استیو جابز، نامی که خلاقیت، فناوری و انقلاب را در اذهان می‌آورد. نابغه‌ای که یک نوآور در عرصه فناوری بود؛ اما جذابیت‌های زندگی او فقط در شغلش خلاصه نمی‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با عادات غذایی و رژیم‌های گوناگونی که در طول زندگی‌اش داشته آشنا کنیم و نظرات دکترهای مختلف را درباره هر یک از این رژیم‌ها جمع‌آوری‌ شده است.

جابز از نوجوانی، هنگامی که همسایه‌اش به او باغبانی ارگانیک را تعلیم داد، قدر میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک را می‌دانست. در سال آخر دبیرستان او شروع به امتحان کردن رژیم‌های عجیب کرد و این کار را تا آخر عمر خود ادامه داد. در سال اول دانشگاه او خوردن گوشت را به طور کامل کنار گذاشت و عادت‌های غذایی به‌شدت محدودکننده‌ای پیدا کرد. مانند رژیم سیب و هویج یا روزه گرفتن.

رژیم سیب و هویج

او عادت داشته هرازگاهی به مدت چند هفته فقط یک یا دو مدل مواد غذایی مانند سیب و هویج را مصرف کند.

دکتر تغذیه، الیسا زید (Elisa Zied) معتقد است که “هرچند سیب و هویج خیلی سالم هستند و کربوهیدرات بدن را تأمین می‌کنند، ولی پروتئین آن‌ها خیلی کم است و چون پروتئین برخلاف چربی و کربوهیدرات در بدن ذخیره نمی‌شود خیلی مهم است که افراد روزانه غذاهای سرشار از پروتئین را نیز مصرف کنند.”

پروتئین انرژی و استقامت بدن را تأمین می‌کند و به متابولیسم و کارکرد عضلات کمک می‌کند. اما اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نشود؛ بدن از داشتن آمینواسیدهای ضروری باز می‌ماند. به گفته دکتر زید “این آمینواسیدهای ضروری در ساختن پروتئین‌های بدن نقش به سزایی دارند و به رشد و نگهداری بافت‌های بدن کمک می‌کنند. یکی از مضرات دیگر رژیم سیب و هویج این است که چربی به اندازه کافی به بدن نمی‌رسد. زید اشاره می‌کند که “بدون چربی کافی در رژیم غذایی، ممکن است ذخیره چربی در بدن شما تمام شود که باعث آسیب رساندن به پوست، احساس سرمای بیشتر به صورت مکرر و آسیب‌پذیری اعضا و بافت‌های بدن می‌شود.”

جابز پس از خواندن کتاب “سیستم درمانی رژیم ضد بلغم” (The Mucusless Diet Healing System) که توسط آرنولد ارت (Arnold Ehret) نوشته شده، به خوردن فقط میوه و سبزیجات بدون نشاسته روی می‌آورد. دوره‌ای در زندگی او بود که فقط سیب می‌خورد و سپس روزه‌های ۲ روزه می‌گرفت که کم‌کم به یک هفته یا حتی بیشتر هم افزایش پیدا می‌کرد و با آب و سبزیجاتی که برگ سبز داشتند مانند اسفناج و کاهو روزه خود را می‌شکست. او این عادت غذایی‌اش را این‌گونه توضیح می‌دهد: “پس از یک هفته آدم به حس و حالی عالی می‌رسد. به این خاطر که بدن نباید حجم زیادی از غذا را هضم کند، حس سرزندگی می‌کنید.”

استیو جابز

وگانیسم و دفع سموم

وگانیسم (veganism) به گیاه‌خواری مطلق اطلاق می‌شود، به اینکه حتی فرآورده‌های حیوانی نظیر عسل و تخم‌مرغ نیز مصرف نمی‌شود. مهم‌ترین دلیلی که افراد رو به این رژیم می‌آورند برای حفظ حقوق حیوانات و توجه به مسائل زیستی مربوط به سایر جانداران است. جابز دلایلی برای گرفتن این رژیم داشت که مهم‌ترین آن این بود که باور داشت رژیم وگان او باعث از بین رفتن سموم بدنش می‌شود و در نتیجه بدنش بو نمی‌گیرد. به همین دلیل معتقد بود که نیاز به اسپری خوشبوکننده یا حمام رفتن به طور مرتب ندارد. اما به نقل از همکارانش که در بیوگرافی‌اش آمده است این باور او مبنی بر بو نگرفتن بدنش بسیار اشتباه بوده است! جی جی ویرجن (JJ Virgin) متخصص تغذیه می‌گوید که “در واقعیت به خاطر کمبود پروتئین در رژیم وگان ها امکان بو گرفتن بدن آن‌ها در زمان کوتاه‌تری وجود دارد. این موضوع به این معناست که رژیم وگان استیو جابز منجر به این شود که بدن او حتی بیشتر از حالت عادی بو بدهد”. اما در رابطه با سموم ممکن است نظر او درست بوده باشد، زیرا تغییر در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش مخاط (سموم) در بدن شود.

بازی با فروترینیسم

استیو جابز گاهی اوقات، زندگی خود را منطبق بر اصول فروترینیسم (Fruitarianism)  که یک زیرمجموعه از وگانیسم است، می‌گذراند. دیدگاه اصلی فروترین ها بر این مبناست که فرد از خوردن بعضی سبزیجات هم منع می‌شود و فقط میوه، آجیل، دانه و غلاتی که درواقع فقط بخشی از گیاهانی که با خوردن آن به خود گیاه آسیب نمی‌رساند را مصرف می‌کنند. این سبک رژیم شامل برخی مواد غذایی بسیار سالم می‌شود. اما متخصصان می‌گویند که اگر افراد در انتخاب مواد غذایی مصرفی خود احتیاط نکنند امکان دارد که برخی مواد مغذی ضروری را به بدن نرسانند. زید می‌گوید “این مدل رژیم بسیار محدودکننده است زیرا تمام لبنیات را حذف می‌کند و به اندازه کافی چربی به بدن فرد نمی‌رساند مگر اینکه او آجیل و دانه به مقدار بسیار زیاد مصرف کند و چون غذاهایی که می‌خورد و نوشیدنی‌هایی که می‌نوشد بسیار محدود هستند فقط برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را که توسط مواد غذایی خاص تأمین می‌شود، دریافت می‌کنند.

استیو جابز

رنج و رضایت روزه گرفتن

استیو جابز بعضی اوقات برای ایجاد احساس شادی و رضایت در خود به روزه گرفتن رو می‌آورد. به احتمال زیاد او وضعیتی به نام کتوسیس (Ketosis) را تجربه می‌کرده که پس از مدتی روزه گرفتن در فرد ایجاد می‌شود و باعث حس رضایت می‌شود. زید می‌گوید “هنگامی که به صورت عادی غذا می‌خورید منبع انرژی بدن گلوکز است اما روزه که می‌گیرید بدن شما ماده‌های شیمیایی کوچکی به نام کتون می‌سازد که جایگزینی برای گلوکز هستند و می‌توانند منبع انرژی مناسبی برای اکثر سلول‌های بدن باشند.”

“اگر بدن شما بیشتر از مقداری که برای ساخت انرژی کتون نیاز دارد، کتون تولید کند دچار وضعیت خطرناکی به نام کتوسیس می‌شوید. کتوسیس باعث می‌شود سدیم و آب بدن کاهش یابد که موجب تهوع، ضعف و خستگی می‌شود.”

استیو جابز

رابطه میوه، اپل و نیستی

نام کامپیوتر اپل (به معنای سیب) زمانی به ذهنش رسید که طی دنبال کردن رژیم فروترینیسم خود به یک باغ سیب رفته بود. به گفته او “کلمه سیب به نظر جالب و غیر ترسناک می‌رسد. کلمه سیب خشکی کلمه کامپیوتر را از بین می‌برد.”

در سال ۱۹۷۹ او از وگانیسم سخت‌گیرانه خود دست می‌کشد و تخم‌مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه می‌کند. همچنین دستور می‌دهد که به جای نوشابه، آب هویج و آب پرتقال در یخچال‌های شرکت قرار دهند. در تولد ۳۰ سالگی‌اش ماهی سالمون و پنیر مصرف کرد.

همسر استیو جابز هم وگان بود اما هنگامی که جابز مبتلا به سرطان شد کم‌کم ماهی و پروتئین‌های دیگری در رژیم غذایی خود و جابز قرار داد. جابز همیشه از خوردن میوه و آب میوه لذت می‌برد که دارای فروکتز بالایی هستند و می‌توانند باعث ایجاد سرطان او شده باشند. اما اینکه دلیل مبتلا شدن او به سرطان دقیقاً چه بوده هنوز نامشخص است.

استیو جابز به خاطر اینکه آمادگی جراحی شدن را نداشت، خیلی از علائمی که از سرطان او پدیدار می شدند را نادیده می گرفت. او تا مدت ها تلاش کرد که با تغییر رژیم غذایی خود با سرطان مقابله کند و آن را از بین ببرد. اما در آخر های عمرش پشیمان بود که چرا زودتر عمل جراحی را انجام نداده است.

یک دیدگاه

  1. متاسفم برای اینهمه اظهار نظر و بی دانشی نویسنده که در مورد گیاهان و میوه ها اینقدر بد نوشته . شما برو هورمون و ازت بزن به بدنت مطمئن باش قوی میشی .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید