوس بسیار گسترش یافت کرد و در نتیجه آن زانت کرانZante currant  نام گرفت.

از فواید کشمش کورینث برای سلامتی می‌توان به تسکین گلو درد، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون اشاره کرد.

کشمش سلطانا (تیزابی)

کشمش سلطانا یا همان کشمش تیزابی، محصول خشک شده انگور سبز ترکی است که در واقع نوعی انگور بی‌دانه محسوب می‌شود. در مقایسه با  دیگر انواع کشمش، رنگ این نوع کشمش روشن‌تر است و  از لحاظ اندازه نیز کمی کوچک‌تر. این کشمش‎های طلایی و خوش‌رنگ و لعاب از آنجا که طعم بسیار جذاب و شیرینی مطبوعی دارند بسیار پرطرفدار بوده و عنوان سلطان را به آن داده‌اند. در استرالیا و بریتانیا، به کشمش کهربایی متمایل به قرمز نیز گاها نا سلطانا اطلاق می‌شود.

از فواید کشمش سلطانا برای سلامتی می‌توان به کنترل قند خون، کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم گوارش اشاره کرد.

کشمش قرمز (پلویی)

کشمش قرمز از نظر برخی، خوشمزه‌ترین نوع کشمش است که از انگور قرمز به دست می‌آید. در حقیقت این نوع کشمش محصول خشک شده از انگورهای قرمز بی‌دانه‌ است و گاهی از آن با نام کشمش شعله‌ای یاد می‌کنند. این نوع کشمش، اندازه‌ای نسبتا بزرگ و رنگی تیره داشته و بیشترین شباهت را به کشمش سیاه دارد.

نام دیگر این نوع، کشمش پلویی است و از آن جهت که در آشپزی و شیرینی‌پزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، متقاضیان و طرفداران آن نیز زیاد است.

جالب است بدانید که کشمش، سومین محصول غیر نفتی صادراتی ایران است و البته رتبه بسیار خوبی در زمینه صادرات کشمش پلویی در جهان دارد.

از فواید کشمش قرمز برای سلامتی می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت، حفظ سلامت دندان و تقویت بینایی اشاره کرد.

کشمش سبز

کشمش سبز از خشک کردن دانه‌هاي انگور سبز به دست مي‌آيد. این نوع کشمش طبع گرمي داشته و براي تقويت قلب، کبد و حافظه بسیار مفيد است. کشمش سبز نازک اما، دراز است و معمولاً به رنگ سبز تیره. این نوع کشمش آبدار، لطیف و پر از مواد مغذی و فیبر است.

مناطق اصلی تولید کشمش، خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

برای خشک کردن این نوع انگور دو روش اصلی وجود دارد؛ در روش آفتابی که یک روش سنتی محسوب می‌شود و حتی در منزل نیز امکان انجام آن وجود دارد، انگورهای سبز را پس از شستشو، در محیطی به دور از هر نوع آلودگی روی طناب‌هایی آویز می‌کنند و هر چند روز یک بار آن‎‌ها را جابه‌جا  یا زیر و رو خواهند کرد تا تمام خوشه‌ها به صورت یکسان و همزمان خشک شوند.

در روش سایه خشک نیز، کشمش‌های سبز را در محیطی که سایه‌بان دارد و نور خورشید مستقیم به آنجا نمی‌تابد، انگورها را به صورت خوشه‌ای روی طناب می‌آویزند تا با جریان طبیعی هوا خشک شوند.

از فواید کشمش سبز برای سلامتی می‌توان به تقویت قلب، جلوگیری از ابتلا به کم‌خونی و کمک به هضم غذا اشاره کرد.

شما می‌توانید کشمش مورد علاقه خود را از میان انواع کشمش‌های موجود انتخاب کنید. آنچه که در تهیه خشکبار و میوه‌های خشکی مثل کشمش اهمیت زیادی دارد، کیفیت، مرغوبیت و البته بهداشتی بودن مراحل خشک شدن آنهاست. شما می‌توانید با سفارش آنلاین انواع کشمش و سایر محصولات آجیل و خشکبار مثل انجیر خشک و قیسی و … از فروشگاه مزبار با آسودگی خاطر محصولی با کیفیت و مرغوب را تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید