سوشی یکی از پرطرفدارترین غذاهای ژاپنی است و انواع گوناگونی دارد. در این میان یکی از خوشمزه‌ترینِ آنها، سوشی کالیفرنیا توبیکو است. وقتی به یک سینی سوشی جذاب نگاه می‌کنید دانه‌های نارنجی رنگی روی آن می‌بینید که شکلی شبیه به خاویار دارند. این‌ها همان تخم‌های توبیکو هستند که با طعم نسبتا شور و دودی‌مانند خود، طرفداران زیادی دارند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این دانه‌های نارنجی‌رنگ آشنا شوید.

توبیکو چیست؟

توبیکو در واقع تخم نوعی ماهی خاویار به نام ماهی پرنده است. رنگ این حباب‌های کوچک مروارید شکل، اغلب نارنجی است و قطر هر کدام از آنها بین ۰٫۵ تا ۰٫۸ میلی‌متر است.

در کشور روسیه، انواع تخم ماهی قزل‌آلا که به رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در ژاپن، توبیکو طرفداران بیشتری دارد و نه تنها در سوشی، که در تهیه انواع سالاد، گوشت و ماهی نیز استفاده می‌شود.

به طور کلی توبیکو در غذاهای ژاپنی به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. هنگامی که از این دانه‌های مرواریدی در آشپزی استفاده می‌شود، طعم دودی و نمکی آن، عطر و مزه مطبوعی به غذا می‌دهد.

توبیکو از چه چیزی ساخته شده است

گفتیم که این دانه‌ها، محصول ماهی پرنده متعلق به خانواده Exocoetidae هستند. با وجود اینکه این نوع ماهی نیز خوراکی است، اما ماهیگیران عموما از آن برای تهیه و تولید توبیکو استفاده می‌کنند. ماهی پرنده تخم‌های خود را روی اجسام شناور یا جلبک‌های دریایی رها می‌کند. سپس این تخم‌ها جمع‌آوری شده و با ادویه‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا رنگ‌ها پردازش می‌شود. توبیکو در حالت طبیعی خود قرمز یا نارنجی‌رنگ است اما به جهت پروسه پردازش، به رنگ‌های دیگری چون سیاه،سفید یا حتی سبز تبدیل می‌شوند.

طعم توبیکو

اگر از طعم و مزه توبیکو می‌پرسید، باید گفت که این چاشنی رنگارنگ، طعم دودی و نسبتا شور ملایمی دارد. بافت آن نیز کمی ترد بوده و برای تهیه رول سوشی و سایر غذاهای دریایی مناسب است. طعم این دانه‌ها آنقدر مطبوع است که وقتی به رول‌های تزئین شده با توبیکو گاز می‌زنید، چشمانتان از لذت و رضایت برق خواهد زد.

   نحوه استفاده از توبیکو

طعم ملایم و شور توبیکو آن را به یک چاشنی ایده‌آل برای انواع غذاهای ژاپنی تبدیل کرده است. دانه توبیکو نسبت به دیگر انواع خاویار، محکم‌تر است و می‌تواند شکل و طعم خود را حفظ کند، و ترکیب آن در سس‌ها و غذاها بسیار مطبوع است.

شما می توانید توبیکو را نه تنها به همراه رول‌های سوشی، بلکه با انواع غذاهای دیگر نیز میل کنید.

پاستا توبیکو: یک قاشق غذاخوری توبیکو را به خوراک ماکارونی اضافه کنید. ترکیب طعم و عطر دودی دانه‌های توبیکو، با این خوراک فوق‌العاده خواهد بود.

انواع دیپ: شما می‌توانید توبیکو را به ناچو یا کراکر اضافه کنید، طعم بی‌نظیری خواهد داشت.

سالاد: اضافه کردن توبیکو به سالاد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزودن مواد مغذی و پروتئین اضافی به آن است، نه تنها سالاد شما را زیباتر و رنگین‌تر می‌کند، بلکه طعم خوشایندی به آن می‌بخشد.

آیا توبیکو خام است؟

در پاسخ باید گفت بله، توبیکو یک نوع خوراکی دریایی خام محسوب می‌شود. حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا خوردن این دانه‌های خام بی خطر است یا خیر.

باز هم جواب مثبت است؛ مثلا اگر سوشی توبیکو می‌خورید، به این معنی است که در حال خوردن توبیکو خام هستید اما نگران نباشید؛ از آنجا که توبیکو منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم است، خوردن این چاشنی به صورت خام، نه تنها کاملاً بی‌خطر که بسیار مفید نیز خواهد بود.

تفاوت ماساگو و توبیکو

گفتیم که خاویار توبیکو، محصول ماهی پرنده است اما ماساگو، تخم‌های ماهی کپلین است. تا اینجا، این اولین تفاوت این دو نوع خاویار است.

از آنجا که توبیکو و ماساگو، هر دو خوراکی‌های دریایی هستند، طعم آنها تا حدی شبیه به هم است و گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شود. اما به طور کلی ماساگو در واقع کوچ‌کتر و بسیار ارزان‌تر از توبیکو است. از لحاظ رنگ نیز، رنگ ماساگو کمی تیره‌تر است و بیشتر به قهوه‌ای می‌زند.

از نظر طعم و ترکیبات مغذی، این دو نوع خاویار بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت زیادی در فواید سلامتی بین این دو وجود ندارد. البته میزان مواد مغذی موجود در توبیکو در مقایسه با ماساگو در سطح بالاتری قرار دارد، اما می‌توان گفت هر دو بسیار مفید و مغذی هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید