خودتان را برای خوردن یک مشت کرنبری ترش آماده کنید!

0
926

روز ملی خوردن کرنبری هر سال در ۲۳ نوامبر جشن گرفته می‌شود. کرنبری میوه‌ای خوشمزه با طعمی مطبوع است که با استفاده از آن می‌توان غذاها و نوشیدنی‎‌های خوشمزه‌ای تهیه کرد. یک افسانه قدیمی می‌گوید که کرنبری به عنوان یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها در در اولین جشن شکرگزاری در ایالت ماساچوست سرو شده است.

جشن خوردن کرنبری روزی است که به خوردن این میوه ترش اختصاص داده شده و انگار تمام خوراکی‌ها با این توت‌های خوش‌رنگ و خوشمزه احاطه می‌شوند.

تاریخچه

کرنبری از هزاران سال پیش وجود داشته و منشأ آنها ریشه در حوادث طبیعی و جغرافیایی دارد. مدت‌ها پیش، یخچال‌های طبیعی که پس از عصر یخبندان فروکش کردند، حفره‌هایی را پشت سر گذاشتند که در نهایت به باتلاق‌های کرنبری تبدیل شدند، و سایر تغییرات زمین‌شناسی محیطی عالی برای رشد کرن بری‌ها ایجاد کردند.

کرنبری که در باتلاق‌های مناطق سردتر نیمکره شمالی یافت می‌شود، در حقیقت میوه‌ بوته‌های کوتاه همیشه سبز یا تاک‌های دنباله‌داری است که برگ‌های کوچک و سبزی دارند.

میوه گیاه کرنبری در واقع نوعی توت است که در ابتدا رنگی سفید دارد اما وقتی که می‌رسد به رنگ قرمز تیره در می‌آید.

سرخپوستان یا همان بومیان آمریکایی از کرنبری یا به قول خودشان «ساساماناش» استفاده‌های گوناگونی می‌کردند. آنها با آن رنگ درست می‌کردند. همچنین از کرنبری به عنوان یک نوع زماد طبیعی برای بستن زخم استفاده می‌شد.

اما به طور کلی کشت و تولید کرنبری در مقیاس وسیع، از سال ۱۸۱۶ آغاز شد؛ زمانی که کاپیتان هنری هال متوجه تأثیر مثبت ماسه بر باتلاق های کرنبری خود شد. او تکنیکی را ابداع کرد تا شن و ماسه را روی تاک‌های کرنبری خود بپاشد. این تکنیک به مرور گسترش پیدا کرد و کشت کرنبری به سرعت افزایش یافت.

جشن کرنبری

سنت سپاسگزاری از خالق برای برداشت خوب، برای مردم آمریکا رسمی باستانی است. جشن خوردن کرنبری روزی است که به خوردن این میوه ترش اختصاص داده شده و انگار تمام خوراکی‌ها با این توت‌های خوش‌رنگ و خوشمزه احاطه می‌شوند.

امروزه کشاورزان ایالات متحده سالانه تقریبا چیزی حدود چهار هزار هکتار کرنبری برداشت می‌کنند و این صنعت همچنان شاهد پیشرفت‌های بیشتری است. به همین جهت در ۲۳ نوامبر، به عنوان Eat A Cranberry Day در سراسر ایالات متحده، برای ادای احترام به این میوه‌های جذاب و فوق‌العاده جشن گرفته می‌شود.

جالب است بدانید که کرنبری به ندرت به صورت خام خورده می‌شود، اما به عنوان آب میوه و البته به عنوان سس روی میز شام شب شکرگزاری بسیار محبوب است. به همین جهت آنچنان تصادفی نیست که روز ملی خوردن کرنبری، درست پیش از روز شکرگزاری است.

روز کرنبری برای بومیان آمریکا، فرصت مهمی بود که از خداوند برای این محصول مفید سپاسگزاری کنند. در قدیم، ماهیگیرانی که برای مدت طولانی به دریا می‌رفتند، مقداری کرنبری همراه خود می‌بردند، چرا که ویتامین C موجود در این میوه، از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

آمریکایی‌ها روز برداشت کرنبری را جشن میی‌گیرند تا اهمیت این محصول را یادآور شوند.

روز کرنبری امروزه چگونه جشن گرفته می‌شود؟

در گذشته یک جشنواره سه روزه برای بزرگداشت این روز بود اما امروزه یک تعطیلات یک روزه برگزار می‌شود. در این تعطیلات، بچه‌ها از رفتن مدرسه معاف هستند.

هنگام ناهار، همه دور آتش می‌نشینند و بزرگترها داستان‌ها و تجربیات خود را از گذشته با کودکان به اشتراک می‌گذارند.

سنت قبیله‌ای بومیان آمریکا، این روزها بیشتر به فرهنگ و میراث این موضوع می‌پردازد تا جنبه‌های عملگرایانه برداشت محصول.

پنج فایده مهم کرنبری برای سلامتی

بسیاری کرنبری را به دلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد یک میوه فوق‌العاده می‌دانند. این میوه خوشمزه و فوق‌العاده مفید، در ترکیب با دانه‌های آجیلی مثل فندق، بادام و گردو بسیار خوشمزه می‌شود. از سوی دیگر از کرنبری به همراه کینوا، گوشت مرغ و انواع پنیر، می‌توان فینگر فودهای لذیذی تهیه کرد.

در ادامه به ۵ مورد از فواید این میوه فوق‌العاده اشاره خواهیم کرد:

سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی

کرنبری حاوی ترکیبات گیاهی است که اثر آنتی‌اکسیدانی محافظتی دارد. این ترکیبات بیشتر در پوست این میوه یافت می شوند و در نتیجه ممکن است در طول فرآیند آب‌گیری از بین بروند.

پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادراری

آب زغال اخته حاوی ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین است که فواید ضد باکتریایی داشته و ممکن است به جلوگیری از عفونت مجاری ادراری کمک کند.

به همین جهت، نوشیدن آب کرنبری ممکن برای درمان و پیشگیری از عود مجدد این بیماری پیشنهاد می‌شود.

حفظ سلامت قلب

مصرف منظم آب یا عصاره کرنبری، برای سلامت قلب مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. در واقع با کنترل سطح کلسترول، کاهش فشار خون و کاهش ترکیبی به نام هموسیستئین است از آسیب به پوشش رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به زخم معده و سرطان معده

کرنبری حاوی ترکیبی گیاهی است که ممکن است خطر ابتلا به زخم معده و سرطان معده ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد. به نظر می‌رسد مصرف محصولات کرنبری که به طور طبیعی سرشار از ترکیب گیاهی پروآنتوسیانیدین هستند، رشد باکتری‌ها را سرکوب کرده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از برخی سرطان‌ها

کرنبری یکی از بهترین منابع غذایی اسید اورسولیک است؛ یک ترکیب گیاهی با اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی. بنا بر شواهد و مطالعات انجام شده، مصرف کرنبری به ویژه در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات مفید است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید