سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن بادام زمینی برداشت می‌شود. این خوراکی خوش‌طعم چه به عنوان آجیل و چه به شکل کره بادام‌زمینی، طرفداران زیادی در سطح جهان دارد و تقریباً همه از چشیدن طعم و مزه آن لذت می‌برند.

شاید برایتان عجیب باشد، این مغزدانه خوشمزه در واقع در خانواده آجیل قرار نمی‌گیرد و در دسته حبوبات طبقه‌بندی می‌شود. بادام زمینی به عنوان میوه این گیاه، در زیر زمین رشد می‌کند و طعم آن خاص و منحصر‌به‌فرد است. در این میان مزبار محصولی متفاوت دارد که مزه‌ای جدید از این مغزدانه را برایتان می‌سازد؛ سینی بادام‌ زمینی شش طعم‌! این بادام زمینی‌های مزه‌دار شده در خاص بودن حرف اول را می‌زنند. از بادام زمینی پیاز و جعفری گرفته تا بادام‌زمینی‌هایی با طعم تند و تیز چیلی.

بادام زمینی از کجا می‌آید؟

بادام‌زمینی در اصل محصول کوه‌های آند در آمریکای جنوبی است، اما در طول سال‌ها، راهش به سایر مناطق جهان نیز باز شده است. شاید برایتان جالب باشد که این دانه روغنی در میان قوم باستانی آزتک بسیار محبوب بوده است.

به مرور زمان، این دانه خوش طعم و مقاوم، در سطح جهان گسترش یافت. در قرن اول پس از میلاد به مکزیک رسید، و اندکی پس از رسیدن کاوشگران اروپایی به دنیای جدید، دریانوردان آن را به چین و آفریقا بردند.

از اوایل قرن نوزدهم میلادی بود که بادام زمینی تفت داده شده، به عنوان یک خوراکی جذاب و دوست‌داشتنی در دنیا شناخته شد و تا به امروز هم طرفداران بسیاری دارد.

فرآورده‌های بادام زمینی

بادام‌زمینی به روش‌های مختلفی فرآوری می‌شود و فرآورده‌های گوناگونی دارد:

آجیل بادام زمینی

مغزدانه‌های بادام‌زمینی زمانی که برشته و مزه‌دار شوند، می‌توان آنها را به عنوان میان‌وعده‌ای جذاب و خوشمزه مصرف کرد. البته در شیرینی‌پزی هم موارد استفاده زیادی دارد و می‌توان از آن در تهیه شکلات و بیسکوئیت هم استفاده کرد.

روغن بادام زمینی

روغن بادام‌زمینی به ویژه در آسیا، بسیار رایج است. روغن این دانه، به عنوان یک داروی گیاهی نیز در نظر گرفته می‌شود و مصرف آن بسیار رایج است.

کره بادام زمینی

کره یا کرم بادام‌زمینی در ابتدا عمدتاً در آمریکای شمالی یافت می‌شد. اما امروزه تقریباً در همه جا وجود دارد. در این کرم، هم به دلیل طعم شیرین و شوری که دارد، و هم به جهت آنکه بسیار مغذی است، در بسیاری از کشورها حتما در وعده صبحانه قرار می‌گیرد.

فواید بادام زمینی برای سلامتی

بسیاری بر این باورند که بادام‌زمینی به اندازهدیگر آجیل‌ها مانند بادام، گردو یا بادام هندی ارزش غذایی ندارد. اما باید گفت، فواید سلامتی بادام زمینی فوق‌العاده زیاد است و تفاوتی با دیگر انواع با آجیل ندارد و نباید به عنوان یک غذای مغذی از آن غافل شد.

سلامت قلب

از دیرباز بادام و گردو به دلیل سطح بالای چربی‌های غیر اشباعی که دارند به عنوان مغزدانه‌های مفید برای قلب در نظر گرفته شده‌اند اما تحقیقات نشان می‌دهد که بادام زمینی نیز به اندازه این دانه‌های آجیلی می‌توانند برای سلامت قلب مفید باشند.

بادام‌زمینی با کاهش سطح کلسترول به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین از تشکیل لخته‌های کوچک خون جلوگیری کرده و خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.

افزایش طول عمر

خوردن بادام‌زمینی ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر عمر کنید! افرادی که به طور منظم انواع آجیل (از جمله بادام زمینی) را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، نسبت به افرادی که به ندرت آجیل می‌خورند، طول عمر بیشتری دارند.

انواع مختلف بادام زمینی

بادام زمینی آستانه

یکی از بهترین انواع بادام‌زمینی که در ایران عرضه می‌شود، بادام زمینی آستانه است که همه ساله مقدار زیادی از آن در این شهر کشت می‌شود. اپوسته این بادام زمینی، خاکستری مایل به زرد  است که بر روی پوسته‌اش چند برجستگی وجود دارد که هر یک محل دانه ‌ها را نشان می‌دهد.

مغزدانه این نوع بادام زمینی به شکل تخم مرغ است و پوسته نازکی به رنگ قرمز، روی دانه بادام را پوشانده است. بادام‌زمینی دارای ارزش غذایی بسیار بالا و حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است که فواید زیادی به همراه دارد و متخصصان تغذیه مصرف آن را توصیه می‌‌کنند.

تمام بادام زمینی‌ها از گیاهی به نام Arachis hypogaea به دست می‌آیند. اما انواع متفاوتی از بادام زمینی در سطح جهان وجود دارد. به طور کلی بادام زمینی در جنوب و جنوب شرقی ایالات متحده رشد می‌کند اما ممکن انواع و طعم متفاوتی داشته باشند. در اینجا نگاهی دقیق‌تر داریم به چهار نوع بادام‌زمینی که در ایالات متحده رشد می‌کنند:

رانر (Runner)

رانرها که بیش از ۸۰ درصد از بادام زمینی‌های کشت شده در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، بیشتر برای تهیه کره بادام زمینی و شیرینی‌ها استفاده می‌شوند. دانه‌های بادام زمینی رانر عمدتاً از نظر اندازه یکنواخت هستند، به همین جهت از بهترین انواع برای برشته و مزه‌دار کردن محسوب می‌شوند.

ویرجینیا (Virginia)

بادام‌زمینی ویرجینیا که از  خوشمزه‌ترین انواع بادام‌زمینی به شمار می‌آید، دانه‌های بزرگی دارد و همین اندازه اندازه بزرگش آن را از دیگر انواع بادام زمینی متمایز کرده است. این رقم از بادام زمینی بیشتر در ایالت‌های فلوریدا و جورجیا کشت می‌شود اما در سال‌های اخیر در اوکلاهاما، تگزاس و نیومکزیکو نیز تولید می‌شود.

اسپانیایی (Spanish)

بادام‌زمینی اسپانیایی که تنوع کمتری نسبت به دیگر انواع این محصول دارد، به دلیل پوست قرمز و طعم آجیلی خود شناخته شده است. میزان روغن این دانه آجیلی نسبتا بالاست که در هنگام برشته شدن به طعم آنها می‌افزاید. این بادام زمینی تقریبا به طور انحصاری در ایالت‌های غربی آمریکا، کشت می‌شود و بیشتر بادام زمینی‌های ارگانیک تولید‌شده در ایالات متحده، از انواع اسپانیایی آن هستند.

والنسیا (Valenica)

بادام‌زمینی والنسیا با داشتن سه دانه در هر پوسته، طعم شیرینی دارد و معمولاً برای کره بادام زمینی کاملاً طبیعی استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان از آنها برای تهیه بادام زمینی آب‌پز عالی هستند. بادام زمینی والنسیا عمدتا در ایالت‌های تگزاس و نیومکزیکو کشت می‌شود و کمتر از یک درصد از تولید ایالات متحده را تشکیل می دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید